Ik heb zelf met xkeycaps mijn capslock toets (ding gebruik je toch nooit als je niet op AOL zit) omgeprogrammeerd tot Mode_Switch. Dat is dan zegmaar een extra shift toets. Je kan dan onder elke toets niet twee karakters programmeren (gewoon en met shift), maar vier: gewoon, met shift, met mode_shift, met mode_shift en shift.
Ik heb toen vervolgens eerst deze letters eringezet:
äáàâ op 1qaz (de lijn van de a)
ëéèê op 3edc (de lijn van de e)
ïíìî op 8ik, (de lijn van de i)
öóòô op 9ol. (de lijn van de o)
üúùû op 7ujm (de lijn van de u)
ÿýyy op 6yhn (de lijn van de y) (zit nu bij mijn ouders en hier in windows kan ik `y en ^y niet maken op de een of andere manier...)
ç op x (c immers al bezet door ê)
µ op n (m immers bezet door û)
ß op s (logisch)
åæ op `2
þ op de t
ø op de 0
de pond en de euro bij de dollar (4) erbij
en daarna alle andere mogelijke tekens over het keyboard gestrooid op enigzins logische plaatsen.
capslock-e (eigenlijk dus mode_shift-e) is é, capslock-9 is ö, capslock-shift-a is À, enzovoorts. Is eventjes wennen om zo te typen, maar het is heel handig...
Nadat je klaarbent met toetsjes configureren met xkeycaps, het opslaan in een .xmodmap file, en bij het X starten automatisch ook xmodmap aanroepen, en voilà.
Weet iemand trouwens of je op de console ook xmodmap kan gebruiken, en zo ja, hoe?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.