[linux] Hoe zet ik de zgn "dead keys" aan?

Pagina: 1
Acties:

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Linux install gedaan. Draait zoet. Alles goed. Zou alleen graag ook tekstverwerking doen. Dat zou makkelijker gaan als ik ook accentjes zou kunnen typen, zoals in Windows. é en è dus. Nou las ik ergens op dit forum een post waarin iemand iets zei over dead keys aanzetten. Ik kan er alleen verder weinig over vinden.

Kan iemand me een beetje op weg helpen hiermee? Zou erg gewaardeerd worden :)

PS. Waarom zijn de keybinds in mijn User.ini file van UT onder windows onder linux niet geldig???

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op zaterdag 20 oktober 2001 11:14 schreef wzzrd het volgende:
PS. Waarom zijn de keybinds in mijn User.ini file van UT onder windows onder linux niet geldig???
Hbe je dat bestand gecopieerd vanuit windows? is het een normaal tekstbestand? zoja, dan heb je misschien last van die portabiliteit van tekstfiles tussen deze twee platforms. M.a.w. CRLF (Carriage Return Line Feed) wordt tussen beide anders gezien.

UNIX/Linux: \n ASCII(10)
MSDOS/Windows: \r\n ASCII(13), ASCII(10)

Met 'joe' of een andere teksteditor onder linux kun je deze tekend makkelijk vinden en verwijderen, of je moet een tekstfile conversie programmatje hebben.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb zelf met xkeycaps mijn capslock toets (ding gebruik je toch nooit als je niet op AOL zit) omgeprogrammeerd tot Mode_Switch. Dat is dan zegmaar een extra shift toets. Je kan dan onder elke toets niet twee karakters programmeren (gewoon en met shift), maar vier: gewoon, met shift, met mode_shift, met mode_shift en shift.

Ik heb toen vervolgens eerst deze letters eringezet:

äáàâ op 1qaz (de lijn van de a)
ëéèê op 3edc (de lijn van de e)
ïíìî op 8ik, (de lijn van de i)
öóòô op 9ol. (de lijn van de o)
üúùû op 7ujm (de lijn van de u)
ÿýyy op 6yhn (de lijn van de y) (zit nu bij mijn ouders en hier in windows kan ik `y en ^y niet maken op de een of andere manier...)
ç op x (c immers al bezet door ê)
µ op n (m immers bezet door û)
ß op s (logisch)
åæ op `2
þ op de t
ø op de 0
de pond en de euro bij de dollar (4) erbij
en daarna alle andere mogelijke tekens over het keyboard gestrooid op enigzins logische plaatsen.

capslock-e (eigenlijk dus mode_shift-e) is é, capslock-9 is ö, capslock-shift-a is À, enzovoorts. Is eventjes wennen om zo te typen, maar het is heel handig...

Nadat je klaarbent met toetsjes configureren met xkeycaps, het opslaan in een .xmodmap file, en bij het X starten automatisch ook xmodmap aanroepen, en voilà.

Weet iemand trouwens of je op de console ook xmodmap kan gebruiken, en zo ja, hoe?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Ikarus
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ikarus

Nerd 1e klas

heh, het heet Xmodmap, guess what :P

There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX.
We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the Hurd people. -- Linus TorvaldsI

Verwijderd

Op zaterdag 20 oktober 2001 12:34 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Ik heb zelf met xkeycaps mijn capslock toets (ding gebruik je toch nooit als je niet op AOL zit) omgeprogrammeerd tot Mode_Switch.
Heb je geen Windows-toets? Dan is die ook nog ergens nuttig voor! :)

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Misschien domme vraag:

Ik heb ergens een Howto gevonden (eindelijk!) waarin staat hoe je dmv ' en e een é kunt bouwen. Met je in een .xmodmaps bestand gooien. Waarin moet dat staan om te zorgen dat dat automatisch opgestart wordt?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 20 oktober 2001 15:00 schreef Ikarus het volgende:
heh, het heet Xmodmap, guess what :P
Nee duh, dat had ik zelf niet door zeg... Daarom vraag ik dus of er een manier is om zoiets ook voor de console te doen.
Op zaterdag 20 oktober 2001 15:05 schreef Agijsbro het volgende:
Heb je geen Windows-toets? Dan is die ook nog ergens nuttig voor! :)
Mijn linker windowstoets gebruik ik als extra funktietoets in X. Ctrl-links/rechts is virtuele desktop wisselen, Ctrl-Alt-links/rechts is het geactiveerde scherm ook meenemen, Ctrl-LWin-links/rechts is het geactiveerde scherm er ook heen kopieren. LWin-links/rechts/omhoog/omlaag voor maximalisatie enzo in die richtingen. De rechter windows toets start een terminal scherm, en de menutoets opent *drumroffel* het menu. Dus ik gebruik ze best wel hoor :)

Daarbij komt dat de windows toetsen irritant zijn om te gebruiken in combinatie met letters omdat ze zo'n eind weg liggen. De caplock toets ligt daarentegen op een perfekte plek voor een functiemodificatietoets...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Ik vindt de Multi_key het praktischt.
Multi_key + ' + e -> é
Multi_key + O + c -> ©
Multi_key + a + e -> æ
Multi_key + / + o -> ø
enz...
Tegenwoordig is de rechter-windows-knop de standaard Multi_key geloof ik, en anders moet je hem met xmodmap maar aan een toets hangen.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ik ben vanuit DOS gewend dat ik met de ALT+ASCIICODE een letter op het beeldscherm kon krijgen. Dus mijn naam spelde ik in DOS en tegenwoordig in Windows altijd zo: Ren[ALT+130] Gabri[ALT+137]ls. Kan dat ook in Linux?? Anders ben ik een jaar onderweg om met irritante keycombinaties te frotten en ja mijn naam veranderen schiet ook niet zo op ;)

[deze advertentieruimte is te koop]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 20 oktober 2001 18:54 schreef deadinspace het volgende:
Ik vindt de Multi_key het praktischt.
Multi_key + ' + e -> é
Multi_key + O + c -> ©
Multi_key + a + e -> æ
Multi_key + / + o -> ø
enz...
Tegenwoordig is de rechter-windows-knop de standaard Multi_key geloof ik, en anders moet je hem met xmodmap maar aan een toets hangen.
Sja, is ook wel handig, maar meer toetsaanslagen. Je drukt nl eerst op multi_key, en dan twee andere toetsen, dus drie aanslagen. Als je mode_shift gebruikt, heb je slechts één chorded aanslag - alsof je een hoofdletter typt dus, zegmaar. Typt dus sneller, en, vind ik, makkelijker.

Nouja, voor elk wat wils hè... Vooral bij Frans en Duits typen is het verdomd handig om snel verfügbare toetsencombinaties te hebben voor letters met accenten.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 20 oktober 2001 20:01 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Sja, is ook wel handig, maar meer toetsaanslagen. Je drukt nl eerst op multi_key, en dan twee andere toetsen, dus drie aanslagen. Als je mode_shift gebruikt, heb je slechts één chorded aanslag - alsof je een hoofdletter typt dus, zegmaar. Typt dus sneller, en, vind ik, makkelijker.

Nouja, voor elk wat wils hè... Vooral bij Frans en Duits typen is het verdomd handig om snel verfügbare toetsencombinaties te hebben voor letters met accenten.
Mwa... dat aantal aanslagen is het probleem niet... de rottige locatie van de windowsknop is veel erger (en de capslock-toets is hier al in gebruik).

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Op zaterdag 20 oktober 2001 17:16 schreef wzzrd het volgende:
Misschien domme vraag:

Ik heb ergens een Howto gevonden (eindelijk!) waarin staat hoe je dmv ' en e een é kunt bouwen. Met je in een .xmodmaps bestand gooien. Waarin moet dat staan om te zorgen dat dat automatisch opgestart wordt?
Idd. domme vraag, surry! Anyway, jammer dat er nog niet standaard in wm's zit dat je accenten kunt bouwen als in windows...

Verwijderd

Misschien kan je hier iets mee?
linuxdoc.org

Verwijderd

Misschien biedt dit ook nuttige info:
wauug.erols.com
Pagina: 1