geen dma-modus :P

Pagina: 1
Acties:

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
Hallo, allereerst maar even de belangrijke specs:

Primary: Seagate 8,4 gb (M) - Seagate 20 gb (S)

Secundary: Plextor 16/10/40A (M) - 50x CD-ROM van onbekend merk (S)

Mobo: MSI 6163 Pro (Slot 1)

Bij het opstarten in dat tabelletje zijn, behalve die 50x cdrom, alle ide-apparaten in UDMA...

in windows 2000 prof (sp2) zijn echter alleen die 50x en m'n seagate 20gb DMA...

in de search stond dat er een aantal dingen uitgezetkonden worden zoals COMpoorten die niet meer in gebruik zijn.. Ik heb dus al geprobeerd om m'n 2 compoorten uit te zetten in de bios, helaas zonder effect.. ook na te rebooten met alles in pio in windows 2k, en vervolgens nogmaals rebooten met 'DMA, indien aanwezig rebooten' ingesteld had ik weinig effect :(

Die 8,4 gb is volgens mij nooit dma geweest (moet toch wel mogelijk zijn O_o) maar die plextor was eerst dus wel dma...

Ik vraag mij hierbij af hoe ik die 2 apparaten op dma krijg..

ik ga er hierbij vanuit dat met Apparaat 0 gewoon de master wordt bedoeld :?

Zo ja dan is het natuurlijk wel vreemd dat m'n cdrom in ultra dma zit terwijl die in de bios als 'Mode 4' wordt aangegeven }:O

Houd er rekening mee dat die plextor dus eerst wel gewoon ultra dma deed en op een gegeven moment plotseling niet meer...
Kom dus aub niet aan met antwoorden als 'je kabel is waarschijnlijk niet 80 aderig' ofzo :P

Alle hulp is welkom en als je iets niet duidelijk vind licht ik zoveel toe als je maar wilt *D

Hoi

• Duckpower
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:15
Het zal wel niet, omdat je het niet vermeld, maar heb je niks veranderd aan de jumpers achterop de brander??

En heb je verder nog iets aan je instellingen veranderd, zoals een hd format ofzo? Want out of the blue kan zoiets toch haast niet gebeuren, lijkt me.

"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
nee ik heb niets veranderd...

na een diepere search (ik wil echt van die pio af) kwam ik bij deze topic: [topic=203253/1/25]
Na alles wat daarin stond gelezen te hebben heb ik dus even lopen kloten met dat uata100 (ja ik heb eerst gecontroleerd of m'n hd's wel werden ondersteund :) ) en daarmee allebei de hd's op ATA 33 gezet omdat de standaard idecontroller van m'n mobo niet hoger wil :(
Ook heb ik daarbij de UDMA gedisabled in de bios...
na dit alles heb ik dus nog steeds precies hetzelfde |:(

Als ik met nero een hd-test doe, gaat die 20 gb met een dikke 18 mb/s terwijl die andere (alledrie de partities) rond de 3 mb/s blijft hangen...

Verder vraag ik me sterk af of 'Apparaat 0' wel per definitie de Master is van het betreffende ide-kanaal, omdat die 50x cdrom toch in de bios niet als udma wordt herkend en de plextor wel... Apparaat 1 geeft in windows 2k wel Ultra-DMA aan :r

Voor elk antwoord op één van mijn misterieuze vragen wordt zeer veel dank uitgesproken :)

Hoi

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
goed probleem solved...

firmware 1.04 eroverheen en hoppa... dma aan >:)

Apparaat 0 is dus wel master en apparaat 1 slave (8>

alleen die seagate 8,4 gb wil nog steeds niet op dma, wordt in het bekende 'startup tabelletje' wel aangegeven als UDMA 2 maar in windows dus nog altijd pio-modus...

nahja daar pruts ik nog wel wat mee om :*

wat mij betreft kan d'r een slotje op zodat mensen via de search hier wat aan hebben :7

Hoi