Toon posts:

cmos battery low

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er was mij gisteren gevraagd naar een (oude) computer van een kennis te kijken. Dus ik zet hem aan, krijg ik de melding "cmos battery low". (waarna hij niet meer verder wilde starten, omdat hij alle harddisk settings kwijt is)

Geen probleem denk ik, ik schroef de kast open en vervangen even een knoop-cel-batterijtje. Maar waar ik ook zocht, ik zag mooi geen batterij zitten! :(

Ik heb zelfs het boekje van het moederbord erbij gepakt, maar daar vermelden ze alleen de RTC (Real Time Clock toch?). Nou meen ik ooit ergens gelezen te hebben dat ze de RTC en de batterij integreren (of ooit geintegreerd hebben), weet iemand daar iets van?

Maar wat ik dus eigenlijk wil is gewoon dat moederbord weer werkend krijgen... Zou ik die RTC kunnen vervangen (als daar tenminste de batterij in zit en hij niet vast gesoldeerd zit) of moet ik een nieuw moederbord kopen?

ps. Volgens het boekje is het een "TX Pro" moederbord, maar een echte fabrikant kan ik niet vinden. Maar er zit iig een AMD K6 166 op.

Verwijderd

Is hoogstwaarschijnlijk vastgesoldeert, en dat is erg vervelend kan ik je vrolijk mededelen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar zit de batterij dan dus in die RTC unit?

En als hij idd vast zit en ik een nieuw moederbord moet kopen, zijn die boards (voor een K6) uberhaupt nog wel te koop? :?

Verwijderd

Het zou ook een soort van klein vierkant zwart kastje (1cm * 1cm *1cm )kunnen zijn die met een draadje aan het mobo vastzit

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Hmm... of het zit inderdaad vastgesoldeerd, en hoeft dan ook niet per
se er precies zo uit te zien als een normale knoopcel, soms zien ze er ook uit als een soort tsja... condensator die horizontaal ligt zegmaar :P
Of er zat gewoon een klein lithium celletje ergens in een IC geintegreerd... dat schijnt ook nog wel eens te gebeuren.

Heb je al eens geprobeerd om hem in te stellen en hem dan gewoon een lange tijd aan te laten staan? Een dag ofzo? Meestal laadt de battery dan weer een beetje op...

Succes! :)

Please do not contact me telepathically.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
Zit er een Dallas chippie op? Dat is em dan nml :)

• Squee
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik heb nog ff naar plaatjes lopen zoeken... (Google image search rules! >:) )

Wat ik bedoelde met wat er uitziet als een liggende condensator:
http://www.alberni.net/hcc/parts/nicad36.jpg

En nog wat manieren hoe het er uit kan zien:
http://www.computerhope.com/help/cmos.gif

Please do not contact me telepathically.

Verwijderd

Topicstarter
Roys heeft bijna helemaal gelijk, het is een klein zwart vierkantje (de RTC unit) van 1cm3.
Alleen zit dat stomme ding echt vast gesoldeerd op het moederbord! :(

Het lijkt dus niet op een soort condensator, zoals in die plaatjes in de geposte links. (die had ik idd ook nog wel herkend als zijnde een batterij)
Heb je al eens geprobeerd om hem in te stellen en hem dan gewoon een lange tijd aan te laten staan? Een dag ofzo? Meestal laadt de battery dan weer een beetje op...
Dat kan ik idd nog wel even proberen, daar had ik nog niet aan gedacht! Thanx! :)

[qoute]Zit er een Dallas chippie op?[/quote]
Ik heb geen Dallas zien staan op de unit... Volgens mij stond er alleen iets van RTC op, maar helemaal 100% zeker ben ik nu eigenlijk niet meer...
Maar wat is een Dallas chip dan precies? :?

Als het opladen van de batterij nu niet werkt, weet iemand dan nog een winkel waar ik een moederbord voor een K6 kan kopen??

Verwijderd

je kan er toch een externe battery op in pluggen.
niet?

• Killjoy
  • Laatst online: 21:27

Killjoy

Klingon lawn products

Op zaterdag 20 oktober 2001 20:42 schreef devvie het volgende:
Roys heeft bijna helemaal gelijk, het is een klein zwart vierkantje (de RTC unit) van 1cm3.
Alleen zit dat stomme ding echt vast gesoldeerd op het moederbord! :(

Het lijkt dus niet op een soort condensator, zoals in die plaatjes in de geposte links. (die had ik idd ook nog wel herkend als zijnde een batterij)
[..]

Dat kan ik idd nog wel even proberen, daar had ik nog niet aan gedacht! Thanx! :)

[qoute]Zit er een Dallas chippie op?
Ik heb geen Dallas zien staan op de unit... Volgens mij stond er alleen iets van RTC op, maar helemaal 100% zeker ben ik nu eigenlijk niet meer...
Maar wat is een Dallas chip dan precies? :?

Als het opladen van de batterij nu niet werkt, weet iemand dan nog een winkel waar ik een moederbord voor een K6 kan kopen??
[/quote]

Je hebt een combinatie van een RTC en een accu. Niet te vervangen. Erg k*t. 2 mogelijkheden:
1) externe batterij aansluiten
2) oude teringzooi (crazy hans >:) ) winkel bezoeken en
super socket 7 bord kopen. HCC dagen is misschien ook
een optie.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik een externe batterij aansluiten als de RTC-unit vast zit??
Pagina: 1