netware 6 ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Wie van jullie heeft er al in een productieomgeving novells nieuwste draaien (netware6) ??

over 2 weekjes moet ik ergens zon ding installeren, en ik ben benieuwd of er al mensen met ervaring zijn.

Overigens heb ik de Beta3 thuis draaien, dus helemaal onbekend ben ik er niet mee (heb veel ervaring met 3.x/4.x/5/x dus kwa know-how komt het wel goed :)

gewoon ff vraagje zo vlak voor de koffie,

A wise man's life is based around fuck you

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:28

Jaymz

Keep on moving !

Helaasch. Jaymz moet passen.

'K ben wel benieuwd overigens, als het goed is zijn 'we op de zaak' wel van plan over te gaan naar 6.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Geen productie ervaringen.
Echter vraag ik me af of je wel zo snel in productie moet gaan met NW6.
In tegenstelling tot wat Nobell beweert (het is dit keer geen zero product) heb ik er mijn twijfels over.

Mijn evaringen met beta2 zijn redelijk slecht te noemen (buggy as hell).

Verder is naast het hele MP gebeuren mijn gevoel van NW6 dat het NW5 is met een hele grote frisse SP erover hee, maar misschien komt dat ook door de beta (perl bijvoorbeeld spreekt in de betas nog steeds dat het standaard bij deze NW5 versie word meegeleverd, oftewel perl zal nit gewijzigd zijn).

Verdere waren de buggy services *juist* de nieuwe dingen.

Hoewel het wel erg leuk is om nu al NW6 voor productie te draaien zou ik waar mogelijk de klant toch nog stiekum NW5 adviseren.

Maarja ... nu al met de uiteindelijke 'eindelijk af' NW6 werken .... you lucky bastard O+

* Koffie ziet dat je 'online' bent, kun je me mailen op koffie@dds.nl ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Zwelgje
done..... zie mailbox

Verwijderd

Op zaterdag 20 oktober 2001 21:22 schreef Koffie het volgende:
Hoewel het wel erg leuk is om nu al NW6 voor productie te draaien zou ik waar mogelijk de klant toch nog stiekum NW5 adviseren.
Novell positioneert NetWare 6 niet als opvolger van 5.x maar als een NOS om naast 5.x te draaien. Dus overgaan naar 6 is niet nodig, als je bepaalde functionaliteit van 6 wilt, hang dan gewoon een 6 server erbij.

BTW, met de post beta 3 en de officiele release heb ik nog weinig problemen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Buick .. om nog verder te gaan.

Zoals de statement van Novell was (ik weet niet wat nu de uitspraken zijn).
Worden zowel NW6 als NW5 apart doorontwikkeld.

NW6 is volgens Novell de dataserver, en NW5 de gewone.
Echter, zoals Novell Nderland zelf ook zegd .... waar ze in NL adviseren om de dataserver versie te nemen gezien de omvang van het bedrijf (nw6) dus, lachen ze er in USom en zeggen ze dat is geen datacenter, neem maar lekker NW5.

As said, als je het MP en NSS3 weglaat denk ik dat je NW5 op hetzelfde niveua als NW6 kunt krijgen dmv updates etc.

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 12:48 schreef Koffie het volgende:
NW6 is volgens Novell de dataserver, en NW5 de gewone.
Ik zie NW6 meer als de One-Net server (iPrint, iFolder) en NW 5.1 voor het "kantoor". Beide zijn zeker perfecte dataservers.
As said, als je het MP en NSS3 weglaat denk ik dat je NW5 op hetzelfde niveua als NW6 kunt krijgen dmv updates etc.
Er ontbreken bij NW 5.1 nog een aantal toepassingen zoals NetWare Enterprise, NW Admin Server en Advanced Audit. Maar een deel van die NW 6 functionaliteit wordt ook voor NW 5.1 uitgebracht, zoals iPrint en iFolder bijvoorbeeld. De praktijk zal het leren :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

wat bedoel je met NetWare Enterprise en NW Admin Server ??

• Zwelgje
ik heb al gelezen dat nwadmin (de beheerstool) in de final release niet meer wordt meegeleverd, alles gaat nu via console1

in beta3 zat ie er nog gewoon in,

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 15:05 schreef Koffie het volgende:
wat bedoel je met NetWare Enterprise en NW Admin Server ??
Als je bij de NW 6 installatie kiest voor 'express' dan worden deze mee-geinstalleerd. De NetWare Enterprise is volgens mij de Apache Tomcat en wat de NW Admin Server is moet ik nog ff uitzoeken :)

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 15:08 schreef zwelgje2 het volgende:
ik heb al gelezen dat nwadmin (de beheerstool) in de final release niet meer wordt meegeleverd, alles gaat nu via console1. In beta3 zat ie er nog gewoon in,
Sinds ZEN 3, GW 6, eDirectory etc. moet je al heel veel doen met ConsoleOne. NWAdmin blijft ook in de final-release van NW6 want er zijn nog genoeg oudere dingen die alleen maar met NWAdmin werken. ConsoleOne gaat er ook uit, gaat vervangen worden door web-based management. Is al te zien in het Portall en iMonitor. Ook cluster beheer, iPrint etc. met NW6 kan volledig vauit de browser.

Reden dat ConsoleOne exit gaat is dat het ontwikkelen van al die snap-ins zeer veel tijd kost. Ik ook blij, ConsoleOne met snap-ins kost +/- 80 mb. ( en dan moet ik de tree nog openen 8-) )

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
* Onno moet helaas op SEL19 wachten voor ervaringen met de final van NW6.. ;(
Op zondag 21 oktober 2001 21:00 schreef Buick het volgende:
ConsoleOne gaat er ook uit, gaat vervangen worden door web-based management.
Alhoewel web-based adminzooi leuk is om vanaf allerlei verschillende hosts makkelijk te kunnen benaderen heeft het ook redelijk wat nadelen. Operaties uitvoeren op (grote) groepen objecten is bijv. veel lastiger. Als je voor een property van iets een object moet invullen, kun je niet gewoon even een object-pick-dialoogje krijgen, gaat weer veel lastiger... het kost allemaal meer moeite. Voor het monitoren van je server is het wél leuk (dingen als iMonitor en Remote Manager aka Management Portal), maar verder ben ik er niet echt blij mee.
Reden dat ConsoleOne exit gaat is dat het ontwikkelen van al die snap-ins zeer veel tijd kost.
Ik had in een paar daagjes, zonder ooit voor C1 gedevt te hebben, een redelijk functionerende NIMS snapin gebouwd. Dus dat valt wel mee hoor. :)
NetWare Enterprise
Uh, bedoel je niet gewoon NetWare Enterprise Webserver? :?

Is enige onderdeel met 'enterprise' in de naam volgens mij.. en die zit ook al bij NW5.1. :)
Apache Tomcat
En die heb je ook gewoon voor NW5.x.. :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De antwoorden van Onno, waren ook die van mij... vandaard dat ik me afvroeg wat je met enterprise bedoelde.

C1 is leuk, maar vwb beheer vindt ik het gewoon een butpakket.
Ik gebruik het alleen indien het echt niet anders kan.
't Is zo traag als dikke stront, en niet altijd even stabiel.

Hoez zit het nu met apache/NES enzo.
Zit NES er nog wel in? In de beta zat apache al , maar ik meen dat je toch nog voor NES kon kiezen.

Verder vraag ik me af hoe het zit met apache-tomcat/WebAcces.
Voor zover ik weet is dat momenteel niet echt fijn draaiende te krijgen (iig niet zo simpel en snel te installen als op NES).

Verwijderd

Er komt _zeer_ binnenkort een tut over oa GW6 webaccess icm Apache/Tomcat. Hou de support-forums in de gaten....

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Wij gaan wel NW 6 implementeren (bij een klant) :)

Tjielp... een vogel.

• -rAz-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2022
Ik ben blij dat Console1 weggaat. Buggy java app die zoveel geheugen inneemt. Sommige snappins moet je regelmatig manueel updaten omdat ze niet goed werken. Opties die in Console1 opstaan, staan in de achtergrond toch af en zo.

Verwijderd

NetWare 6 is mooi, ziet er goed uit... Maar er zit een nadeel aan die NetWare 5.1 niet heeft. Als een WS vast loopt, blijven er bestanden open staan, dezeconnections zijn dan niet te verwijderen. Daar heeft NetWare 5.1 geen last van. Of het ligt aan de Client32 v4.83

Maar de extra functies die NetWare 6 heeft is echt goed.

• Zwelgje
Op vrijdag 05 april 2002 16:03 schreef Taxidriver het volgende:
NetWare 6 is mooi, ziet er goed uit... Maar er zit een nadeel aan die NetWare 5.1 niet heeft. Als een WS vast loopt, blijven er bestanden open staan, dezeconnections zijn dan niet te verwijderen. Daar heeft NetWare 5.1 geen last van. Of het ligt aan de Client32 v4.83

Maar de extra functies die NetWare 6 heeft is echt goed.
heb je daar ook SP1 voor nw6 al overheengehaald?

Pagina: 1