Drukkwaliteit plaatjes op inet te vinden?

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:37
Hoi,

Mijn vraag gaat niet zozeer over webgraphics maar over gewone graphics...ik ben bezig met een lay-out te maken in Quark Xpress voor handleidingen die ik op mijn website als pdf bestand aanbiedt. Nu heb ik heel wat mooie IT gerelateerde plaatjes via altavista gevonden en deze zijn ook heel erg scherp.

Echter, hebben ze allemaal 72 pixels per inch...dat is voor gebruik op een website perfect maar aangezien mijn pdf bestanden te printen moeten zijn heb ik plaatjes nodig die van hogere kwaliteit zijn....

Weet iemand waar ik dit soort plaatjes vandaan kan halen van internet of op een andere gratis manier? Of is er iemand die me een andere oplossing kan geven hiervoor? De plaatjes die ik nu heb kan ik dus wel gebruiken om te bewerken voor op mijn website maar dus niet in die handleidingen...dat ziet niet meer uit als je die afdrukt :(

Alvast bedankt,

Timothée

Verwijderd

Een plaatje heeft eigenlijk niet echt een bepaald aantal dpi. Dat is namelijk niet erg interessant voor de monitor (die ongeveer maximaal 72 dpi kan weergeven.

Het enige dat voor jou belangrijk is, is dat de plaatjes groot zijn, dat wil zeggen genoeg pixels. Een plaatje van 1200 bij 900 pixels zal met een 300 dpi afdruk 4 bij 3 inch zijn. Bereken dus zelf aan de hand van die 300 dpi (redelijk goede print-uitdraai) hoe groot je plaatjes moeten zijn, en voeg ze dan in.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Zorg ervoor dat bij het maken van een pdf je de resolutie van de images niet laat resamplen naar 72dpi. Als je een 72dpi plaatje op 25% in quark hebt geplaatst (voorbeeldje) dan zou ie er gewoon goed uit moeten komen. Gewoon zorgen voor grotere jpegs. En denk aan de copyrights.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• MinddiggerNL
Ah bedankt guys...ik ga er later dit weekend mee verder...zal jullie commentaar eens in laten werken...ik ben er net pas 2 dagen mee bezig en krijg zo links en rechts wat info van mijn zusje hoe en wat met betrekking tot Quark en RGB/CMYK kleuren, resoluties e.d....dus de verschillen tussen drukkwaliteit en monitorkwaliteit zeg maar dus ik moet het ff in laten werken :)

Timothée

P.S. Als ik nog vragen hierover heb schop ik het topic wel weer omhoog :)

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 19 oktober 2001 20:10 schreef timotheebastin het volgende:
Ah bedankt guys...ik ga er later dit weekend mee verder...zal jullie commentaar eens in laten werken...ik ben er net pas 2 dagen mee bezig en krijg zo links en rechts wat info van mijn zusje hoe en wat met betrekking tot Quark en RGB/CMYK kleuren, resoluties e.d....dus de verschillen tussen drukkwaliteit en monitorkwaliteit zeg maar dus ik moet het ff in laten werken :)
Er kan ook een hoop mis gaan, maar kan je zusje je ook vast wel vertellen. Overigens hoef je niet onder elke post je naam te zetten.. staat ook in de FAQ maar bij deze :)

• MinddiggerNL
Bedankt HansLinkSite voor die link! En OzBoz...wat kan er zoal misgaan dan? En m.b.t. die copyrights...in hoeverre mag ik vrij gebruik maken van grafish materiaal?

Wat betreft het vermelden van mijn naam onder elke post...dat ben ik zo gewend van mijn eigen forum en het heeft verder geen betekenis...ik kan me ook niet echt voorstellen dat zoiets iemand stoort en ik heb er nog nooit iets over gelezen in welke FAQ dan ook.

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 20 oktober 2001 12:55 schreef timotheebastin het volgende:
Bedankt HansLinkSite voor die link! En OzBoz...wat kan er zoal misgaan dan? En m.b.t. die copyrights...in hoeverre mag ik vrij gebruik maken van grafish materiaal?
Sja, er kan van alles misgaan.. ik weet niet of het echt gedrukt gaat worden maar dan heb je je wel aan wat dingen te houden. Wat betreft copyrights, in principe heb je voor alles wat je wil gebruiken toestemming nodig. Er zijn weinig/geen plekken op internet waar je hoge-resolutie beelden gewoon mag gebruiken zonder toestemming van de maker. Wat je ook kan doen is CD's kopen met rechtenvrije high-res beelden, maar zijn ook vaak kostbare CDees (kosten vaak evenredig met de kwaliteit). Of je schaft een digitale camera aan met een mooie resolutie.
Wat betreft het vermelden van mijn naam onder elke post...dat ben ik zo gewend van mijn eigen forum en het heeft verder geen betekenis...ik kan me ook niet echt voorstellen dat zoiets iemand stoort en ik heb er nog nooit iets over gelezen in welke FAQ dan ook.
Kan mij ook niet voorstellen dat het iemand stoort maar op GoT is het wel een regel. Zie de alg. FAQ.
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

• MinddiggerNL
Op zaterdag 20 oktober 2001 13:05 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Sja, er kan van alles misgaan.. ik weet niet of het echt gedrukt gaat worden maar dan heb je je wel aan wat dingen te houden. Wat betreft copyrights, in principe heb je voor alles wat je wil gebruiken toestemming nodig. Er zijn weinig/geen plekken op internet waar je hoge-resolutie beelden gewoon mag gebruiken zonder toestemming van de maker. Wat je ook kan doen is CD's kopen met rechtenvrije high-res beelden, maar zijn ook vaak kostbare CDees (kosten vaak evenredig met de kwaliteit). Of je schaft een digitale camera aan met een mooie resolutie.
Nou...in principe zijn het handleidingen die in pdf formaat te downloaden zijn. Ik heb voor pdf gekozen omdat dat platform onafhankelijk is aangezien mijn site bezocht wordt door linux en windows bezoekers (en ook wel van andere platforms).
Die pdf bestanden moeten natuurlijk ook te printen zijn, vandaar dat het er dan ook goed moet uit zien...ze worden niet bij een drukker gedrukt maar het moet er gewoon netjes uitzien als je het print :)

Ik heb niet het budget om dat soort cd's te kopen...mijn vader heeft wel een goeie digitale camera dus daar kan ik inderdaad ook wel wat mee gaan doen...

• MinddiggerNL
Nog iets...misschien doe ik iets fout maar het lukt nu opeens dus niet meer om van mijn Quark doc's een kleuren pdf te maken :s

Welke resolutie ik ook aanvink, en of ik nu alle compressies aan of uit zet, hij wil er alleen nog maar een zwart wit pdf van maken terwijl het me gisteren wel opeens lukte om hem in kleur te krijgen :S

Ik gebruik Quark Xpress 4.1 voor windows en Adobe Acrobat 5.0

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 08:52

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Op vrijdag 19 oktober 2001 21:06 schreef HansLinkSite het volgende:
dit is er één met zeer hoge resolutie
Whoo!... relaxte site man. Deze gaat dus ook even bij de favorieten :)

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 20 oktober 2001 13:40 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Die pdf bestanden moeten natuurlijk ook te printen zijn, vandaar dat het er dan ook goed moet uit zien...ze worden niet bij een drukker gedrukt maar het moet er gewoon netjes uitzien als je het print :)

Ik heb niet het budget om dat soort cd's te kopen...mijn vader heeft wel een goeie digitale camera dus daar kan ik inderdaad ook wel wat mee gaan doen...
Puur voor printen zou ik niet een al te hoge resolutie aanhouden.. ook omdat het pdfje gedownload moet worden en het anders helemaal lang gaat duren.

Wat betreft je probleem.. met kleuren pdf, heb je toch echt een instelling in Quark verkeerd als je het rechtstreeks naar de pdf-writer print. En doe je het via distiller dan heb je een optie van distiller verkeerd staan waarschijnlijk.

• MinddiggerNL
Op zaterdag 20 oktober 2001 14:19 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Puur voor printen zou ik niet een al te hoge resolutie aanhouden.. ook omdat het pdfje gedownload moet worden en het anders helemaal lang gaat duren.
Nee dat klopt...waarschijnlijk ben ik nu veel te moeilijk aan het doen, maar die plaatjes die ik tot nu toe wilde gebruiken (en waarbij paint shop pro aangeeft dat ze 72dpi zijn) zien er niet uit in Quark en in pdf..ook nadat ik in quark heb ingesteld dat plaatjes 24 bits zijn ipv 8bits.
Wat betreft je probleem.. met kleuren pdf, heb je toch echt een instelling in Quark verkeerd als je het rechtstreeks naar de pdf-writer print. En doe je het via distiller dan heb je een optie van distiller verkeerd staan waarschijnlijk.
Ik probeer inderdaad direct naar de pdf writer te printen. Gisteren deed ie het opeens wel in kleur :? Heel vreemd...maar hij maakt er dus wel een zwart wit pdf van en tegelijkertijd geeft ie een printerror bij de printer, iets wat ie bij andere programma's niet doet als ik een pdf op die manier aanmaak.
Wat zou er dan fout kunnen staan? Ik kan geen optie vinden die ik ermee associeer nl. en wat ik met distiller kan weet ik eigenlijk helemaal niet...daar crashte Quark net mee toen ik het daarmee probeerde.

Iets wat me wel opviel...als ik dus nu naar de pdf writer wil printen en kijk bij het tabblad compression option dan staat er "compress text and line art" en daaronder in het grijs compatibility Acrobat 3.0 terwijl daar volgens mij giteren nog versie 4 stond maar ik kan me vergissen...ik heb trouwens helemaal niks veranderd dus hoe dat opeens kan is me een raadsel.

P.S. Nog iets anders....misschien dat jij dat zo snel weet...ik wil eigenlijk in dat Quark doc dezelfde kleuren gebruiken als in mijn website maar van die kleuren weet ik alleen de hexadecimale en de rgb waardes maar Quark moet het zo nodig in CMYK hebben als ik een kleur aanmaak...is het dan toch mogelijk die website kleurencombinatie te gebruiken?

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 20 oktober 2001 14:33 schreef timotheebastin het volgende:

[..]
Iets wat me wel opviel...als ik dus nu naar de pdf writer wil printen en kijk bij het tabblad compression option dan staat er "compress text and line art" en daaronder in het grijs compatibility Acrobat 3.0 terwijl daar volgens mij giteren nog versie 4 stond maar ik kan me vergissen...ik heb trouwens helemaal niks veranderd dus hoe dat opeens kan is me een raadsel.

P.S. Nog iets anders....misschien dat jij dat zo snel weet...ik wil eigenlijk in dat Quark doc dezelfde kleuren gebruiken als in mijn website maar van die kleuren weet ik alleen de hexadecimale en de rgb waardes maar Quark moet het zo nodig in CMYK hebben als ik een kleur aanmaak...is het dan toch mogelijk die website kleurencombinatie te gebruiken?
Is pas een topic over geweest.. die laatste vraag.. RGB kun jje ook wel aanmaken in Quark maar dan in procenten.. nogal waardeloos dus. Tussen RGB en CMYK zit vaak een verschil omdat je heel veel RGB kleuren niet kan drukken (groter kleurenspectrum). Je kunt in Pshop je RGB kleur selecteren en dan custom kiezen in de kleurenkiezer, krijg je de CMYK waarden te zien.

Wat betreft die instellingen, daar ligt het inderdaad aan gewoon de standaard Screen/Scherm settings nemen dan heb je en 4 en kleur als ik het goed heb.

• MinddiggerNL
Op zaterdag 20 oktober 2001 14:38 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Is pas een topic over geweest.. die laatste vraag
Klopt...ook van mij :) Alleen had ik gehoopt dat er nog een andere mogelijkheid was...
.. RGB kun jje ook wel aanmaken in Quark maar dan in procenten.. nogal waardeloos dus. Tussen RGB en CMYK zit vaak een verschil omdat je heel veel RGB kleuren niet kan drukken (groter kleurenspectrum). Je kunt in Pshop je RGB kleur selecteren en dan custom kiezen in de kleurenkiezer, krijg je de CMYK waarden te zien.
Dan ontkom ik er dus toch niet aan om Photoshop te installeren...ik gebruik nl. liever paint shop pro maar daar kan dit niet mee...
Wat betreft die instellingen, daar ligt het inderdaad aan gewoon de standaard Screen/Scherm settings nemen dan heb je en 4 en kleur als ik het goed heb.
Nou...ik heb al alles geprobeerd...bij graphic res. getest op screen, 150, 300 en 600dpi en bij het compression tabblad alle opties aan en uit gezet maar niks helpt en er blijft acrobat 4 staan :?

Misschien moet ik het nog maar eens opnieuw installeren...

• MinddiggerNL
Dat met die cmyk kleuren is gelukt...ziet er niet zo uit als bedoeld maar dat komt dan waarschijnlijk omdat rgb een groter kleurenspectrum heeft dan cmyk...nu nog dat pdf probleempje...

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:53

Stewie!

Keen must die!

Op zaterdag 20 oktober 2001 14:12 schreef Ruud2001 het volgende:

[..]

Whoo!... relaxte site man. Deze gaat dus ook even bij de favorieten :)
inderdaad, bij mij ook

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Pagina: 1