Toon posts:

kernel compileren

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer al dagen mijn kernel te compileren, maar ik krijg heel de tijd de foutmelding:
kernel panic
can not mount root fs 301 or 03:01.

zo ziet die melding er ongeveer uit, ik heb alle opties die ik heb gevonden met de search geprobeerd, maar niets hielp :'(

Weet iemand nog wat dit zou kunnen zijn?

ik gebruik Kernel 2.4.12

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Staat je GNU/Linux systeem op /dev/hda1 ?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

ext2 support aangeklikt?
(of reiserfs mocht dat je filesystem zijn)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Topicstarter
ja staan allebei aan.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Van schade en schande groot geworden compileer ik altijd zoveel mogelijk (onschadelijke) filesystems in mijn kernel (als module uiteraard).

Dus ook smb, dos-fat en fat32. NFS kun je beter weglaten en ook ntfs en novell heb je niet nodig. Bij mij hielp dit alles vervelende foutmeldingen bij het rebooten voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo'n beetje all filesystemen mee gecompileerd, op een gegeven moment was mijn kernel zo groot, dat ik de melding kreeg dat hij niet op diskette paste al ik hem daarop wilde zetten

Verwijderd

Weet je heel zeker dat het op /dev/hda1 staat :?

Toevallig geen extra ATA-66 controller o.i.d.?

De 2 hoofdoorzaken voor deze melding zijn eigenlijk al genoemd:
• verkeerde partitie in je lilo of /etc/fstab.
• Geen support voor het fs.

Heb je de oude kernel niet bewaart, zodat je die kan opstarten?
Op vrijdag 19 oktober 2001 19:44 schreef DAzN het volgende:
Van schade en schande groot geworden compileer ik altijd zoveel mogelijk (onschadelijke) filesystems in mijn kernel (als module uiteraard).

Dus ook smb, dos-fat en fat32. NFS kun je beter weglaten en ook ntfs en novell heb je niet nodig. Bij mij hielp dit alles vervelende foutmeldingen bij het rebooten voorkomen.
Dan doe je toch echt iets verkeerd. Is een beetje een vreemde redenatie om dingen niet te compileren omdat het eventueel bij jou problemen zou kunnen leveren.
Zowel NFS als NTFS (read) support kunnen goed van pas komen. Sterker nog, op deze workstation heb ik ze gewoon beide draaien (al heel wat kernels lang).
Wel is het zo dat het onnodig is om allerlei filesystems mee te compileren. Het gaat immers alleen om filesystems, die ook daadwerkelijk fysiek aanwezig zijn op de computer zelf.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

EXT2 als module gecompiled / niet gecompiled ?
IDE HD als module gecompiled / niet gecompiled ?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
ik denk dat ik je niet helemaal begrijp. Dit is wat ik denk dat je nu doet: je zit met kernel "unknown" te werken, en je probeert 2.4.12 te compilen en te gebruiken. Helaas levert die nieuwe kernel problemen op (het compileren van de kernel op zich gaat prima).

Als je van kernel 2.2.x overstapt op 2.4.x, moet je een aantal dingen upgraden, modutils bijvoorbeeld. Saat allemaal in de Readme van de kernel uitgelegd. Toch denk ik niet dat dit DE oplossing is, maar je gaat er hoe dan ook mee te maken krijgen.

zie ook http://www.uwsg.iu.edu/hypermail/linux/kernel/0103.2/0205.html

ach...in een volgend leven lach je er om!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zowel NFS als NTFS (read) support kunnen goed van pas komen. Sterker nog, op deze workstation heb ik ze gewoon beide draaien (al heel wat kernels lang).
Hmmm.. ik zie niet in wanneer ntfs en nfs op mijn werkstation van pas zouden komen ;) Samba doet voor mij het bestandsbeheer en managen doe ik wel via ssh :)

Maar nu nog on-topic blijven.
Sire, welke kernel doet het wel en welke niet? Welk bestandssysteem gebruik je en wat compileer je mee?

Verwijderd

Topicstarter
2.4.0 draait bij mij goed, maar die zit standaard meegeleverd met SuSE dus dat is ook de kunst niet :)

mijn filesysteem is ReiserFS

Verwijderd

Heb je support voor ReiserFS meegecompileerd?

Als het goed is moet je "Prompt for developtment and/or incomplete code/drivers" meecompileren anders komt de Optie ReiserFS niet tevoorschijn. Als je dat gedaan hebt kun je ReiserFS meecompileren.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, heb reiserfs mee ge compileerd, alleen heel de tijd als module, misschien is dat de fout geweest.
Ik ga het nu ff proberen door hem mee te compileren in de kernel

Verwijderd

Ja dat zou ik idd een proberen.

Ik geloof dat je root fs nooit een module mag zijn omdat ie eerst je root fs moet mounten en dan kan Linux pas de modules initialiseren. (tenminste dit lijkt mij logisch)

Dit stond altijd bij de help van het Ext2 fs dat het iig niet handig was als je het als module compileert. Maar ikzelf weet niet of dit ook voor ReiserFS geldt (nooit geprobeerd n.l.).

Verwijderd

Lijkt me lastig om een module te laden van een disk die je nodig hebt om die disk te lezen. Vandaar kernel panic dus.
Pagina: 1