Toon posts:

Hoe van linux naar windows share ?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
mijn netwerk:
ik draai suse linux 7.0 en samba 2.2.2 , rest van het netwerk is w2k . ik kan van al mijn w2k machines naar de linux share , das geen probleem. maar nu wil ik van mijn linux machine naar een share op een w2k machine.

De vraag is : HOE ?

Verwijderd

Win2k op FAT32? Dan kan je 'm mounten met:

mkdir /mnt/win
mount -t msdos /dev/hda1 /mnt/win of
mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/win

Zo moet het kunnen als ik me niet vergis.
Succes!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 09:53
het moet iets zijn als:
mount -t smbfs -o guest "//ploeter/share" /mnt/windoosbak

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Op vrijdag 19 oktober 2001 20:53 schreef Asathor het volgende:
Win2k op FAT32? Dan kan je 'm mounten met:

mkdir /mnt/win
mount -t msdos /dev/hda1 /mnt/win of
mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/win

Zo moet het kunnen als ik me niet vergis.
Succes!
Dat geldt alleen voor lokale filesystems ;)
(En ik zou de laatste gebruiken als het om windows gaat)
Op vrijdag 19 oktober 2001 21:49 schreef FatalError het volgende:
het moet iets zijn als:
mount -t smbfs -o guest "//ploeter/share" /mnt/windoosbak
yupz :)
Zie ook [topic=163843] waarin een heel uitgebreid stuk staat over mounten (ook via netwerken).
Overigens kan je na de -o optie beter gewoon de verschillende usernames en passwoorden gebruiken.
Voor smbmount (mount -t smbfs) heb je overigens wel kernel support nodig. Als je "cat /proc/filesystems" doet, dan moet hij er tussen staan (tenzij je hem als module gecompileerd hebt in de kernel).

Als je geen smbmount support hebt dan kan je uiteraard nog op die machine komen, alleen gebruik je dan meer een soort van ftp-client. Daarvoor gebruik je namelijk smbclient (man smbclient).

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 21:26

iGadget

Wowsers!

Ehm... misschien een hele domme vraag, maar gewoon network browsen zoals in windhoos kan dus niet?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:38
smbclient is ook handig als je geen SMBFS gecompileerd hebt.
Is gewoon een FTP-alike programma wat redelijk handig werkt (vooral om met tar een hele dir binnen te halen)

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op vrijdag 19 oktober 2001 22:49 schreef iGadget het volgende:
Ehm... misschien een hele domme vraag, maar gewoon network browsen zoals in windhoos kan dus niet?
Aaaa... Lang leve het dos tijdperk. Daarom vind ik Linux zo gebruikers vriendelijk je hoef maar een paar commando's uit je hoofd te leren. (No offence, duidelijkheid kan verkregen worden op

http://www.wired.com/wired/archive/9.10/linux.html )

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Verwijderd

Mijn ervaring met linux is beperkt maar de enige die een echte network omgeving heeft zoals windows is de Corel distributie hiermee kan je meteen na installatie browsen naar windows machine's.

ik vind dat nog steeds een wereld linux uitvoering

maar ja de experts zullen het wel niet met me eens zijn

maz
baz

Verwijderd

Op vrijdag 19 oktober 2001 23:01 schreef slybas het volgende:
Mijn ervaring met linux is beperkt maar de enige die een echte network omgeving heeft zoals windows is de Corel distributie hiermee kan je meteen na installatie browsen naar windows machine's.

ik vind dat nog steeds een wereld linux uitvoering

maar ja de experts zullen het wel niet met me eens zijn

maz
baz
Nee niet echt. Ik zal maar geen uitspraken over Corel Linux doen ;)

Maar er zijn meerdere programma's die je onder X bijvoorbeeld kan draaien die hetzelfde bewerkstelligen.
KDE2's konqueror kan het bijvoorbeeld ook standaard
Op vrijdag 19 oktober 2001 22:49 schreef iGadget het volgende:
Daar zijn dus zoals ik hierboven zeg, verschillende programma's voor, die samen werken met samba.
Als je overigens een share mount, dan betkent dit, dat je die share als het ware aan een lokale directory koppelt. Ofwel het lijkt net alsof je alle lokaal benadert. Je kan dan ook gewoon met elk progje (of op de console) de inhoud zien. (Het is te vergelijken met het mappen van een networkdrive onder windows)
Op vrijdag 19 oktober 2001 22:35 schreef nelske het volgende:
[knip]
Als je geen smbmount support hebt dan kan je uiteraard nog op die machine komen, alleen gebruik je dan meer een soort van ftp-client. Daarvoor gebruik je namelijk smbclient (man smbclient).
Op vrijdag 19 oktober 2001 22:53 schreef _JGC_ het volgende:
smbclient is ook handig als je geen SMBFS gecompileerd hebt.
Is gewoon een FTP-alike programma wat redelijk handig werkt (vooral om met tar een hele dir binnen te halen)
Zoek de verschillen ;)
Pagina: 1