Toon posts:

vraagje ivm autobatterij

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
k, gelieve me niet uit te lachen want het lijkt me wel een redelijk stomme vraag, maar goed.
Ik heb hier een autobatterij naast me staan (van Varta voor de geinteresseerden) en nu staat daar op : 12V - 55Ah - 420A

Mag ik hieruit concluderen dat dat ding 420A op 12V levert :?

Lijkt me niet, maar ik ken er de ballen van, dus vraagk het ff

Wat het in DOC doet? is voor peltiers te voeden :P

• U-96
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-12-2020

U-96

it's a long way to tipperary..

nee, 55 dat ander is alleen al je hem kortsluit (startmotor)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 oktober 2001 15:55 schreef U-96 het volgende:
nee, 55 dat ander is alleen al je hem kortsluit (startmotor)
dacht ik dus ook al, k, thnx for the answer dude
bwa, 55A is ook al meer dan genoeg :P
Die dingen zijn trouwens wel duur :(

• U-96
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-12-2020

U-96

it's a long way to tipperary..

laat me raden zo rond de F75,-

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 10:33
De accu is inderdaad in staat om zo'n stroom te leveren. Dit is echter de maximale stroom en zal slechts zeeeeeeeer kort gehaald worden.

De 55Ah zegt wat meer, dat is de capaciteit van de accu en het staat voor Ampere * Uur oftewel het aantal amperes dat hij continu kan leveren een heel uur lang. Dus hij kan een continue stroom van 55A leveren gedurende 1 uur.

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 15:25
Ik weet niet of die accu wel 55 A kan leveren. D'r staat 55Ah, wat dus 55 Ampere-uur is, dus hij kan 55 uur lang 1 A leveren (of 110 uur lang 0,5 A).

Dat hoeft niks te zeggen over de maximale stroomsterkte die hij kan leveren denk ik.

En 420A @ 12 V is best veel voor continue belasting :)
Das 5kW, dus meer dan wat er in totaal uit 1 groep van je huis komt.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 oktober 2001 15:58 schreef U-96 het volgende:
laat me raden zo rond de F75,-
huh?

nopes, eerder 200FL (3800 frank), maar ze is wel volledig opgeladen...

Ben ik afgezet toch? :o

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 oktober 2001 15:59 schreef grizzlybear het volgende:
De accu is inderdaad in staat om zo'n stroom te leveren. Dit is echter de maximale stroom en zal slechts zeeeeeeeer kort gehaald worden.

De 55Ah zegt wat meer, dat is de capaciteit van de accu en het staat voor Ampere * Uur oftewel het aantal amperes dat hij continu kan leveren een heel uur lang. Dus hij kan een continue stroom van 55A leveren gedurende 1 uur.
en daarna is ie leeg?
er zouden 4 80watters op moeten die elk iets van een 8A trekken

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 11:22
Het leuke van een accu is dat je um kan opladen! :)

Verwijderd

Die accu kan dus 420A piekstroom leveren. Da's ook nodig, want een beetje startmotor in een dieseltje trekt wel 300A.

Die 55Ah betekent dat je gedurende 10 uur 5.5A kunt trekken voordat-ie leeg is. Ga je meer trekken, dan vermindert de effectieve capaciteit. Trek je minder, dan is de capaciteit iets hoger.

Overigens houden dit soort accu's het nooit lang vol bij dit soort continue-belastings applicaties. Je krijgt na een paar maanden kristalvorming op je platen als je niet regelmatig even enkele honderden Amps eruit trekt. En als je eenmaal teveel kristalvorming hebt, dan krijg je dat ook niet meer weg omdat je domweg geen grote stromen meer kunt trekken. Voor continue belasting had je beter een gelaccu (Panasonic heeft hele goede) of natte accu voor in een boot kunnen kopen. Deze zijn er wel op gemaakt.

Verwijderd

55Ah is inderdaad de capaciteit van de accu, dus niet dat ie max 55 a zou leveren, een beetje startmotor van een 2 liter diesel trekt op het moment van het inkomen vand emeenemer zo'n dikke 1000 Ampere. 420 A is de maximale stroom die hij kan leveren voor een wat langere tijd
Pagina: 1