Toon posts:

ATi Radeon Linux...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje,

Stel ik wil straks een ATi Radeon 8500, heb ik dan een beetje goede linux hardware 3D accelaratie support? Ik heb nu een GF2 GTS en die 3D support is erg lekker na een simpele compilatie van de NVidia drivertjes...

oftewel kan ik gewoon goed (als het goed is beter) blijven Quaken, UTen en Tuxracen?? :)

Grtz..

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als het goed is wel, Ati was iig bezig met soortgelijke Linuxdrivers voor de 8500

Verwijderd

Topicstarter
Klopt het dat die ATi kaarten alleen ondersteund worden via DRI?
Is er hier iemand die gebruik maakt van dat DRI en er goede ervaringen mee heeft?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mwah, niet alleen via DRI hoor. DRI is slechts een 'hulpmiddel'. Linux 2.2.19 heeft geen DRI en daar draaide X ook op, dat was vlak na een Debian install op mijn nieuwe bak. 2.4.8 (en later 2.4.10) erop gekwakt en dat werkt ook goed, nu wel met DRI. Het gaat allemaal helaas niet zo snel als in Windows, maar het geheel is erg acceptabel. Quake3 onder windows zit op 1024x768 32bits kleuren rond de 90FPS, Linux hangt met die settings rond de 60. Is nog steeds goed te doen, ware het niet dat de nVidia drivers, als ze het doen ;), de snelheid van Windows veel beter benaderen en soms zelf overtreffen. Als je pure performance wilt, kun je beter bij nVidia blijven... zeker als je alleen Linux wilt draaien. Alleen zul je dan wel genoegen moeten nemen met die closed source drivers, waar ik nog wel menig Linuxgebruiker over heb horen vloeken.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op vrijdag 19 oktober 2001 15:27 schreef Jotti het volgende:
Mwah, niet alleen via DRI hoor. DRI is slechts een 'hulpmiddel'. Linux 2.2.19 heeft geen DRI en daar draaide X ook op, dat was vlak na een Debian install op mijn nieuwe bak. 2.4.8 (en later 2.4.10) erop gekwakt en dat werkt ook goed, nu wel met DRI. Het gaat allemaal helaas niet zo snel als in Windows, maar het geheel is erg acceptabel. Quake3 onder windows zit op 1024x768 32bits kleuren rond de 90FPS, Linux hangt met die settings rond de 60. Is nog steeds goed te doen, ware het niet dat de nVidia drivers, als ze het doen ;), de snelheid van Windows veel beter benaderen en soms zelf overtreffen. Als je pure performance wilt, kun je beter bij nVidia blijven... zeker als je alleen Linux wilt draaien. Alleen zul je dan wel genoegen moeten nemen met die closed source drivers, waar ik nog wel menig Linuxgebruiker over heb horen vloeken.
Rond de 60...? Ik durf 't bijna niet te vragen, maar komt dat niet door je vsync ofzo?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nope. Linux drivers zijn gewoon (nog) niet zo geweldig als die voor Windows. Je kunt in dit geval duidelijk het voordeel zien als de fabrikant zelf Linuxdrivers maakt... ik heb mijn oude voodoo 2 kaartje er maar weer eens in geprobeerd (niet dat ik dat voor vast wil in deze bak ;) ) en die drivers evenaren Windows gewoon... ook op mijn 'ouwe' K6.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1