Toon posts:

probleem. Is mijn pc gefrituurd ? HELP !

Pagina: 1
Acties:
  • 99 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ha beste mede tweaker, bedankt voor het klikken. ik heb een probleem.

eerst geef ik even de specs :

proc : AMD athlon 1400 op 266
power: linkworld 300W voeding
mobo : Abit KG7-raid
ram : crucial 2x 256DDR 2100
disk : IBM 60G (maar die komt nog niet eens aan bod...)
video: diamond 3d iets 16 mb
bios : volgens Abit "award" maar op de glanzende sticker : "Phoenix"

En nu het verhaal :

Gisteren heb ik blij mijn nieuwe omputer in elkaar gezet, en na een newbie probleem (geheugen niet ver genoeg ingedrukt) deed ie het uiteindelijk. Voor ongeveer 30 seconden...

this is the story, the real story, a story of unspeakable horror :

Toen de pc normaal opstartte gaf hij de verkeerde processor snelheid aan (1050), en zij dat er een Cmos error was, checksum was niet goed geloof ik. Ik ging het bios in en pakte mijn handleiding om de processorsnelheid goed te gaan zetten. Ik was onderaan de eerste pagina, toen ik in mijn ooghoeken zag dat de computer ineens uitviel.

en hij wou niet meer aan.

ondertussen heb ik een paar tests gedaan. Als ik de stekker er uittrek en er weer in doe, krijgt de pc een fractie van een seconde stroom, maar kapt er daarna mee. Dus het ledje voorop flitst, de fan springt even aan en dan valt alles stil.

de voeding heb ik geopend (stiekem :) ) en daar zag ik niets dat opgeblazen was en het rook ook niet aangebrand :). Maar het is wel maar een 300W voeding...

De processor zou het kunnen zijn, maar de koeler (coolermaster) zit er prima op en die wil ik niet losmaken voor ik jullie heb gesproken.

als laatste mogelijke boosdoener is er natuurlijk het bios. Zou dat beschadigd kunnen zijn door het plotseling uitvallen ? of kwam dat uitvallen juist door de processor die verkeerd werd gedetecteerd ?

het is niet de stroomkabel, die heb ik gechecked. Ook is het gewoon een geaard stopcontact. Wel zijn er altijd vonkjes als ik de pc erin plug.

Wat zou het kunnen zijn ? Adviezen ?

thanks !

Verwijderd

Ach het zoveelste verhaal van iemand die zijn cpu heeft opgeblazen. :) Haal je koelblok los en kijk of je cpu beetje zwart is.

Verwijderd

Die 1050MHz geeft aan dat je de FSB verkeerd had ingesteld. Normaal gesproken moet je die via een jumpertje op het mobo doen. Nu heb je waarschijnlijk met de multiplier lopen prutsen en dat vond je processor niet zo erg leuk waardoor 'ie is doorgebrand (dus koeler eraf en aan de onderkant van de proc kijken of ie bruin is).

edit:
FSB wordt dus toch via het bios ingesteld. Misschien eerst ff een keertje clear CMOS en als dat niet helpt je proc checken

Verwijderd

haal je mobo eens uit de kast en check eens of ie dan wel weer netjes opstart? Kortsluiting met de kast wil in sommige gevallen wel eens voorkomen (dus nu niet gaan roepen dat het niet kan, aangezien een renomeerde hardwareleverancier en ik daar saampjes naar hebben gekeken en tot dezelfde conclusie zijn gekomen) :) Succes!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 13:51
ik hbe dat laatst ook een gezien, kijk eens of je kabeltje va je fan goed om op het mobo zit?

Verwijderd

Topicstarter
de KG7 RAID zou heeft een jumperless bios, en ik had het Cmos gecleared voordat ik hem aandeed...

edit : ;( ;( ;(

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

misschien voedingkabel niet helemaal ok aangesloten

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het moederbord eruit gehaald (ik wou de proc loshalen, maar besloot te wachten tot na jullie replies) Maar het mobo zit inderdaad direct op het metaal bij de schroefjes, er zitten geen plastic dingetjes tussen of zo. En die vonken bij het aansluiten is ook niet fijn. Maar het vreemde is dus dat ie het gewoon even heeft gedaan, en toen zomaar stopte. Kan een bios kapot als de stroom uitvalt als je erin bezig bent ?

voedingskabel heb ik nog vervangen door een andere, en dat hielp niets.

de reden dat ik een biosprobleem veroed is dus dat als ik het cmos clear, en dan de powerknop vooran indruk, er weer zo'n stroomstootje door het systeem gaat. Normal moet ik eerst de stekker loshalen en er weer insteken voordat ie dat doet. Als ie een keer een stroomstootje heeft gegeven, doet ie dat daarna niet meer via de powerknop voorop de pc.

strange en toch ook vreemd :?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Nee dat is niet mogelijk. BIOSsen gaan alleen maar kapot als je ze flashed en tijdens het flashen de stroom uitvalt. Anders gebeurt niet tot nauwelijks

Verwijderd

Topicstarter
ik ga de proc thuis maar eens bekijken :( nadat ik eens heb geprobeerd om de moederbord beter geisoleerd op te starten.

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Heb je de mogelijkheid om een nieuwe voeding te proberen.

Vaak is het zo dat als je heel even stroom krijgt en je fan heel even gaat draaien dat de voeding naar de klote is.

Lijkt mij niet dat het je cpu is omdat je hele systeem stil valt, is volgens mij is het echt een brakke voeding.

Was deze trouwens nieuw?

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

Verwijderd

Topicstarter
de voeding was nieuw ja. Voor 139 gulden bij "de computer krakers" in Oud Beijerland gekocht. kast met 3 grote en 2 kleine drivebays en dus de 300W voeding. Ik had al mijn twijfels over de voeding omdat in de handleiding van de KG7 300W als minimum werd aangeraden.

iedereen in ieder geval alvast bedankt. Woont iemand in Utrecht die een voeding voor me te leen heeft om te proberen ? ;)

oh ja, er staat op de voeding een sticker "P4". Is een P4 voeding niet te gebruiken voor een Athlon proc ?

http://www.linkworld8.com/products/c02.html <-- kast (de grote) + voeding

Verwijderd

hier stond onzin

• Rocky

Rocky

Remember Gina

Gezien jou specificaties moet 300 watt voldoende zijn voor jou systeem. Gebeurt wel vaker dat een voeding het begeeft van een nieuwe kast heb dit wel vaker meegemaakt.

Een voeding die niet voldoende levert is meestal verantwoordelijk voor het vastslaan van je systeem op het moment dat deze zwaar belast wordt of opnieuw opstarten.

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Volgens mij is t normaal dat ie ff je fannetjes en zo laat draaien als je stroom eraf is geweest, doet m'n MSI ook... Als alles daar gewoon aangaat is t ff een check, daarna moet ie gewoon op kunnen starten toch :? (in de meeste gevallen.......... :( )

Verwijderd

Topicstarter
ik weet wat je bedoelt jeroen, dat doet die van mij vader ook : als ik de stekker in het stopcontacty doe, gaat de fan even aan en ook de printer maakt even geluid. Maar dit is iets heel anders. De fan gaat pas aan als ik de powerknop indruk, niet eerder. En echt maar een fractie van een seconde, en daarna helemaal niets.

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Op vrijdag 19 oktober 2001 13:56 schreef Tijmentje het volgende:
ik weet wat je bedoelt jeroen, dat doet die van mij vader ook : als ik de stekker in het stopcontacty doe, gaat de fan even aan en ook de printer maakt even geluid. Maar dit is iets heel anders. De fan gaat pas aan als ik de powerknop indruk, niet eerder. En echt maar een fractie van een seconde, en daarna helemaal niets.
Hmmmm kortsluiting dmv een verkeerd aangesloten kabeltje op je mobo mbt Powerled, resetknop, powerknop al geprobeerd?
Misschien geheugen dat niet wil.....
Sta je op je stroomkabel als je m aanzet.. :? ( >:) )
K lul ook maar wat :? :? :? :? :?

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:17

Jrz

––––––––––––

Voor allemensen hiero:
Als je een ATX voeding hebt, haal de stekker er uit en druk even op de power knop. er staat nog spanning op dat ding, en het is niet fijn als je er in gaat lopen sleutelen. Hierdoor zal je fan en hdd enzo even draaien (halve sec ofzo).
Ten tweede, hoe kom je erbijom eerst alles (geheugen zelfs niet eens goed) er in te stoppen, en daarna pas jumpers te zetten.

eigen schuld dikke zelf geprutste bult

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Verwijderd

Topicstarter
en ik ben blij dat je ook maar wat lult, alles helpt, twee weten meer dan 1 etc.

ik heb na het probleem mijn mobo losgehaald, en opnieuw aangesloten met alleen de stroomverbinding, alleen de power-on en power-led kabeltje, en alleen de HD met stroom en connectie. en dat was het, zelfs geen floppydick. Maar dat maakt ook niet uit, want hij komt nog niet eens tot het bios zeg maar. Ik heb een keer een schok gehad toen ik de stekker wou verplaatsen nadat ie die uit het stopcontact had gehaald, en als ik de stekker er in steek krijg je soem een behoorjke blauwe vonk. Dus kortsluiting zou kunnen. Kan je al kortsluiting krijgen van een minuscuul verkeerd stekkertje als zo'n hd-led stekkertje ? (niet dat die verkeerd zat, kan bijna niet fout, abit levert een prima handleiding)

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Op vrijdag 19 oktober 2001 14:10 schreef Tijmentje het volgende:
en ik ben blij dat je ook maar wat lult, alles helpt, twee weten meer dan 1 etc.

[...]
Kan je al kortsluiting krijgen van een minuscuul verkeerd stekkertje als zo'n hd-led stekkertje ? (niet dat die verkeerd zat, kan bijna niet fout, abit levert een prima handleiding)
Ehh niet dat k weet.. maar bij mijn mobo wilde ie ook niet echt goed booten als k niet alles aan had gesloten (qua stekkertjes op m'n mobo naar power, reset of hdd led & speaker) of als er nog eentje verkeerd zat (leuk joh; alle combi's van de stekkertje proberen :) )

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:17

Jrz

––––––––––––

Ja, kortsluiting is kortsluiting. Dat kan heel goed.
Misschien zat er een verdwaald schroefje ergens tussen.
Misschien zat de cooler niet lekker.
Misschien misschien misschien, het ding werkt niet, op naar de winkel om een andere te krijgen :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Verwijderd

is een kortsluiting in je moederbord.
Als je van heel eventjes beweegt, dan wordt hij door kortsluiting uitgezet om doorbranden te voorkomen.
Waarschijnlijk zit er ergens op de grondplaat van je moederbord, het bord dus waar je je mainboard op vastgeschroefd zit, ergens een busje teveel, wat dus ergens op je moederbord prikt, zonder dat daar een gat zit waar een schroef doorheen kan.
Hebben we bij ons vrij regelmatig gezien....
Je hebt waarschijnlijk een nieuw moederbord in een reeds bestaande kast geplaatst. De gaatjes op je moederbord komen niet altijd overeen met de busjes op je grondplaat van de kast.

• Phaeton
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-08 09:41
kijk maar achter je proc en check je mobo maar goed....
ik kan namelijk haast niet geloven dat je geen kortsluiting hebt veroorzaakt :+.

• Rocky

Rocky

Remember Gina

Op vrijdag 19 oktober 2001 14:09 schreef Jrz het volgende:
Ten tweede, hoe kom je erbijom eerst alles (geheugen zelfs niet eens goed) er in te stoppen, en daarna pas jumpers te zetten.

eigen schuld dikke zelf geprutste bult
Hij heeft geen jumpers verzet want hij heeft een jumperless
Moederbord.

Tijmentje:Misschien overbodig maar heb je het jumpertje van je reset weer terug gezet, anders doet ie het ook niet.

Stekkertje van hd/ reset e.d geeft geen kortsluiting hooguit het niet branden van je ledjes.

Stekkertje van je powerswitch moet er wel goed opzitten anders doet ie het ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
van Paul's unofficial KG7 FAQ site :

(en ik heb de Cmos jumper wel weer goed gezet hoor :) )

maar hoe moet je de del knop indrukken binnen 0.1 seconde ? ;)

=----------------------------

Try clearing the CMOS using the jumper on the motherboard (disconnect from the mains power first). It has been reported that this can solve the occasional inexplicable problem of the machine suddenly failing to boot after months of faultless operation.

Otherwise, the most common cause for this is if the CPU is incorrectly seated in the motherboard. Try, try then try again! Also, if using an AGP graphics card, check it is seated correctly. Try without AGP card screwed into slot - this can sometimes cause the AGP card to rest in the slot at an angle. Again, try then try again - have you seen how fine the AGP edge connectors are?! Also try reseating your DIMMs (you may have to press them very hard into their sockets!).

Is your motherboard power cable securely attached to the motherboard? If this is loose or not properly seated you will experience this sympton.

Try reseating the memory - this has been reported as causing this symptom.

Have you set the correct CPU speed in the BIOS? If not, remove your power lead from the computer case, clear the CMOS with the jumper on the motherboard and then reconnect the power. Reboot and immediately hit Delete to go into the BIOS setup. Enter SoftMenuIII and set the correct CPU speed.

Another cause of this problem can be if you have a short-circuit on your motherboard due to the way you have mounted it in your computer housing. Check the traces near your mounting studs, and generally make sure there is no contact whatsoever between the PCB and any part of the case.

If you have tried unlocking your CPU using the "pencil trick"? A badly joined bridge can cause this.

Is you heat sink installed the correct way round? Most Socket A heatsinks include a "notch" that determines it's orientation. One user reported problems on three different installations due to the heatsink being installed the wrong way round and hence being at a slight angle and presumably either shorting out some of the bridges or failing to make contact with the CPU core.

=-------------------------------

ik ga vanavond eens het moederbord goed isoleren. Toch blijft het zo vreemd omdat ie het wel dus even gedaan heeft.

als dat niet werkt vervang ik alle onderdelen nog eens

als dat niet werkt haal ik de koeler van de proc om te zien of die doorgefikt is

als dat het niet is haal ik een nieuwe voeding...

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:44
Ook met die kleine kabeltjes kun je gewoon kortsluiting maken hoor. Ik had pas bij een oude 486DX5 de turboswitch er gewoon effe opgeduwd....aangezet en dus meteen roken:-( Ik heb nu een dikke kabel i.p.v. 3 dunne. Maar hij doet ut wel nog:-) Ik dnek dat ik hem er net op tijd uitgehaald heb.
Die P4 sticker is volgens mij gewoon dat hij geschikt is voor de Pentium4, dus dan zit er zo'n wazig extra vierkant stekkertje aan met 4 pinnetjes.

Verwijderd

Dit is er ten eerste aan de hand:
Om een snelheid van 1400 mhz te krijgen moet je dus 10,5 x 133 doen.
De 10,5 lukte je mobo nog wel,maar de 133 stond op 100,wat resulteerde tot 1050 mhz.

Kortsluiting sluit ik uit :? want bij kortsluiting kan het nooit zo lang duren dat je 1 pagina van je boekie kan lezen voordat hij uitvalt.
Dat je proc kapot gaat van een te lage FSB is ook onmogelijk.
Je bent ervan overtuigd dat de koeler goed zit,dus dat is het ook niet.
Kapotte voeding IS mogelijk...maar probeer eerst ff dit:

Zet je spanningsschakelaar op je voeding uit/stekker eruit.
Haal het bios batterijtje ff van je mobo af.
Laat de cmos jumper enige tijd op clear staan.
Zet um weer terug,batterijtje terug,schakelaartje weer aan.
En kijk 's wat ie doet...

Als dat niet helpt zal het toch je voeding wezen.

Edit: Ah je hebt ook al wat research gedaan zie ik.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt !

ik vroeg me trouwens al af waar die wazige vierkante stekker voor was :Y)

ik zal dat dan eerst eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor jullie hulp, hij doet het! Het was inderdeaad kortsluiting, er zaten geen goede spacers tussen het MOBO en de kast. Cheerio !

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

dat heeft mij een mobo gekost ooit :'(
sindsdien let ik daar wel op zeg... flink zonde

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-08 09:49

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Verwijderd schreef op 19 oktober 2001 @ 12:51:
de voeding was nieuw ja. Voor 139 gulden bij "de computer krakers" in Oud Beijerland gekocht. kast met 3 grote en 2 kleine drivebays en dus de 300W voeding. Ik had al mijn twijfels over de voeding omdat in de handleiding van de KG7 300W als minimum werd aangeraden.

iedereen in ieder geval alvast bedankt. Woont iemand in Utrecht die een voeding voor me te leen heeft om te proberen ? ;)

oh ja, er staat op de voeding een sticker "P4". Is een P4 voeding niet te gebruiken voor een Athlon proc ?

[url="http://www.linkworld8.com/products/c02.html"]http://www.linkworld8.com/products/c02.html[/url] <-- kast (de grote) + voeding
Ik woon daar ook!, je moet naar de NC the store gaan, die zijn een stuk beter.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:06

LopeZ

Too much is never enough

oud en niet nuttig
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.