Toon posts:

Formules van electriciteit

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een website of goede uitleg of een goed boek zelfs (liefst niet ivm verkrijgbaarheid en prijs) waarin eens goed wordt uitgelegd met allerlei formules van electriciteit? Dus toepassing van weerstand, formules om die te berekenen, uitleg en gebruik van amperes...

Ik wil mijn kast gaan modden en dan is dat soort kennis wel handig, en ik zou er wel wat meer van af willen weten.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 20:21

Whuzz

Dodgeball!

Ik neem toch aan dat je dit wel kunt vinden op internet? |:(
Er is zoooveeel te vinden over dit onderwerp. En met de Got-search kom je ook al een heel eind. Een beetje werk mag je er wel aan besteden hoor...

Je zou anders op zoek kunnen gaan naar een electro-boek voor de middelbare school. Een havo-boek ofzo. Kan best tweedehands, hoeft het helemaal niet zoveel te kosten...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:50

Flotter

Pelipper!

Misschien is BiNaS wat?

Op blz 69 staan bijv. 27 formules van electriciteit en magnetisme (en verder nog allemaal andere natuurkundige, scheikundige, biologische en andere constanten/eigenschappen/formules e.d.).

edit:

Euh... vergeet't maar. Er staan alleen formules in, verder geen uitleg.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 09:08

AcouSE

Swedish Chef

ga eens in de lokale bibliotheek kijken, daar hebben ze vast wel wat boeken met wat simpele formules en experimenten.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
U=I*R B-)

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-02 16:27

Greyfox

MSX rulez

Op vrijdag 19 oktober 2001 13:37 schreef Clithopias het volgende:
U=I*R B-)
Das de belangrijkste, samen met P = U*I

MSX 2 rulez more

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 08:02

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

BINAS heerst!!!

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Probeer de volgende link maar eens:

http://www4.tpgi.com.au/users/robkemp/Power/MoreInfo.htm

Voor overclocken het meest interessant:
P = V * I = I^2 * R

Met P = vermorgen, V = spanning en I = stroom.

B.V. Athlon 1.1 GHz: P = V * I = 1.75 * 34 = 59.5 W.
(Ik meen dat het zoiets was)
De interne weerstand van het ding is dan bij benadering P / I^2 = 0.05 Ohm.

De warmteontwikkeling verloopt dus NIET lineair met de kloksnelheid. Kijm maar eens in de specs van de Athlon:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/23792.pdf

(Blz 27)

De stroom verloopt ongeveer lineair, dus hier neemt de warmteontwikkeling min of meer kwadratisch toe.

Overigens, in de praktijk moet je gewoon proberen of het goed gaat. Als je geen al te gekke dingen doet blijft het echt wel heel (zolang die koeler maar goed vast zit).

Succes ermee.

\edit
Typo gemaakt.....
edit\

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:25

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

http://elektronica.pagina.nl/
http://elektrotechniek.pagina.nl/

Er is vast een site tussen die iets vertelt ;)

Verwijderd

Topicstarter
K thx mensen!

Verwijderd

Moeten maar eens een overclockers en casemodders BiNaS gaan uitbreng ofzo.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Zoek eens op google.com naar Maxwell :P

Afbeeldingslocatie: http://rd11.web.cern.ch/RD11/rkb/PH14pp/img446.gif

Dan vind je deze vergelijkingen en daar zit ALLES van elektrische en magnetische velden in. (Dus ook gehannes met ideale weerstanden, condensatoren etc.)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

binas is een heel leuk boekje als je een formule vergeten bent en die moet je ff opzoeken, maar voor de toepassing en betekenis van de meeste eenheden, formules, symbolen, moet je toch een uitgebreider boek hebben...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44

Keida

dr.

Toch fijn als je een jaartje natuurkunde gestudeerd hebt! :P
Maxwell rulez!

(oh en Wosie ook ;))

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:28

Eraser127

Nijkerk

Wij hebben deze geleerd is veel simpeler: Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~ch.stolwijk/formule.bmp

U = I*R
bedek je I ->U/R
bedek je R ->U/I

U = spanning in Volt
I = stroom in Ampere
R = weerstand in Ohm

My Discogs

Verwijderd

Op woensdag 24 oktober 2001 11:35 schreef Eraser127 het volgende:
Wij hebben deze geleerd is veel simpeler: [afbeelding]

U = I*R
bedek je I ->U/R
bedek je R ->U/I

U = spanning in Volt
I = stroom in Ampere
R = weerstand in Ohm
Das idd wel een handig truukje, alleen het is meer werk om zoiets te tekenen dan ff de formule in je hoofd te veranderen :)

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 18:35

Solid Seal

3D Printer N00b

Op woensdag 24 oktober 2001 18:11 schreef NM het volgende:

[..]

Das idd wel een handig truukje, alleen het is meer werk om zoiets te tekenen dan ff de formule in je hoofd te veranderen :)
Sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo handig met dingen in hun hoofd :? te veranderen :).

Daarom heet het waarschijnlijk ook een EZELSBRUGGETJE denk ik.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op vrijdag 19 oktober 2001 13:59 schreef Typhoon het volgende:
Voor overclocken het meest interessant:
P = V * I = I^2 * R

Met P = vermorgen, V = spanning en I = stroom.

B.V. Athlon 1.1 GHz: P = V * I = 1.75 * 34 = 59.5 W.
(Ik meen dat het zoiets was)
De interne weerstand van het ding is dan bij benadering P / I^2 = 0.05 Ohm.
Je wilt dus zeggen dat er 34A door een 1.1 TB heen gaat?

Geloof ik ff niet. Das een zeer dodelijke stroomsterkte

[mierenneukmode]
het is P=u*I
en U=spanning met als eenheid V
[/mierenneukmode]

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

True true idd 34A wordt ie een beetje :( van denk ik.

• snars
  • Niet online
Op woensdag 24 oktober 2001 18:22 schreef thedolf het volgende:

[..]

Je wilt dus zeggen dat er 34A door een 1.1 TB heen gaat?

Geloof ik ff niet. Das een zeer dodelijke stroomsterkte

[mierenneukmode]
het is P=u*I
en U=spanning met als eenheid V
[/mierenneukmode]
Hmmpprrffff......34A hoeft niet perse dodelijk te zijn: zwakstroom (alles onder de 56v gloof ik, kan me vergissen) heeft een te laag voltage om je lichaam als geleider te gebruiken. En je weet, als er geen sprake is van een gesloten circuit kan er ook geen stroom van 34A lopen :)
[edit]
Dus: hoe 'gevaarlijk' elektriciteit is hangt ten eerste af van de spanning. De secundaire kant van een lastransformator (die een laag voltage, maar wel een gigantische stroom kan leveren, afhankelijk van de weerstand) kun je gewoon met je handjes aanraken hoor (mooi was dat, toen ik dat jaren geleden demonstreerde bij de natuurkunde les en het toch niet kon laten even te doen alsof ik onder stroom stond AAAAAAAHhHHhHhHhh HELP!!)

I reject your reality, and substitute my own.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 09:08

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 25 oktober 2001 16:51 schreef _sNaRs_ o.a. het volgende:

Hmmpprrffff......34A hoeft niet perse dodelijk te zijn: zwakstroom (alles onder de 56v gloof ik, kan me vergissen) heeft een te laag voltage om je lichaam als geleider te gebruiken. En je weet, als er geen sprake is van een gesloten circuit kan er ook geen stroom van 34A lopen :)
[edit]
Dus: hoe 'gevaarlijk' elektriciteit is hangt ten eerste af van de spanning. blablabla...
Wij houden hier (Kitron) 48V aan als veilige DC...

Hoe gevaarlijk het is hangt ten tweede af van de frequentie. Stom genoeg is je lichaam (met name het hart) het meest gevoelig voor 50Hz (jawel, da's precies netspanning!). Da's trouwens toeval. In de USA hebben ze 60Hz, da's al een stuk minder gevaarlijk.

Stroom is trouwens het gevolg van een spanning over een weerstand. Als die spanning laag is (bijv. 12V), en de weerstand hoog (grijp maar eens een multimeter), dan kan er helemaal geen grote stroom lopen...

[onzin mode]
Ik grijp nu een multimeter en meet: 0,8Mohm. FF snel rekenen met die 34Amps: 0,8M*34A=27,2 Miljoen Volt :) (Nou is het wel zo dat als ik 27Miljoen volt over m'n klauwen krijg, dan zijk en poep ik in m'n broek, dus dan gaat m'n weerstand omlaag, dus loopt er nog meer stroom dus dan ben ik er helemaal geweest)...
Ook nog even het opgenomen vermogen: P= i^2*R = 34^2*0.8M = 8,192MW (da's genoeg om een stad van energie te voorzien) dus da's mooie donkere toast :)

Zo, nu hebben de leken ook weer wat leuks gelezen (8> Ik ben toe aan een warme maaltijd en een avondje zonder spanning (hehe, en dus zonder stroom en weerstand) :P Oef wat flauw, nu moet ik stoppen... Het stroomt maar door (ahhhhh 34A)... Sorry, maar ik kan geen weerstand ( :P ) bieden aan GoT.... Ik heb geen energie meer, tot morgen!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Op donderdag 25 oktober 2001 16:51 schreef _sNaRs_ het volgende:

[..]

[edit]
Dus: hoe 'gevaarlijk' elektriciteit is hangt ten eerste af van de spanning. De secundaire kant van een lastransformator (die een laag voltage, maar wel een gigantische stroom kan leveren, afhankelijk van de weerstand) kun je gewoon met je handjes aanraken hoor (mooi was dat, toen ik dat jaren geleden demonstreerde bij de natuurkunde les en het toch niet kon laten even te doen alsof ik onder stroom stond AAAAAAAHhHHhHhHhh HELP!!)
TheDolf bedoelde waarschijnlijk "Dodelijke Stroom" voor die Processor die kan er (denk ik weet ik wel zeker) niet zo goed tegen. :( :)
Pagina: 1