'k zag ergens staan (bij een winkel) dat ze voor paar tientjes je AMD XP unlocken, is die gelockt??? en wat moet je doen om die te unlocken? en om de discussie tussen leken en tweakers op gang te houden, kun je een pentium 3(P6K (katmai) pentium III (b) 2.00-2.05 V), nou wel of niet unlocken(qua multiplier)
De AthlonXP is wel gelockt. Het locking-principe is identiek aan die van de vroegere ThunderBirds. Het verschil is dat bij de XP de L1-bruggen in de verpakking steken en dus niet meer zomaar bereikbaar zijn om die te verbinden. De L1-bruggen werden met een laser doorgesneden. Om die terug te verbinden moet je de L1-bruggen vrij maken. Dat kan je bv. met schuurpapier ofzo doen en een laagje van de verpakking weghalen. Vervolgens moet je die L1-bruggen weer verbinden.
De AthlonMP's lijken dan weer niet gelockt (ook niet de recentste modellen)... dus daarmee zou je wel makkelijker kunnen oc'en.
Dat van de Katmai weet ik niet... Voor zover ik weet kan je de multiplier ervan niet unlocken. Heb zelf ook zo'n CPU en zou dat ook wel willen weten of en hoe dat kan.
De AthlonMP's lijken dan weer niet gelockt (ook niet de recentste modellen)... dus daarmee zou je wel makkelijker kunnen oc'en.
Dat van de Katmai weet ik niet... Voor zover ik weet kan je de multiplier ervan niet unlocken. Heb zelf ook zo'n CPU en zou dat ook wel willen weten of en hoe dat kan.
PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305
Verwijderd
De multiplier van de PIII katmai is WEL gelockt, en die valt ook niet te unlocken.
Je kunt wel de bussnelheid omhoog gooien als je mobo dat ondersteund.
Edit: En apa, je hebt een grote kans dat jouw mobo dat ondersteund, asus = goed..
Je kunt wel de bussnelheid omhoog gooien als je mobo dat ondersteund.
Edit: En apa, je hebt een grote kans dat jouw mobo dat ondersteund, asus = goed..
Mijn mobo kan dat inderdaad... maar de keuze voor FSB's is wel beperkt:
100, 103, 112 en 133... De Katmai core die ik heb haalt tot 600 MHz (vooral beperkt door de cache-snelheid). Met 133 zou ik 660 MHz halen (5 x 112), maar dat wil dus niet lukken. Met 112 kom ik aan 560 wat wel vrij deftig lijkt te gaan. Enig probleem is dat de PCI bus in dat geval overklokt is en sommige kaarten lijken daar problemen mee te hebben. Spijtig!
100, 103, 112 en 133... De Katmai core die ik heb haalt tot 600 MHz (vooral beperkt door de cache-snelheid). Met 133 zou ik 660 MHz halen (5 x 112), maar dat wil dus niet lukken. Met 112 kom ik aan 560 wat wel vrij deftig lijkt te gaan. Enig probleem is dat de PCI bus in dat geval overklokt is en sommige kaarten lijken daar problemen mee te hebben. Spijtig!
PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305
:(:(
mijn katmai core kan icm mamaplank en pci en agp best op FSB van 140 draaien maar IDE controller hapert bij 114, 112 is hoogste
, maarre is er een prof die weet hoe de lock van de intels is, waar zot dat in , niet dat ik mijn eigen intels wil gaan bakken
maar ik ben gewoon nieuwsgierig