Toon posts:

Yamaha DBXG50: welke kaart en samen met Live!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik weer met muziek bezig ben, mis ik m'n DBXG50 add-on die op m'n oude Soundblaster zat. Die SB is kapot: ik heb toen een SB Live 1024 gekocht. Maar zoals gezegd: ik mis m'n DBXG50 nu. Twee vragen:

1. Op welke moderne kaart (PCI, liefst niet al te duur...) past die DBXG50 nog?
2. Kan ik die kaart samen met de Live in één computer gebruiken? Of moet ik die Live dan dumpen?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb er heel lang een SB16 voor gebruikt, puur voor de MIDI. Vorig jaar heb ik echter een Terratec DMX XFire gekocht (150 gulden), en daar werkt ie perfect op. De kaart werkt in mijn systeem goed in combinatie met een SB Live, dus ik denk dat je weinig problemen hoeft te verwachten. De Terratec is ook niet zo moeilijk met IRQ's sharen.

Nog een tip: als je een supergoedkope geluidskaart neemt om de Yamaha te hosten, dan ruist/bromt/whatever die misschien redelijk erg. Op Internet kun je de pin layout van de DB50XG vinden, en snij dan op de geluidskaart de signaalverbindingen door. Soldeer daarna een afgeschermd signaaldraad met een plugje voor de AUX input voor je Live (je kunt er zo'n kabeltje voor gebruiken dat vaak bij CD-ROM spelers zit), aan de de pinnetjes vast die je hebt losgesneden van de rest van je geluidskaart. Je hebt dan een signaaloverdracht tussen je DB50XG en de AUX input van je Live. Zonder signaalverlies.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Mischien een idee: in een of andere elektuur (weet niet precies welke; iig een wat oudere) kan je het schema en een printplaat vinden van een soort "wavetable adapter". Met deze adapter kan je de DB50XG extern aansluiten, net als een echte soundmodule. De print bevat o.a een trafo om de wavetable te voeden, MIDI in, MIDI thru (weet ik niet zeker) en een tulp-stereo uitgang zodat je de wavetable kan laten werken *zonder* soundkaart: de wavetable kan werken zonder computer (als je daar behoefte aan hebt heet dat).

Als je bv. iemand kent die printplaten kan maken (op het werk of op school ergens; MTS bv.) en zo'n ding kan bestucken dan heb je wel iets wat functioneel is.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 19 oktober 2001 09:52 schreef chromisX het volgende:
Mischien een idee: in een of andere elektuur (weet niet precies welke; iig een wat oudere)
Als ik me niet vergis iets van maart '97.
Gecheckt: Het heeft in ieder geval in de juli/augustus '97 uitgave van Elector gestaan.

http://www.google.com/search?q=elector+db50xg&hl=nl&lr=

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Hm, fijn, leuk, prachig, dat Elector verhaal.... Zit me ff lekker te maken zeg! Natúúrlijk krijg ik dat zelf nooit van m'n leven voor elkaar en ken ik ook niemand die het zou kunnen. Shit...

Moet ik dus alsnog een complete nieuwe kaart kopen. Zal vast wél problemen geven bij mij... Kun je 'm gewoon erin prikken en loopt het dan vanzelf? Of moet je nog gekke dingen uithalen om ze samen te laten werken?

Wat ik net nog bedacht: met twee kaarten heb ik natuurlijk twee uitgangen: dan moet ik ook nog iets hebben om de geproduceerde herrie via een uitgang uit m'n boxen/stereo te krijgen... Maar daar zullen wel verloopstukjes voor bestaan.

Verwijderd

Ik heb zelf twee geluidskaarten: een SB-life en een terratec DMX. Ik heb een tijdje mijn DB50XG op die kaart gehad, totdat ik hem in mijn Korg NS5R module had ingebouwd.

Ik heb redelijk wat probleempjes gehad met de DMX, omdat dat ding van mij er niet tegen kan als deze een IRQ moet sharen met een andere device. (mischien is dat bij die nieuwere kaarten opgelost, aangezien Exirion zei dat zijn Terratec niet zo moeilijk deed met IRQ's sharen.). Tegenwoordig heb ik de problemen met die kaart opgelost. Ik heb een tijdje zelfs een 3e soundkaart erbij gehad; een antieke awe32. ik heb in het verleden ooit die kaart gecombineerd gehad met een gravis ultrasound en een music quest MPU401-kaart; moraal van het verhaal: maak je niet al te druk over problemen geven. met een portie klooiwerk lukt het altijd wel. lukt het niet, kan je altijd hier posten of je lokale pc-guru vragen :)

Je zou in principe de line-out van de nieuwe kaart kunnen voeren aan de line-in van je sb-life, of andersom natuurlijk (ik vindt dat mijn DMX aanzienlijk minder ruist dan mijn sb-life bijvoorbeeld; alhoewel ik er wel bij moet vertellen dat ik een van de eerste sb-life kaarten heb die creative heeft gemaakt) Wat je imho beter kan doen is ergens goedkoop een mixertje vandaan weten te toveren: altijd handig als je ooit eens een soundmodule op te kop weet te tikken of een of andere synthesizer... Bovendien, als je al een goedkope soundkaart koopt voor de DB50XG, dan wil je de geluiden van deze wavetable ook opnemen. (lijkt me?) In dat geval is het handig iets te hebben (zoals een mengpaneeltje dus) met een standaard mix out, een master out/tape out, etc, om het zaakje goed aan te sluiten.
Pagina: 1