Copyright.... ?

Pagina: 1
Acties:

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-11 13:05
Het gaat om het volgende topic:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/295752

Deze is gesloten, omdat er een request voor materiaal in zit waar copyright op zit.

Dat is ook zo, maar naar mijn mening is dit vrij verspreidbaar, omdat het een reclamefilmpje is. De adverteerder heeft hier alleen maar baat bij.

Op zich is dit een interessant vraagstuk, want als je een reclamefilmpje download, dan is dat alleen maar in het voordeel van de adverteerder: zijn/haar reclameboodschap wordt verspreid zonder extra advertentiekosten!

(Misschien is dit meer voor SG; mocht dat zo zijn: moven dan maar!)

Hoe denken de medetweakers daar over?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zal eens een balletje opgooien, stel dat het echt copyrightvrij is enzo. Waarom zijn die filmpjes dan niet bij IP/ster sites en dergelijke te vinden?

Eigenlijk is het een soort van streep trekken. Heel duidelijk zijn, zegmaar. Gewoon geen requests. Op zich zou een reclamefilmpje wel kunnen, maar dan worden de regels zo ondoorzichtig.

Het is een lastige kwestie, maar ik denk toch dat dit het best is voor allemaal, omdat als je dit toestaat (en er blijkt misschien toch copyright op te zitten), er mensen later gebruik van zullen maken als zij een videoclip willen vragen en die is gesloten ("jamaar daar zit ook copyright op, en dat mocht wel").

Snap je?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Copyright is heel wat anders dan het niet vrij mogen verspreiden ergens van.

En ik denk dat de maker van zo'n filmpje er juist blij mee is als het hier gedownload kan worden, dat draagt alleen maar bij aan het effect ervan.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op vrijdag 19 oktober 2001 00:40 schreef Chaos het volgende:
Dat lijkt mij ook.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 19 oktober 2001 00:40 schreef Chaos het volgende:
Copyright is heel wat anders dan het niet vrij mogen verspreiden ergens van.

En ik denk dat de maker van zo'n filmpje er juist blij mee is als het hier gedownload kan worden, dat draagt alleen maar bij aan het effect ervan.
Dat snap ik ook wel. Maar snap je mijn punt ook?

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Dat snap ik ook wel. Maar snap je mijn punt ook?
Neuh, niet echt.

Nu sta je hier een krom slotje te verdedigen en heb je een hoop 'tegenstanders'. Als je alleen requests voor niet vrij verspreidbare dingen sluit is er veel minder protest omdat het grootste gedeelte van de GoTters dat gewoon snapt, bovendien heb je bij het verdedigen daarvan veel meer medestanders.

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Hmmm ik meen zeker 5 forummers te kennen die mailtjes ontvingen van o.a. Heineken, Bavaria en Grolsh met de mededeling dat het icoon dat ze gebruiken maar gauw moest veranderen.
Ze willen het dus niet hebben, waarom weet ik niet maar ze stellen het niet op prijs.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-12 16:56
Welke users? Ben nm wel benieuwd naar dat verhaal, en naar een officiele statement van de brouwers over deze materie :)

We spend our years as a tale that is told

Verwijderd

Mwah .. de makers weten niet in welke context zoiets wordt verspreidt. Op TV weten ze dat wel.

Misschien willen ze niet in verband gebracht worden met iets negatiefs. Dat kan de merknaam schaden of zo.

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-12 16:56
ben ik nog steeds benieuwd naar evt officiele statements, speculeren is niet interessant :)

We spend our years as a tale that is told

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Kunnen we de ster niet gewoon vragen hoe dat zit? :)
Of IP? Hebben die wellicht geen e-mailadres?
't is maar een suggestie natuurlijk, ik heb zelf niet gezocht erop. :)
Maargoed.

Saved by the buoyancy of citrus

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 19 oktober 2001 00:58 schreef Chaos het volgende:

[..]

Neuh, niet echt.

Nu sta je hier een krom slotje te verdedigen en heb je een hoop 'tegenstanders'. Als je alleen requests voor niet vrij verspreidbare dingen sluit is er veel minder protest omdat het grootste gedeelte van de GoTters dat gewoon snapt, bovendien heb je bij het verdedigen daarvan veel meer medestanders.
Je snapt het dus wel, maar ondersteunt het niet :+.

Wat je nu zegt zit ook wel wat in, zij het dat jij het van de positieve kant benadert en ik van de crewkant :P. Maar copyright vrije zaken zouden inderdaad wel aangeboden kunnen worden... Dat geldt als regel nu dus in principe ook.

Blijft nu de (interessante) vraag staan, is die reclame wel copyrightvrij, en willen de makers daar wel echt van, dat die reclame over internet gevraagd. De opdrachtgever uiteraard wel, maar wil het raclamebureau (degene die de artistieke rechten hebben) dat wel hebben?

• Molybdenum
ik begrijp jullie (adjes) standpunt wel. ik geloof dat ooit op de amstelsite sommige clips te downen waren, maar voor jullie is dat allemaal niet te controleren.

ik stelde de vraag alleen met als bedoeling een discussie los te krijgen, waar ten eerste jullie standpunt duidelijk wordt (is nu duidelijk!) en ten tweede een algemene impressie van gebruikers.

ik snap nu wel dat er idd een lijn moet worden getrokken anders is het voor jullie gewoon lastig om een bepaalde 'request' te beoordelen, het zou anders teveel zoektijd vergen om te verifieren of een request legaal dan wel niet legaal is.

ik neem aan dat alle clips van de amsteldudes te downloaden zijn, maar dan wel van een illegale server. anders waren ze wel op amstel.nl te vinden.

daarom misschien mijn eerdere opmerking: misschien is dit meer iets voor SG!

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.nieuwland/icoontjes/editlinestart.gif
op alles wat is geschreven zit copyright, maar copyright zegt alleen maar iets over het recht te wijzigen, dan wel te gebruiken voor commerciele doeleinden. (in mijn ogen, maar ik twijfel, moet het eens nazoeken - ik heb ooit een octrooi/copyright workshop gehad)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 19 oktober 2001 01:17 schreef Molybdenum het volgende:
ik snap nu wel dat er idd een lijn moet worden getrokken anders is het voor jullie gewoon lastig om een bepaalde 'request' te beoordelen, het zou anders teveel zoektijd vergen om te verifieren of een request legaal dan wel niet legaal is.
Gelukkig :). Het is ook moeilijk "hard" te maken. Ik ben blij dat je je in het standpunt kan vinden.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Nu is muziek bijv. copyrighted omdat ze dat willen verkopen. Ga je het kopiëren, dan missen de artiesten platenmaatschappijen inkomsten. Dat is niet het geval bij reclame.
Dus ik kan me bijna niet voorstellen dat reclamemakers het niet zouden willen hebben.
Over dat negatieve naam geven: dat kan bijna net zo goed mond-tot-mond, ik kan een reclame zo ook wel zwart maken zonder 't mee te sturen ofzo.
Maargoed, sommige reclamefilmpjes zijn gewoon ontzettend tof, dus er is genoeg reden erachter te komen hoe legaal het is lijkt me.
Ik kan het standpunt van de mods hier prima begrijpen, better safe than sorry!

Saved by the buoyancy of citrus

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik begrijp jullie ook wel :o (slijm :P). Maar ik kies (en ik denk met mij de crew) dan toch voor gemak en duidelijkheid en inderdaad: "better safe than sorry".

• Molybdenum
Op vrijdag 19 oktober 2001 01:37 schreef Cyphax het volgende:
Nu is muziek bijv. copyrighted omdat ze dat willen verkopen. Ga je het kopiëren, dan missen de artiesten platenmaatschappijen inkomsten. Dat is niet het geval bij reclame.
Dus ik kan me bijna niet voorstellen dat reclamemakers het niet zouden willen hebben.
Over dat negatieve naam geven: dat kan bijna net zo goed mond-tot-mond, ik kan een reclame zo ook wel zwart maken zonder 't mee te sturen ofzo.
Maargoed, sommige reclamefilmpjes zijn gewoon ontzettend tof, dus er is genoeg reden erachter te komen hoe legaal het is lijkt me.
Ik kan het standpunt van de mods hier prima begrijpen, better safe than sorry!
de letterlijke vertaling van copyright is kopieerrechten. dit zit op alles wat is geschreven: muziek, tekst, films etc.
als jij een stuk blaat tekst schrijft en je laat dat door een gerechtigd accountant besluiten, dan zit er voor 70 jaar copyright op, mits je het vrij geeft. je hoeft er in tegenstelling tot een octrooi niet voor te betalen. octrooien zijn (afhankelijk van het land van uitschrijven) hooguit 20 jaat geldig, daarna is het voor de 'community'.

Verwijderd

Op vrijdag 19 oktober 2001 00:32 schreef JvS het volgende:
Waarom zijn die filmpjes dan niet bij IP/ster sites en dergelijke te vinden?
Bij IP/Ster zijn ze denk ik niet te vinden omdat dat alleen maar het bedrijf is dat de uitzendtijd/uitzendrechten enzo verkoopt en regelt. Zij hebben verder niks met de commercials op-zich te maken.
Maar wat wel vreemd is dat, als er copyright op commercials zit, sites als deze wel veel reclames aanbieden en ondanks dat toch al een tijd bestaan.
Zelf zou ik zo gauw geen goeie reden kunnen bedenken waarom bedrijven hun commercials niet vrij via het net zouden verspreiden. In mijn ogen blijf het gratis exposure...

[off topic]
de hele serie van Amstel reclames is wel enorm goed! echt super! :)
[/off topic]

Maar goed, het blijft een twijfelgeval in mijn ogen...
Pagina: 1