Toon posts:

2 UTP kabel van 1 kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja weet dat het mischien een beetje vaag topic is maar zou niet weten hoe ik het anders moet formuleren :)
Heb wat zitten searchen maar kan het niet vinden.

Wat ik wil is het volgende.
Ik het thuis een 6 tal pc's staan. Het is zo ingedeeld dat aan de ene kant van het huis er 3 staan en aan de andere kant ook 3. Nu heb ik 3 van die pc's met een hub met UTP met elkaar verbonden en de andere 3 met de coax uplink.
Nu wil ik 4 pc's op 100 mbit hebben. Ik ga dus een switch bestellen met een uplink en daar sluit ik 3 pc's op aan aan de ene kant en daar moet dus 1 pc van de andere kant met 100 mbit ook aan komen te hangen. Tevens moet er aan de andere kant 2 pc's via een 10 mbit hub ook worden aangesloten. Deze kabel is ongeveer 50 meter lang.
Nu kan ik natuurlijk gewoon 1 kabel voor die ene pc en 1 kabel voor de hub naar de andere kant trekken maar aangezien je maar 2 aderparen gebruikt (4 draden) zou je dus in theorie daar dus 2 x 2 pluggen op kunnen zetten.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn de snelheden. van het 100mbit gedeelte.

weet dat het mischien een beetje vaag verhaal is maar zou niet weten hoe ik het anders moet uitleggen :)

maar in iedergeval bedankt om verhaaltje te lezen :)

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kan je er niet ff een plaatje van maken?(schemaatje).

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:55
De kabel die nu van de ene naar de andere kant loopt is zeker van coax? Dus je moet hoe dan ook kabels gaan trekken? Dan is het toch geen probleem om er 2 te trekken (behalve dan dat het 2 maal zo duur is). Als de kabel van de ene naar de andere kant UTP is, kan je ook 2 switches kopen.
Je kan in theorie van een kabel wel 2 kabels maken. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik denk dat je over een afstand van 50 meter last krijgt crosstalk tussen de draadjes en dan haal je niet de optimale snelheid. Van de andere kant als er over de 10 mbit geen data verstuurd wordt zouden die draden in principe gelijk aan de aarde moeten zijn. Dan zou je geen last hebben van crosstalk.
Als je dit zo gaat doen denk ik dat het het verstandigst is om geen draadjes van hetzelfde pair in dezelfde rj45 te 'knijpen'. Dus alle geheel gekleurde draadjes in een rj45 en alle met wit gestreepte draadjes in een rj45.

Verwijderd

Topicstarter
heb ff een schemaatje gefixed.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/wouters/netwerk.jpg

hoop dat het wat duidelijker is zo

edit:

Jeetje wat een verschikkelijk mooie creatie :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt inderdaad best 2 signalen over 1 kabel sturen zoals jij wil (als ik het teminste goed begrijp.. beetje veel tekst :)). Ik heb daar bij 06-software zelfs een keer een adapter voor in de catalogus zien staan.
Met 100mbit zou ik het niet aanraden (ivm. overspraak en andere storing), maar met 10mbit moet dat makkelijk kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 oktober 2001 00:08 schreef Bigs het volgende:
....
Met 100mbit zou ik het niet aanraden (ivm. overspraak en andere storing), maar met 10mbit moet dat makkelijk kunnen.
hmmmm word dus de gaten groter boren :'(
Krijg door het gat waar nu die coax kabel door heen zit geen 2 utp kabels...

Heeft iemand mischien wel goede ervaringen hier mee heb geen zin om te boren namelijk ....

Verwijderd

Topicstarter
nou heb ik zo'n mooi schemaatje gemaakt en nou weet niemand of dit kan of niet ??

ben ik nou echt de enigste met dit soort iedeeen ??

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Tja, t is een beetje een schrale oplossing hoor, maar wat zou je ervan zeggen om een paar stuivers meer uit te geven en het goed op te zetten??

Koop 3 10/100MBit netwerkkaarten en schop die hele coax-ellende eruit. We leven per slot van rekening niet meer in het stenen tijdperk toch??? doe eens wild en haal nog wat stukkies UTP erbij (die zooi kost geen drol meer tegenwoordig. Dacht iets van 1,50 de meter ofzo) en ga een middagie kabeltjes trekken..... In het midden gooi je een hub, of als je het wat luxer wilt aanpakken een switch en klaar bist du.....Dus geen gekloot met uplink enzo.....gewoon recht-toe-recht-aan...veel minder storingsgevoelig en is nog goedkoper ook dan 2 hubs en een switch en weet ik veel wat voor onzin nog meer. Eventueel hang je je getweakte adsl-modem nog op je hub/switch en je schopt je hele netwerk in 1 klap op internet........

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik geen 1 centrale switch kan plaatsen .. dat moeten er dus al 2 worden. voor mijn linux server (voor inet deling) heb ik geen 100 mbit nodig .. dus die gaat samen met een laptop en een 10 mbit hub. deze gaat dus aan de switch. De rest gaat dus wel op 100 mbit. maar omdat er dus 1 pc aan de andere kant staat dacht ik mischien kan ik die kabel "gewoon" 2 keer gebruiken.
het probleem is ook niet dat ik niet genoeg kabel heb. maar heb geen zin om die gaten groter te gaan boren.
als het niet anders kan of probs gaag geven dan moet het wel.

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 15:07

jorammeke

OpperPrutser

Ik heb zo'n vergelijkbare situatie hier ook op 100MBit en werkt perfect!

7510Wp / Daikin Altherma 4 / HA / ESP's en andere rommel

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op donderdag 18 oktober 2001 23:35 schreef Jurien het volgende:
Deze kabel is ongeveer 50 meter lang.
Nu kan ik natuurlijk gewoon 1 kabel voor die ene pc en 1 kabel voor de hub naar de andere kant trekken maar aangezien je maar 2 aderparen gebruikt (4 draden) zou je dus in theorie daar dus 2 x 2 pluggen op kunnen zetten.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn de snelheden. van het 100mbit gedeelte.
Dit zou in principe goed moeten werken. Ik ga er vanuit dat je CAT5 UTP gebruikt. Als je hier aan beide kanten een speciale connector op zet werkt dit. Als je zelf gaat zitten krimpen pas dan *HEEL GOED* op. Dit is een secuur klusje - de speciale connectoren doen hetzelfde maar geven je ongetwijfeld betere specs (als je tenminste kwaliteit neemt).

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

• StanTheMan
  • Laatst online: 12-07 07:48
even ter bevestiging..
ik kan dus zeer waarschijnlijk zonder problemen één utp kabel gebruiken voor 2 computers op 10 mbit? (afstand: +/- 20 meter)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:53
Dat gaat makkelijk, en 100 mbit gaat ook prima lukken, ook over die afstanden.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• StanTheMan
thanx, ga ik even aan de slag..
even uitpuzzelen op welke pin welke kleur moet..

Verwijderd

Ik zou beslist de kabel niet gaan splitsen, met isdn/digitalte telefonie kan het nog maar met data niet doen, ik heb een half jaar in de telematica gewerkt en met een Fluke cable master hebben we dat eens uitgezocht er ontstaat zoveel overspraak en storing dat je die 10 Mbit nooit bereikt of het werkt helemaal niet, je kunt beter een extra kabel leggen, dus 1 voor je 100 Mbit pc en een voor die hub.

sterkte >:(

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:20
voor 100 Mbit heb je alle draden nodig, voor 10mbit maar 2 inderdaad..

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
2 paren zal je bedoelen. Voor zover ik weet gebruikt 100mbit ook maar 2 paren (4draadjes) hoor. Pas vanaf 1gbit worden alle 4 de paren gebruikt dacht ik. Ik kan er naast zitten natuurlijk :z

Net even gekeken in de BLACKBOX cataloog en die splitters kunnen zowel voor 10 als 100 mbit gebruikt worden, wat m'n verhaal toch gedeeltelijk bevestigd hé :)
code:
1
2
3
4
5
P1 --------                -------- P1
        split ----------------- split 
P2 --------                -------- P2

P van Poort

Je moet ze natuurlijk wel per twee gebruiken hé :) (die splitters)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• FatalError
G8KeePeR: je hebt gelijk :) Behalve voor (de zeldzame) 100BaseVG en 100BaseT4 dan ;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• FatalError
Meettechnisch zal het wel niet super zijn, maar in de praktijk werkt het prima. Voor thuis maakt het toch niet uit als er af en toe een bitje verloren gaat? Die worden wel gecorrigeerd.

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 17:40 schreef FatalError het volgende:
Meettechnisch zal het wel niet super zijn, maar in de praktijk werkt het prima. Voor thuis maakt het toch niet uit als er af en toe een bitje verloren gaat? Die worden wel gecorrigeerd.
hier sluit ik me bij aan. Ik heb het al veel vaker gedaan .. Wel de catgorie "prutz" maar het werkt zonder problemen, 2x 100 mbit! (de tekst die je nu leest gaat !oeps! is ook door zo'n kabel gegaan ;) )

• StanTheMan
goed ik heb er dus een tijdje mee zitten pielen en het resultaat is.. dat het jammergenoeg niet werkt.

ik heb even een paar digitale foto's gemaakt van de contactdoosjes die ik ervoor gebruik (heb geen speciale splitters ervoor).
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/stanley.oei/DSC00115.JPG
deze heb ik vanmiddag gekocht, volgens mij is deze zo goed aangesloten, maar misschien dat iemand iets verkeerds ziet?

dan heb ik nog een isdn stekkerdoos van belgacom:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/stanley.oei/DSC00116.JPG

volgens mij gaat het bij deze de fout in (ik heb hem jammergenoeg niet met de draden erin verwerkt gefotografeerd, omdat ik hem al zo verdacht vond dat ik hem maar meteen eraf heb gehaald). De draden heb ik uiteraard op dezelfde nummers aangesloten.
Er zitten twee rare schakelaars on/off op, en toen hij voor isdn gebruikt werd, werkten beide aansluitingen hoewel maar aan één kant 4 draden aangesloten waren, dat is voor een netwerkaansluiting niet logisch natuurlijk. Kan iemand me vertellen of dit doosje inderdaad onbruikbaar is?

Laatste foto:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/stanley.oei/DSC00117.JPG
deze zie ik nu op m'n vaders kamer liggen, het is weer een isdn stekkerdoos, heb even geen schroevendraaier meegenomen, dus heb hem even dicht gefotografeerd, is dit doosje misschien wel bruikbaar?

alvast bedankt weer..

Verwijderd

Nee dat doosje is niet bruikbaar! voor de isdn zijn de nummers 3,4+5,6 aangesloten dus alleen daarom zal het al niet werken. Verder werkt ISDN als een BUS dus de handel staat gewoon allemaal paralel. Met een betje pech zit er ook een weerstand van 100 oHm tussen 3/4 en 1 tussen 5/6 en dat vind een netwerkkaart of hub/switch ook niet fijn.

Bestaande casus :

hub <<------utp-30 meter------>> pc

heb ik al eens zo gedaan :

hub<<-------UTP-30 meter------->>pc
hub2<<|tab tab tab tab tab tab|>> pc2

• StanTheMan
ok bedankt, dan nog de vraag of de bovenste wel goed is? anders haal ik er daar nog één van.

• StanTheMan
heb het opgelost.. de contactdoos van het bovenste plaatje bij de computers, en bij de hub heb ik de kabel direct gesplitst naar 2 rj45 pluggen..
ben benieuwd hoe de prestaties nu zijn..
Pagina: 1