Aadvies gevr.: welke CPU/Mobo

Pagina: 1
Acties:

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 21:01
Hallo

Normaal weet ik wel wat ik moet nemen voor CPU/mobo maar nu ik een computer moet kopen voor een familie lid weet ik het niet meer.

Zelf heb ik een Thunderbird 900 met Abit KT7-raid, het werkt snel en is onder Linux goed/zeer stabiel, maar onder Windows 98 is het extreem bagger. (oke Windows 2000/Xp zou wel wat kunnen veranderen, maar of het alleen aan Windows ligt ...)
En de bios is ook een goede met instellen van die geheugen timeings etc.

Een PIII zou wel goed zijn, die computers zijn stabiel, maar tja, een PIII is niet meer te upgraden.

Een PIV dan, wel erg duur met dat type RAM geheugen, en de snelheid is ook niet echt super.

Dan weer de AMD Thunderbird/XP, zou mooi zijn, zeker nu blijkt dat je in sommige oudere Thunderbird mobo's toch XP CPU's kan stoppen. (was met een PIII niet mogelijk op een PII mobo ! (misschien kan de opvolger er ook wel in, kan je upgraden tot een GHz of 3.3 (12.5(multipier)*266(fsb)) Maar tja het is dus niet altijd stabiel en er kunnen problemen zijn met die via4in1 drivers.

De eis is dat het zeeeer stabiel is met Windows (98 of opvolger) en dat er niet zoveel problemen mee zijn.
Voor het mobo: geen raid of andere gekke dingen, niet overklokken, maar stabiel en niet extreem traag.

Het is om te internetten, text-verwerken, autocad en misschien wat andere rekenintensieve applicaties (denk aan het uitrekenen van wiskundige dingen) en de computer zal niet/amper gebruikt worden voor games (en zeker geen quake/doom) maar wel dus Windows draaien.

Wie heeft er iets zinnigs op te zeggen ? Toch maar weer AMD ? En zo ja wat is het beste, stabielste mobo erbij (zonder fratsen) ?

(De computer zal gebruikt worden door leek, die ik niet 'even' telefonische door de bios kan laten wandelen of zo om daarna een jumper te verzetten op het mobo)

(de rest van het systeem zal iets zijn van een G550 (i.c.m. een FlatScreen (LCD) scherm (?)), 40 / 60 GB HD, 512 MB ram, SB 128 PCI, netwerk kaartje ne2000, misschien TV kaartje later...)

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

Een MSI Kt7 Turbo met Athlon derop en een dikke cooler (voor mijn part een Coolermaster, maar als je der bijvoorbeeld een 1200 proc opzet, neem je een tot 1400 cooler). Werkt hier prima. :) Ook in Windows 98 (Heb ik niet meer daar niet van maar heeft een hele tijd prima gewerkt)

• Exirion
  • Laatst online: 23:01

Exirion

Gadgetfetisjist

->PMG :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:48

Rollerjooster

OhNoNotHim

ECS mobo's zijn ook zeer stabiel gebleken, dat scheelt je weer een paar tientjes. Zeker als je een systeem voor anderen in elkaar draait is het belangrijk dat het een beetje stil is. Dus ik zou een lekkere tweedehands Athlon gieg erin gooien, die worden niet zo heet, en dan een beetje relaxte koeler erop. Ander moet je aan de Silverado enzo, of aan 80mm fan adapters (oc-shop) en dat wordt alweer een prijzige grap voor een onderdeel dat je moeilijk kan rechtvaardigen tegenover nOObs.
128 PCI Soundblaster is prima.
In ieder geval 7200 toeren schijf-wat scheelt dat toch veel met 5400- en het lawaai valt te verwaarlozen met die nieuwe schijfjes.

Het is om te internetten, text-verwerken, autocad en misschien wat andere rekenintensieve applicaties (denk aan het uitrekenen van wiskundige dingen) en de computer zal niet/amper gebruikt worden voor games (en zeker geen quake/doom) maar wel dus Windows draaien.

Ok dat moet werken. 256 geheugen is voldoende, al kan je net zo goed meteen 512 erin knallen, het kost toch geen kloot meer.

Forza Mucca!

• easydisk
  • Laatst online: 21-08 21:01
Geluid is inderdaad wel iets om op te letten, want mijn compu maakt wel veel herrie vind ik.
Een 7200 rpm HD was ik zeker van plan, evenals 512 MB.

Alleen van ECS mobo's heb ik nog nooit gehoord :?

Overigens moet het allemaal nieuw zijn i.v.m. de bonnetjes