RAID0 vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 19:51

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Ik heb een Abit KT7-RAID en sinds vandaag 2 * 20 GB Quantum FB AS :9
Nu heb ik deze in RAID gezet, en op zich werkt het, maar moet ik onder Windows nou nog speciale drivers installeren om het te optimaliseren?
En welke stripe size is het beste? Het staat nu op 64K (standaard) maar is kleiner misschien beter? (In het boekje staat niets hierover :( )

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-04 23:55
Over dit topic is al het een en ander gezegd. Probleem blijft dat bij iedereen de optimale instellingen anders zijn, dus geef ik wat algemene tips.

In Windows gebruik je dezelfde driver-revisie als je Highpoint BIOS. Dus versie 2.xx.xxx drivers voor een 2.xx.xxxx BIOS.

De stripesize is meestal optimaal bij 8 of 16k. Grotere waarden (32/64) gebruiken als je met veel grote bestanden werkt, b.v video-bewerking.
Als je met FAT32 werkt wordt aangeraden je blocksize even groot te maken als je stripesize.

Verder kun je meer info vinden in de KT7 FAQ:

http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm

• Demo

Demo

Topicstarter
Op vrijdag 19 oktober 2001 02:59 schreef JAVA-Doctor het volgende:
Over dit topic is al het een en ander gezegd. Probleem blijft dat bij iedereen de optimale instellingen anders zijn, dus geef ik wat algemene tips.

In Windows gebruik je dezelfde driver-revisie als je Highpoint BIOS. Dus versie 2.xx.xxx drivers voor een 2.xx.xxxx BIOS.

De stripesize is meestal optimaal bij 8 of 16k. Grotere waarden (32/64) gebruiken als je met veel grote bestanden werkt, b.v video-bewerking.
Als je met FAT32 werkt wordt aangeraden je blocksize even groot te maken als je stripesize.

Verder kun je meer info vinden in de KT7 FAQ:

http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm
Eehm, wat is block size :? (ik ben niet zo thuis tussen de opslagmedia :( )

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Ha!

heb zelf ook een raid systeem sinds een weekje...
op een abit kg7.. maar het zal wel dezelfde raid controller zijn als die van jou..

Bij het aanmaken van het raidsysteem moet je kiezen voor de blocksize. Als je bijvoorbeeld voor 32k zou kiezen dan word alles met stukjes van 32k over de twee schijven verdeeld.

En ja wat het best is hangt ervan af wat je doet.. ik heb gewoon voor een middeweg gekozen dus heb ik hem op 32 k staan.

En je moet gewoon je bijgeleverde raid drivers installeren wat je vast al ooit gedaan zult hebben .

Controlleer dat even bij apparaatbeheer het staat bij de scsi controllers ....

Groetjes Han

• Demo

Demo

Topicstarter
Ehm, FAT32 wordt bij mij altijd vanzelf gedaan als ik Win98 installeer, dus hoe kom ik er achter wat de block size van mijn schijf is?

• Stropdas
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

quote]Op vrijdag 19 oktober 2001 10:10 schreef Demoniac het volgende:
Ehm, FAT32 wordt bij mij altijd vanzelf gedaan als ik Win98 installeer, dus hoe kom ik er achter wat de block size van mijn schijf is?
[/quote]Windows zal wel de kleinst mogelijke blocksize pakken. Ligt er aan hoe groot je partitie is. Kan 4 of 8 zijn denk ik, maar als je een hele grote harde schijf hebt kan het meer zijn

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• JAVA-Doctor
  • Laatst online: 23-04 23:55
Op vrijdag 19 oktober 2001 09:16 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Eehm, wat is block size :? (ik ben niet zo thuis tussen de opslagmedia :( )
Voor 16k stripe size. Type "FORMAT C: /Z:32" om partitie C: te formateren. Herhaal dit voor alle partities die je hebt gemaakt. Merk op dat de "/Z:32" parameter de schijf formatteert met een block size van 32x512B=16k - 't zelfde als de stripe size. Dit is 't aangeraden optimum geweest. [Voor partities groter dan 32GB moet je een grotere block size kiezen, b.v. /Z:64]. Anandtech heeft ontdekt dat een 64k stripe size bij hem het optimum was - je moet dan formatteren met /Z:64 want /Z:128 geeft een foutmelding.

't Verschuiven van 't optimum heeft ook veel te maken met het groeien van de schijfgroottes. Uitproberen dus.

• Demo

Demo

Topicstarter
Dudes, ik heb nu mijn stripe size op 16k gegooid, en geformatteerd met /Z:32, en hij LOOPT nu :9~
Thanx voor de hulp :)

Pagina: 1