SCSI brander startup... scsi newbie

Pagina: 1
Acties:

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025
goedenavond,
Ik heb net een scsi writer aan mijn AIC-1899 controller gehangen gehangen. Ik heb geen ervaring met scsi, Mijn schijven en dvd zijn IDE. De Scsi bios staat wel aan en ik heb wel wat rongekeken maar Win2000 herkent de writer (Waitec raptor) niet. Hoe krijg ik dit ding aan de praat ???

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07
Eeuhm, heb je die terminator-oplossing van je andere topic al geprobeerd? Want volgens mij is dat de oplossing van je probleem...

• under-world
ik heb hier alleen een terminator op de andere aansluiting zitten. Ik heb 2 aansluitingen waarvan in zonder terminator (flatkabel met bredere ide-achtige aansluiting) en zo'kabel met een veel kleiner aansluitpunt waar aan het einde idd zo'n terminator zit... Oonder terminator kan ik er dus niet 1 brander aanhangen. En als ik nu een scsi cdrom bijkoop ???

ik heb al wel gesearched maar wat ik wil weten staat er niet echt bij. Het is te algemeen denk ik...

• under-world
anybody ???

• under-world
ik heb dus een terminator op de 86 pins cable maar de brander heeft een 50 pins aansluiting... moet ik nu een convertor kopen of een 50pins termminator... Er zijn toch wel wat scsi gebruikers die mij op weg kunnen helpen ???

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

a) Zit er een terminering op de brander zelf?
b) staat deze aan of uit?
c) als deze uit staat ff aan zetten en proberen, als je nog geen resultaat hebt dan een terminator halen voor je 50p kabel...

My software never has bugs, it just develops random features...

• under-world
3.1.3 TERMINATION

Het is noodzakelijk de RAPTOR CD-R/W drive te termineren als deze het enige SCSI apparaat is in uw computer. Gebruik alleen een terminator als U meerdere SCSI apparaten gebruikt of als uw CD-R/W drive als laatste is aangesloten op de SCSI bus.
Alleen het laatste SCSI apparaat moet voorzien worden met de terminator op ON. Als U een ander apparaat als laatste aansluit op de SCSI bus moet U de terminator op OFF zetten van de RAPTOR.

Als er al een extern SCSI apparaat is aangesloten en U wilt een RAPTOR CD-R/W drive intern aansluiten dient u de terminator van de SCSI kaart op OFF te zetten.

Terminator's van het interne SCSI en van het laatste externe apparaat dient op ON te staan.

Er zit idd een jumper op om de terminator aan of uit te zetten, als ik die aan zet moet het dus gewoon werken... thanks man ik was al bijna zo'n ding gaan halen. Ik ga weer effe kloten...

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Wat zijn dat toch voor tweakers hier zeg.. :P

Die kabel met 68 pinnetjes is waarschijnlijk een LVD kabel voor U160 (meestal voor HD's) :)
Daarbij is het namelijk verplicht om de terminator extern op de kabel te zetten.. :)
Voor "oudere" kabels is dat niet verplicht en zit de terminator meestal op de harde schijf die je dan met een jumper kunt inschakelen (let wel op dat dit alleen maar op 1 apparaat mag gebeuren en dat dat apparaat persé op het einde van de kabel moet zitten)

Di 50 polige kabel die je hebt daar moet de brander aan komen. Je doet 1 uiteinde op de scsi adapter en het andere uiteinde (dus echt de laatste connector van de kabel :P) stop je in je brander.
Dan kijk je in de handleiding van de brander hoe je de terminator aanzet (zit dus in het apparaat :))

Als je er dan nog niet uit komt zoek je even op internet met [url="http://www.google.com[/url"] naar scsi faq :P

edit:
net weer te laat, maar was het niet verstandiger geweest om èèrst de handleiding te lezen voordat je het hier post :?

Eeuwige n00b

• under-world
okay, ik heb alles goed gelezen en inmiddels begrepen dat de drive een interne terminator heeft die d.m.v een jumper op "on" staat. De ID staat op 4.

In mijn bioscontroller moet ik idd. een ID ingeven. Ik kan hier echter 2 bussen kiezen. Ik heb hier 4 ingegeven en dan geeft hij naar mijn idee mijn controller id 4 ipv de brander .. Hier kan ik naast die id ook een termination ingeven..die staat ook op "on" De brander wordt in de scsi bios echter niet herkent... Het klinkt allemaal vrij kneuterig maar zoals ik in de topictitle al aangeef ben ik een total scsi newbie.. en het is echt heel anders als bij ide heb ik al gemerkt... :o

Hoe moet ik dus mijn scsi bios configureren ???

-thanks for replys-

P.S. Als ik in win 2000 bij eigenschappen van mijn ide HDD kijk staat daar Maxtor scsi device ik kan zelfs tagged queing aanvinken... Dit is altijd al zo geweest en de hdd funkioteert ook prima maar ik denk dat het niet okay is....

• under-world
iemand ???

(ik heb zo'n vermoeden dat het voor een doorsnee scsi gebruiker vrij eenvoudig uit te leggen is wat ik nu in die scsi bios moet doen....)

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 22:40 schreef osama het volgende:
goedenavond,
Ik heb net een scsi writer aan mijn AIC-1899 controller gehangen gehangen. Ik heb geen ervaring met scsi, Mijn schijven en dvd zijn IDE. De Scsi bios staat wel aan en ik heb wel wat rongekeken maar Win2000 herkent de writer (Waitec raptor) niet. Hoe krijg ik dit ding aan de praat ???
daar zit het probleem, je gebruikt win2k en een fikprogramma, heelveel fikprogramma's, bv nero kenne niet overweg met de aspi drivers van winxp en win2k. Je moet ff force aspi downloaden http://www.audiotools.co.uk/downloads/frcasp17.zip en die installen, voila problemo gefixt.

• under-world
thanks,

ik heb nu die nieuwere aspi geinstalled en ook dat proggie van adaptec om info mee uit te lezen... Hij geeft nu versie 4.6 aan. Dat zit dus wel snor. Alleen nog steeds geen herkenning van de brander. Het proggie meldt tevens dat er 4 hostcontrollers present zijn. (?) dit vind ik nogal vaag. Ik denk dat het bij mij in mijn bios of scsi bios fout gaat.. Hoe zit dat precies met de controller configuratie ?? In win2000 staat de controller alsof hij moet werken...

Ik heb dus kabels goed. terminator op controller en cdwriter aan, beide op id 4...

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
beide op id4???

dat is dus al niet goed, je mag geen 2 apparaten op 1 scsi id hebben

jumper die cdrom maar ff snel op een ander scsi ID...

A wise man's life is based around fuck you

• under-world
hehe,

okay ik laat die brander op 4 staan en zet de controller terug naar 7....

• under-world
Nu staat de brander op 4.. channel a op 6 en channel b op 7
Nog gebeurt er niiks...

• Zwelgje
je scsi bios ziet wel de apparaten?

• under-world
nee !!

• Zwelgje
kijk eens in de bios van je scsi kaartje, desnoods ff op 'factory defaults' zetten

zit er uberhaubt een bios op die kaart?

• under-world
ja zeker wel... Maar het is onboard. In het boekje van mijn mobo staat alleen dat het ultra 160 is en eerder genoemde controller... Ik kan wel wat instellingen veranderen maar hij ziet geen apparaat op id 4

• Zwelgje
zit er iets bij met 'domain validation' ik heb ergens gelezen dat dit nog wel eens problemen wil opleveren

• under-world
ja dat zit erbij... Ik ben nu vanaf donderdag al bezig maar nog steed sgeen cdtje gefikt... :( Weet iemand de juiste biosconfig.... ?

((intern geterminated- ,op brander termination aan, en verschillende scsi ID's. Verder heb ik de 50pins kabel met het ene uituinde in de controller en met het andere uiteinde inde brander. (er zit nog wel 1 aansluiting aan die nu dus "in het midden onbenut" zit)) Ik post anders nog effe de bios mogelijkheden...misschien zijn er andere mensen met deze brander of de msi 6362 (694d master s)

• under-world
scsi bios mogelijkheden :

Host adapter scsi ID : 7
SCSI parity checking : enabled
Host Adapter SCSI termination : enabled

SCSI device config 1 2 3 4 5 6 7
sync transfer rate 160
Initiate wide nego. enabled
Enable disconnection enabled
send start unit comm. enabled

Bij ale ID 's deze instellingen (default)

De writer staat zoals gezegd op 4...

• under-world
niemand ???

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
wat ik zelf heb meegemaakt was weleens waar met een raid-controller, het was in de setup van win2k.
Dat verhaal wat ik nu vertel geldt hetzelfde voor een scsi apparaat.

Want als je windows installeert.
Dan moet je op een gegeven moment F5 intikken om een raid of scsi app. te laten herkennen.... want als ik dat niet deed kreeg ik mijn raid-controller niet op win2k.

Dus als die het doet in je scsi bios.
Dan moet ie het in windows ook gaan doen.

Dus wat ik zou doen is gewoon windows ff opnieuw installeren.
Het is vervelend maar ja....

suc6

Greetz Hives

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• Zwelgje
zet anders je 'sync-transfer-rate' ff op 20, ipv 160 die brander kan toch niet sneller,

mischien dat het mis gaat bij het checken van de juiste snelheid van de brander (scsi snelheid)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47

Exirion

Gadgetfetisjist

->[OM]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1