Toon posts:

LM317 Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag volgens deze tutorial een regelaar voor mijn delta blacklabel fan gemaakt, alleen werkt het niet helemaal zo als het hoort.

Als ik de potmeter voluit draai krijg ik iets meer dan 10v (te weinig) en draai ik hem helemaal terug dan net iets van 1.2v (lijkt me oke) alleen krijg hem met moeite (beetje pielen) op ongeveer 9 volt en voor de rest niks. Iemand enig idee hoe dit kan komen? Neem aan dat je ook wel 5v/7v etc kan krijgen.

Verwijderd

Een andere weerstandswaarde nemen, zo rond de 800 ohm.
(terugkoppelweerstand)
bij 12V in regelt hij dan van 12 tot 1.2 vlekkeloos.
Dit geldt alleen als je een potmeter van 5k gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 10k potmeter.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

tja da's 5k te veel dus he ;)

iStockphoto

Verwijderd

Topicstarter
Lees net dat het maximum voltage wel klopt omdat de LM317 een spanningsval van 1.25v veroorzaakt.

Maar hoe kan het dan dat de tussenstappen niet goed gaan?

Verwijderd

Heb je een lineaire of een logaritmische potmeter?

Verwijderd

Topicstarter
Pff..daar vraag je me wat :P

Ik heb gevraagd om een 10k potmeter met as.

Verwijderd

Waarschijnlijk een logaritmische, en das meteen de oorzaak..

Die spanningsval klopt overigens wel..

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, zou je het verschil willen uitleggen?

Verwijderd

In een grafiek in de tijd loopt de ene gelijkmatig schuin omhoog en de andere eerst langzaam en dan heel snel , een boogje dus..

Verwijderd

Topicstarter
Oke, en dat kan je vast niet zien aan de buitenkant?

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 15:34

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ik heb mijn LM317 speed regulair in begin van deze week klaar ik wacht op een digitaale paneel meter om mijn voltage te kunnen monitoren over de regelaars.

Ik heb drie van die regelaartjes gemaakt 2 van deze hebben LM350 (om hogere wattage te kunnen regelen) maar als je een maal zo een regulair transsistor gebruikt dan heb je spanning verlies, daarom heb ik voor elke regeling een switch gemaakt om over te schakelen tussen 12v direct en de regelaar.

Maar ik heb geen last van dat mijn regelaar spannings verschil heeft tussen die 1,2v en 10a11v, ik heb simpele mono lineaire 10k potmeters gebruikt...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 20:29 schreef Reptile-X het volgende:
..
Maar ik heb geen last van dat mijn regelaar spannings verschil heeft tussen die 1,2v en 10a11v, ik heb simpele mono lineaire 10k potmeters gebruikt...
Hoe heb je de potmeter zitten, op die tutorial die ik heb gebruikt worden er maar 2 van de 3 pootjes op de potmeter gebruikt en heb hier op het forum ook al een plaatje gezien waar ze wel alle 3 gebruikt worden.

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ik heb ook alleen 2 pootjes gebruikt, het is zelfde schakkeling als die jij gebruikt.

Ik heb alleen een blauwe ledje en weerstanje voor die bluawe led gebruikt als extra.

Verwijderd

Topicstarter
Op welk pootje heb je de 0v zitten? Als je potmeter met pootjes naar beneden houdt met het draaiding naar je toe.

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ok, ik heb heel snel foto/tekeningtje gemaakt want ik moet zo naar werk.

Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/mw/prive/kartal/images/317.jpg

zo is die van mij ongeveer maar ik heb zelf cheap ass plastic potmeter gebruikt (die kon ik niet snel vinden op het net, dus dan maar een metaale)

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 20:26 schreef Buccaneer het volgende:
Oke, en dat kan je vast niet zien aan de buitenkant?
Jawel...als er een A op gedrukt staat is dit een lineaire...B is dan weer logaritmisch

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Op donderdag 18 oktober 2001 21:21 schreef D-dayzz het volgende:

[..]

Jawel...als er een A op gedrukt staat is dit een lineaire...B is dan weer logaritmisch
Ja dat zou zo moeten zijn maar op mijn potmeter wordt het ook niet aangegeven, zoals ik zei ik heb cheap ass potmeter van merk PIHER....

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn potmeter staat achter op "10KA" ik neem aan dat die A dan staat vor lineair. Dan moet het toch iets anders zijn waarom ie niet helemaal goed werkt.

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Wordt een van de compenenten extreem warm toevalig?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, heatsinkje wordt wel wat warm, maar dat is het.

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Hmmm, raar het zou goed moeten werken, ik vroeg of er een warm word want ik had zelf in een regeling kleine soldeer tin overloop, en mijn potmeter werd extreem warm :+

Euuuh, ik moet naar werk, ik wens je succes.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je hulp, zal zo alles nog eens goed nalopen aan de hand van jou schema.

• jll
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 23:07

jll

Op donderdag 18 oktober 2001 20:16 schreef mbitnl het volgende:
In een grafiek in de tijd loopt de ene gelijkmatig schuin omhoog en de andere eerst langzaam en dan heel snel , een boogje dus..
als je een grafische reken maschine hebt moet je maar een de logeritme van X nemen en dan bekijken op je schermpje
*D

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

Verwijderd

Topicstarter
Is er een makkelijke manier om te testen of die potmeter gaar is?

Verwijderd

Een spannings regelaar kan kapot, met namen als je hem voor motoren gebruikt (inductie spanningen)
hiervoor kun je een diode over de lm317 zetten tussen de in en out
en een extracondensator geen elco over de uitgangsspanning typical 100nf

Als extra bonus kun je ook nog een zenerdiode op de uitgang zetten...
Is er een makkelijke manier om te testen of die potmeter gaar is?
Met een eenvoudige universeelmeter van 3 tientjes in de ohm stand....

Verwijderd

Topicstarter
Heb je misschien een schema met die extra onderdelen er in?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op donderdag 18 oktober 2001 23:28 schreef Buccaneer het volgende:
Heb je misschien een schema met die extra onderdelen er in?
Zoek op www.national.com ff naar LM317, en download een data sheet van de LM317/LM117 (is dezelfde), daar staat het schema in, plus nog een hoop andere toepassingen...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Zal daar eens kijken, thanks!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34
baybus voor dummies :

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/schemavoordummies.jpg

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik 'm op minimaal 6v wil laten draaien en neem dus een 5k potmeter is dan het enige wat anders moet de 1k weerstand?

Verwijderd

Nee,
een instel potmeter tussen de LM317 en de potmeter zetten, waarde iets van 5K.

//edit :P Uhh of tussen massa en de potmeter, da week effe niet :) Moet je plobelen.. :9

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de onderdelen opnieuw gekocht en weer in elkaar gesoldeerd. In het begin werkte het perfect maar nu is de stroom niet constant meer..

Wat kan dit zijn?
Pagina: 1