Toon posts:

Geluidskaart vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 3 weken terug een Terratec EWX 24/96 gekocht.
Tot nu toe bevalt de kaart me wel, goede geluidskwaliteit enzo.
Maar er zijn nog een aantal dingen die ik niet begrijp van de kaart.

1. Ik wil meerdere applicaties tegelijk kunnen draaien met mijn geluidskaart. Hoe stel ik dit in?
Dus dat je bijvoorbeeld 2x winamp opstart, en hierin dan 2 verschillende mp3s afspeelt.
Of dat je terwijl je een mp3 afspeelt nog gewoon geluid op internet hoort (flash ofzo).
Hoe moet ik dit instellen? want ik weet bijna zeker dat het moet kunnen gezien de kaart) (of kan dit alleen met on-board kaarten)
Ik heb het min of meer al verholpen door mijn oude geluidskaart er weer in te zetten, maar ik wil het toch werkend krijgen.

2. Ik heb mijn beide geluidskaarten op mijn mengpaneel aangesloten.
Ik heb mijn mengpaneel weer op de line-in van mijn terratec aangesloten. Als ik nu een muziekje afspeel (en het geluid van het muziek speelt de kaart dus eigenlijk 2x (gewoon + extra via de line-in), krijg ik een heel raar geluid.
Een soort 'flange' geluid. Is dit te verhelpen? en is dit slecht voor de kaart?
Dit geluid krijg ik ook, maar in veel mindere mate als ik bijvoorbeeld in zo'n mp3 mix programmatje 1 mp3 via mijn beide geluidskaarten afspeel.

3. Ik heb mijn geluidskaart nu staan op: EWX 24/96 Waveplay Analog. Wat is: EWX 24/96 Waveplay Digital? hoe werkt dit.. kan ik dit gebruiken? (is dit toevallig voor spdif in en uit?) :)

4. Weet iemand hoe ik mijn cd-rom speler op de kaart kan aansluiten?
Ik heb daar natuurlijk een kabeltje voor, en ik kan hem ook in mijn kaart pluggen, maar dit werkt niet.
Volgens mij moet ik nog een schakelaartje omzetten, maar welke? en hoe?

Alvast bedankt!!!

Groeten, Onne Witjes

Verwijderd

Als je twee verschillende winamps tegelijk wil horen, moet je de winamp output van wave-out naar Directsound out veranderen, dan mixed windows zelf de 2 signalen, anders heb je daadwerkelijk meerdere hardware kanalen nodig op je geluidskaart (die niet iedere kaart dus heeft)... ikzelf heb de 'oude' Ews64XL van Terratec, en die heeft multiple wave-out kanalen (instelbaar van 2 tot 32 ofzo) en kan dat dus wel met meerdere wave-outs...

Ik weet echter niet of de EWS 24/96 dat heeft :? ken de kaart (nog) niet :)

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

1) is al antw. op gegeven

2) Logisch, want het geluid wordt 2 keer afgespeeld met een kleine vertraging. Die vertraging is zo groot dat je een flange effect krijgt. Zet de line-in dicht om dit te voorkomen. Het is nooit aan te raden om een apparaat naar zichzelf door te lussen

3) staat gewoon in de handleiding. Jumper 9 was t dacht ik, maar dat moet je even in t boekje opzoeken! Anders handleiding van de website halen!

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Verwijderd

Topicstarter
bedankt!!

Tja.. maar in die handleiding staan 2 switches die je om kunt zetten, staat allebei cd-rom audio bij.. kweenie welke ik moet doen.

Over dat flange probleem. Dat heb ik ook als ik tegelijk met 2 geluidskaarten hetzelfde mp3tje afspeel.. hoe kan dat? doordat de kaarten te dicht bij mekaar staan?

hoe kan ik zien hoeveel van die 'kanalen' mijn geluidskaart aankan? en waar kan ik dit instellen?
Zijn er mensen die de terratec ewx ook hebben, en die dit 'probleem' al hebben opgelost?

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:23

Flotter

Pelipper!

Op donderdag 18 oktober 2001 20:56 schreef OnneW het volgende:
[...]

Over dat flange probleem. Dat heb ik ook als ik tegelijk met 2 geluidskaarten hetzelfde mp3tje afspeel.. hoe kan dat? doordat de kaarten te dicht bij mekaar staan?

[...]
Line-in muten.

Als ik het goed gelezen heb heb jij de line-in van je EWX24/96 aan de line-out gehangen. Dan krijg je een soort loop in je geluid (vergelijkbaar met microfoon te dicht bij speaker). En ik meende dat dat niet gezond is...

Zie ook de reply van ErectionJackson.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

Topicstarter
ja, maar dat wist ik al, line-in eruitgetrokken.
Ik heb de ene geluidskaart naar kanaal 3 van mijn mixer lopen, en de andere naar kanaal 4... als ik hetzelfde mp3tje speel.. tegelijk (dus via 1 programma, zo'n dj mix proggie) dan vervormt het geluid ook een beetje.

Verwijderd

Lijkt erop alsof je op een van de kaarten een audio (monitor) loop hebt gecreëerd. Je moet, als je er echt helemaal niet meer uitkomt eens proberen 'from scratch' te beginnen met die kaarten. Schakel er desnoods eerst eentje uit in je hardwareconfiguratie en probeer dan kanaal voor kanaal uit op de overgebleven kaart.

Ik heb ook nog zo'n Terratec 64XL en die werkt met zgn. virtual channels. Dit zijn eigenlijk drivertjes voor de afzonderlijke wave-outs op de kaart. Zo kan ik bijvoorbeeld 4 x Winamp starten (moet je wel eerst 4 executables kopiëren) en deze in de wave-out device settings van Winamp alle vier een afzonderlijk wave-out device van de geluidskaart laten gebruiken. En dat allemaal zonder mokken! Wat is het leven toch mooi...

"Wat je niet begrijpt mag je vergeten... Ik begrijp niet hoe, eehm... Wat begreep ik nou toch niet?"

(8>
Pagina: 1