Cooledit en externe MP3 (Lame) codec?

Pagina: 1
Acties:

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Ik heb echt gezocht maar geen antwoorden gevonden, ook niet buiten GoT.

Het ziet er naar uit dat Cooledit (2000) een interne Fraunhofer codec gebruikt, die je dus in staat stelt mp3'tjes te bewerken. Nou is er bij een dergelijk programma zowiezo al sprake van kwaliteitsverlies aangezien je te maken hebt met een decompressie- en compressiestap. Maar wat ik graag zou willen is bijvoorbeeld Lame hiervoor gebruiken. Dit lijkt echter niet te kunnen. Of toch, of kan bijvoorbeeld Soundforge het wel?

Overigens, wie weet of de ingebouwde Fh-codec de 'top' of de 'slechte' versie (zoals getest bij R3mix etc) is? Ik neem aan de top, maar prefereer Lame.. Zeg dus niet dat de kwaliteit voldoende is please..

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:28

Opa

Nu Multifocaal!

Het ziet er idd naar uit dat CoolEdit alleen de ingebouwde Fraunhofer MP3 CoDec kan gebruiken.

Het beste sla je je muziek gewoon als 44,1 kHz 16 bit wav op en installeer je Lame 3.89 laatste Beta en Razorlame als GUI en comprimeer je daarmee je Wavs. Kost je wel ff schijfruimte maar die heb je sowieso nodig om de wav te creëren.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Ik heb ff met een MP3 gemaakt met CE2000 en met Encspot getest:

Hij zegt FhG (FastEnc or MP3Enc) en de kwaliteit is goed (groen) bij 160 kb/s. Bij 128 kb/s is hij Geel (redelijk).

Encspot kijkt een MP3 na, berekent met welke compressor hij gemaakt is en met welke bitrate, en geeft er een waardeoordeel aan. Vraag me niet waar ik het vandaan heb, maar met Google vind je het wel.

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 17:02 schreef victorvo het volgende:
Ik heb ff met een MP3 gemaakt met CE2000 en met Encspot getest:

Hij zegt FhG (FastEnc or MP3Enc) en de kwaliteit is goed (groen) bij 160 kb/s. Bij 128 kb/s is hij Geel (redelijk).

Encspot kijkt een MP3 na, berekent met welke compressor hij gemaakt is en met welke bitrate, en geeft er een waardeoordeel aan. Vraag me niet waar ik het vandaan heb, maar met Google vind je het wel.
if kbps<128 print "niet heel goed"
if 128<kbps<192 print "redelijk goed"
if 192<kbps<256 print "ietsje beter"
if 256<kbps<320 print "nog ietsje beter"
if kbps>320 print "nog veel beter"

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Op donderdag 18 oktober 2001 20:41 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

if kbps<128 print "niet heel goed"
if 128<kbps<192 print "redelijk goed"
if 192<kbps<256 print "ietsje beter"
if 256<kbps<320 print "nog ietsje beter"
if kbps>320 print "nog veel beter"
Ja, hoor. Wat jij wil. |:(

Xing 192 geeftie anders als minder aan dan Lame 160 en hij geeft zelfs aan Xing(Very Old), Xing(old) en Xing(new).

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ja zo ongeveer zal dat programma echt wel werken hoor

als je echt de kwaliteit wil checken zal je ook de originele wav moeten hebben, en dan door een programma laten vergelijken met de mp3 (bestaat er zo'n programma?)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

op de site van encspot:(http://www.guerillasoft.com/Encspot/help.html)

Quality - a rough determination of the quality of the file. Determined solely by the encoder used, the bitrate, and the stereo mode.

Okee, er zitten nog twee extra parameters bij maar het resultaat is niet erg anders dan mijn beta-versie. En wat Flat inderdaad al zei, een mp3 beoordelen zonder het origineel erbij te hebben is onzin...

• Tonnes746
Ok, bedankt allemaal. Ben alleen nog benieuwd of Soundforge wel ruimte biedt voor een externe codec?

Encspot is idd reuze handig; ik had hem zelfs vandeweek al gedownload maar nog niet geprobeerd. De FhG-beoordeling (FastEnc or MP3enc) van met CoolEdit 2000 gemaakte mp3's geeft volgens mij niet aan dat het om de ingebakken 'top'-versie van FhG gaat, anders zou je toch 'ACM or producer pro' verwachten denk ik zo, alhoewel Encspot ze als even goed beoordeelt. Encspot geeft i.i.g. een goede indruk/overzicht van gedownloadde bestanden. Over zijn beoordelingskwaliteit valt natuurlijk te twisten.

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Op donderdag 18 oktober 2001 22:22 schreef MrShaggy het volgende:
op de site van encspot:(http://www.guerillasoft.com/Encspot/help.html)

Quality - a rough determination of the quality of the file. Determined solely by the encoder used, the bitrate, and the stereo mode.

Okee, er zitten nog twee extra parameters bij maar het resultaat is niet erg anders dan mijn beta-versie. En wat Flat inderdaad al zei, een mp3 beoordelen zonder het origineel erbij te hebben is onzin...
Goed, dan nog één keer voor alle duidelijkheid:

Ik heb nooit beweerd dat je hiermee kan beoordelen of een MP3 "perfect" is. Je kan hiermee de RELATIEVE kwaliteit beoordelen.
Als ik met Audiogalaxy een mp3 download, gaatie door Encspot heen. Is het Xing, dan pak ik een andere versie. Is het 128 kb/s Fraunhofer, kijk ik ook ff verder. Meer moet je er niet achter zoeken.
Kunnen we nu weer ontopic?

• Tonnes746
Op zaterdag 20 oktober 2001 16:54 schreef victorvo het volgende:

[..]

Goed, dan nog één keer voor alle duidelijkheid:

Ik heb nooit beweerd dat je hiermee kan beoordelen of een MP3 "perfect" is. Je kan hiermee de RELATIEVE kwaliteit beoordelen.
Als ik met Audiogalaxy een mp3 download, gaatie door Encspot heen. Is het Xing, dan pak ik een andere versie. Is het 128 kb/s Fraunhofer, kijk ik ook ff verder. Meer moet je er niet achter zoeken.
Kunnen we nu weer ontopic?
Hey dude, ik ging ook niet tegen je in hoor. Jullie begonnen over kwaliteit en Encspot's beoordeling ervan en dat daar over te twisten valt is dus gebleken. Mij hoor je er niet over, en ik gebruik hem met hetzelfde doel als jij. :)

En de erboven staande vraag was bedoeld om weer on-topic te gaan, want da's het enige dat ik nog wil weten..

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Mkeej :)

Soundforge ken ik niet. Iemand anders meejbie?

Verwijderd

Hmmzzzz ik wil dus hetzelfde......de ingebouwde fraunhofer is HOORBBAAR slechter, vooral tegen de over modulatie grens aan doet lame keurig zn werk en gaat Fraunhofer volledig de mist in......ik wil van minidisc een opname maken. Natuurlijk brand ik eerst een audioCD van de kale opname maar 600mb wil ik daarna in mp3 hebben......wordt toch los encoderen zo te lezen :( :(

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Tsja, we zijn nu een jaar verder en nog steeds vind ik Lame (inmiddels 3.92) met Razorlame de beste oplossing, dus los encoden inderdaad.

[Off topic] kan je alweer zitten, DaBuzzzzz? Een Tijg leest nog wel eens wat op andere fora...;)Afbeeldingslocatie: http://www.sgop.nl/emoticons/nijntje.gif

Pagina: 1