Ik jat even wat text uit m'n post in [topic=216218/5/25] :
Als je het echt op safe wil spelen met legionella kun je volges mij het beste:
- een simpel filter bovenin je koeltoren plaatsen, om de ergste nevel tegen te houden
- bijvullen met water dat tot boven de 60c verhit is geweest (gepasteuriseerd)
- chloor toevoegen aan het water. Hou wel in de gaten dat het chloor sneller verdampt dan water en dat het dus regelmatig moet worden bijgevuld (minimale concentratie van 0,5 mg/l). Teveel chloor leidt uiteindelijk tot een (te) hoge concentratie chloordamp in de lucht (met alle geestverruimende gevolgen van dien)
- af en toe alles doorspoelen met heet (+60c) water
Of het risico op een legionellabesmetting nou echt aanwezig is bij zo'n koeltoren...tjah, ik denk zelf dat het wel meevalt, om de simpele reden dat het water een redelijk hoge stroomsnelheid heeft (de bacterie heeft niet echt kans om kolonies te vormen aan de wand van je systeem) en de hoeveelheid geproduceerde nevel erg klein is (in vergelijking met een douche bijvoorbeeld). En als je je systeem 's nachts uit hebt staan staat de bacteriegroei zo goed als stil (legionella houdt net niet van kamertemperatuur).
edit:
Owjah en om hetzelfde nog es anders te formuleren: waterwetter verlaagt de oppervlaktespanning van het water, zodat het water, flauw gezegd, natter wordt. Hierdoor heeft het een nog beter contact met de binnenwand van het koelblok.
I reject your reality, and substitute my own.