Chipset cooling bevestigen

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fault
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 16:43
Goedendag mede tweakers,

Aangezien mijn asus moederbord coolertje die de kt133a chipset coolt een enorme herrie maakt, wil ik deze graag verwijderen. Hij is bevestigd met 2 pinnetjes met veren eraan denk ik. Ik wil deze graag verwijderen.
Alleen, ik wil toch enige cooling op dat chippie. Ik heb na veel zoeken een coollichaam gevonden, wat er op zou passen, echter, in de electronica winkel werd mij verteld dat ze wel een soort plak pasta en geleidingspasta hadden maar dit was 40 piek voor een klein tubetje. Veel te veel dus. Weet iemand anders oplossingen? Ik zat zelf te denken aan secondenlijm in samenwerking met coolpasta, alleen als die secondenlijm beter begeleid dan die pasta wordt die plek op de chip heel warm, niet de bedoeling denk ik.

Kortom:
vraag 1: hoe verwijder ik de cooler?
vraag 2: hoe bevestig ik een koellichaam?

Als jullie mij zouden kunnen helpen :D
Alvast bedankt!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 21:21
Losmaken van cooler:

Bord van de backplate afhalen, met een tangetje die witte pinnetjes samenknijpen aan de achterkant van je bord..

Nieuw cool-lichaam bevestigen:

Afstand tussen 2 gaatjes opmeten en aftekenen op cool lichaam. Gaatjes boren in cool lichaam. Stripje(Tie Wrap) door die gaatjes heen en dan door de gaatjes in je mobo. Druk dan een op die uitstekende stukjes tie wrap een andere tie-wrap, knip daarna de overbodige stukjes eraf.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:48

scorpionv

This space for rent

Heel simpel;

1. Je draait je mobo om, en dan kun je met een tangetje die weerhaken aan de pinnetjes samenknijpen, dan schiet hij er vanzelf uit.

2. Je kan plakken met Arctic Silver Thermal Epoxy. Nadeel: duur.
Je kan ook een iets te groot heatsink pakken, gaten erin boren, en met een boutje-moertje vastzetten. Of je fabriekt zelf een clip. Tip: doe er gelijk koelpasta tussen, dat scheelt weer iets :P

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Koelpasta in midden en superlijm op de hoekjes is ook goed :)

• Fault
Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Helaas is mijn coollichaam te klein om er gaatjes in te boren! Het is er een van Titan en er zat een coolertje op, coolertje er al afgehaald, coolblok over :D

Ik denk dat ik ga voor die superlijm op de hoekjes en coolpasta in het midden.
Zoals die andere reactie ook aangaf is helaas die pasta en lijm ineen prijzig. Naar mijn idee te prijzig!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

PAS OP!!!

Sommige lijmen ontbinden bij hoge temperaturen!!! Ik heb het al eens gezien dat een koelvin van een TNT2 gewoon van de chip afviel (zat er ook op gelijmd)! Kaart overleefde het door snel stekker eruit, maar toch...

Deze dingen moeten gewoon verankerd zijn... Probeer em anders met een stuk dun koord toch door de gaatjes van je MoBo vast te zetten.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Stuur je mobomaker een boze meel en je krijgt een nieuwe (abit), kun je hopelijk weer een paar stille weekjes beleven.
Hoef je alleen het fannetje te vervangen kan je het koelblokje laten zitten.

• Fault
Ik zal eerst even kijken op de verpakking van die secondenlijm. Moet het nog kopen....
Ik denk ook dat de (northbride is het?) chipset niet zo heet wordt, sommige mensen draaien ook zonder cooling.

Tevens heb ik een andere vraag, ik denk, eenmaal bezig ga ik weer niet die hele kast dichtschroeven en ik heb gelijk de voeding eruit geschroefd. Echter, ik zie niet hoe ik die voeding open kan krijgen (aopen hq8)!
Heeft iemand nog wat nuttige aanwijzingen?

Wederom bedankt!

Verwijderd

Zitten er niet gewoon 4 schroefjes in zoals bij gewone voedingen? Meestal aan de boven/ondekant in de hoeken. Ik heb zelf ook een HQ-08, maar ik heb m met korting zonder voeding gekregen aangezien ik net een 400Watt voeding had gekocht.

Kun je niet gewoon een heele simpele CPU cooler kopen? Wel ff kijken of ie past natuurlijk. 2 gaatjes erin, tapje erin en plastic schtroeven erin of een tierapje erdoor. Werkt perfect. Wel ff pasta dr onder, scheelt weer graadjes. Daarna een simpel koelertje erop op 7 volt en klaar ben je! Koel en stil.

Je chipset word dan wel niet warm, mischien 35 graden hoogstens zoals bij mij, maar bij t overklokken scheelt 5 graden een heeeleboel MHz van je FSB en tevens stabiliteit. Hij loopt nu op 25 graden, en hij kan ALLES aan. Vi/o omhoog, is geen probleem (=watergekoeld).

Verwijderd

Ik heb gewoon de fan er van afgehaalt en het koelblokje laten zitten. Maakt geen reet uit, beide 21c chipset (overgeklokt) Dus ik houd het wel zo

Verwijderd

ik heb op mijn videokaart het koelblokje met dubbelzijdigtape (speciaal bedoeld daarvoor)vastgezet werkt ook goed !

• Fault
Inmiddels is het gefixed. Op de hoeken secondenlijm, in het midden coolpasta en toen het koellichaam er in het midden opgedrukt. Ik denk dat ik iets te veel pasta heb gebruikt, aangezien het geheel ging glijden. Maar na 2 minuten kreeg ik het koellichaam er zelfs met kracht niet meer af. Dus ik denk dat het wel goed is gegaan. Er zat een fan op het koellichaam, als de chip dus eventueel te heet wordt kan ik die er zo weer op bevestigen.
Nu nog de laatste herrie bron aanpakken, de voeding!
De rest van me systeem is voorzien van papst coolers.

Verwijderd

ik heb ook "frag tape " gebruikt, dubbelzijdig plakband dus :)

• Fault
Voor als iemand dit topic later in de search nog eens vind. Ik zou je toch aanraden om fragtape te gebruiken zoals andere mij ook aanraden. Secondenlijm is geen goed optie! Zie dit topic voor het probleem dat er is ontstaan.
Pagina: 1