Ik kwam gisteren op het lumineuze idee om eens space invaders op mn rekenmachine te programmeren.. Nou bleek dat ik daar oa niet genoeg ruimte voor had, dus ben ik nu maar eens in javascript begonnen. Probleem:
Ik wilde eerst een beetje een basis opzetten, dus begon ik met een aantal classes (ship, alien, bullet, bomb <- extends bullet
). Nou moet een kogeltje normaal gesproken uit een schip komen, dus gebruik ik nu om de locatie van het schip te bepalen een 'getX()' (schip kan niet naar voor/achter) methode. Mijn probleem zit hem in het aanroepen van die methode:
De foutmelding: non-static method getx() could not be referenced from static context.
Ik heb hier al aantal klasgenoten en een leraar bij gehad (nee is niet voor school..) maar we komen er niet uit. Wat is hier fout aan?
Ik wilde eerst een beetje een basis opzetten, dus begon ik met een aantal classes (ship, alien, bullet, bomb <- extends bullet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| public class invaders extends Applet
{ public class ship
{ private int x = 100; //startlokatie van schip
final int y = 15;
public int getx()
{ return x;
}
public void beweeg(int hoever)
{ x = x + hoever;
//repaint;
}
//action dead
//action schiet
}
public class bullet
{ private int x;
private int y;
public void bullet()
{ x = ship.getx();
y = 20;
}
//action destroy |
De foutmelding: non-static method getx() could not be referenced from static context.
Ik heb hier al aantal klasgenoten en een leraar bij gehad (nee is niet voor school..) maar we komen er niet uit. Wat is hier fout aan?
Localhost is where the heart is