Toon posts:

Videokaart Linux (Club3D nvidia?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan vandaag een nieuwe videokaart aan te schaffen maar wil dat deze lekker snel en stabiel werkt onder Linux.

Ik zag zelf een Club3D kaart staan met 64 MB (nvidia GeForce2 chipset). In Windows zijn het goede kaartjes, maar onder Linux dan?

Wat raden jullie mij aan? :?
Ik zal grafisch werk doen op de Linuxbak.

Alvast bedankt

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
De best ondersteunde videokaarten onder linux zijn toch nog altijd de matrox g-series kaarten. Helaas zijn in mijn mening de nvidia kaarten moeilijk (goed) aan de praat te krijgen in hardware 3d versnelling...

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Ik heb ook een Geforce 2 en die werkt perfect hoor in linux...
De nvidia driver voor linux is zeker niet moeilijk te compileren...
3D spellen als UT, Quake 3 en TuxRacer draaien perfect...

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
'k heb een gainward GeForce 2 MX 400 en die werkt prima onder X...
quake3 draait ook goed ja :P

Wat je natuurlijk ook kan doen is ergens een hardware-support lijst zoeken van X. Zal vast wel te vinden zijn.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
De best ondersteunde videokaarten onder linux zijn toch nog altijd de matrox g-series kaarten. Helaas zijn in mijn mening de nvidia kaarten moeilijk (goed) aan de praat te krijgen in hardware 3d versnelling...
4 jaar gelden klopte dit misschien..

tegenwoordig zijn de best ondersteunde kaarten van nvidia, hun drivers installeren is 1 minuutje werk (wel de readme lezen natuurlijk) en daarna heb je meer frames in opengl-spellen dan je hebt in een bepaald ander OS, matrox heeft ook goede 2d linux drivers, maar hun 3d acceleratie is ruk vergeleken met die van nvidia en die van de g-series in windows..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 oktober 2001 16:45 schreef blouweKip het volgende:
tegenwoordig zijn de best ondersteunde kaarten van nvidia, hun drivers installeren is 1 minuutje werk (wel de readme lezen natuurlijk) en daarna heb je meer frames in opengl-spellen dan je hebt in een bepaald ander OS
Nee, dat lijkt me matrox: mijn g450 werkt gewoon out-of-te-box met X 4.1.0 en kernel 2.4.7+ . Dus dat wil zeggen: zonder iets te downen/compilen, gewoon X een klein beetje goed confen, en klaar.
matrox heeft ook goede 2d linux drivers, maar hun 3d acceleratie is ruk vergeleken met die van nvidia en die van de g-series in windows..
Nou, mijn g450 doet het in GNU/Linux dus sneller dan in Windows. Niet veel, maar wel sneller. En een g400/g450/g550 is nauwelijks trager dan een gf2mx (ik kan q3a op 1024x768 acceptabel spelen).
Dus matrox' 3D is niet ruk, hoewel je voor een game-kaart niet bij hen moet zijn.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op donderdag 18 oktober 2001 15:03 schreef quinty het volgende:
Wat raden jullie mij aan? :?
Ik zal grafisch werk doen op de Linuxbak.
Als je met grafisch werk bedoelt: Gimp-en , en 2D werk -> Matrox
Als je 3D zooi bedoelt -> NVidia

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op donderdag 18 oktober 2001 16:13 schreef Tux_NL het volgende:
Ik heb ook een Geforce 2 en die werkt perfect hoor in linux...
De nvidia driver voor linux is zeker niet moeilijk te compileren...
3D spellen als UT, Quake 3 en TuxRacer draaien perfect...
Klopt, maar voor een n00b niet echt (ik kon het iig niet, pas 2 maanden geleden is et me gelukt), en ik ging ervanuit dat quinty het over 2D had, aangezien hij het over "grafisch werk" had...

Rookworst zonder R is ook worst.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op donderdag 18 oktober 2001 17:25 schreef deadinspace het volgende:
Nou, mijn g450 doet het in GNU/Linux dus sneller dan in Windows. Niet veel, maar wel sneller. En een g400/g450/g550 is nauwelijks trager dan een gf2mx (ik kan q3a op 1024x768 acceptabel spelen).
Dus matrox' 3D is niet ruk, hoewel je voor een game-kaart niet bij hen moet zijn.
Een G450 is gewoon een G400 met DDR geheugen, alleen dan is de geheugenpijp terug gegaan van 128 anar 64 bit, dus maakt het niks uit. Een G400 is ongeveer gelijkwaardig aan een TNT2, alelen heeft veel beter 2D. Een G450 is nog niet half zo snel als een GForce2MX in 3D. Mijn GeForce draait Quake3 zonder enige problemen op 1024x768 en alle settings op zijn hoogst.

Volgens Jotti doet een ATi Radeon het onder Linux heel erg goed. Dus dta wordt mijn volgende grafische kaart. Met NVidia heb ik het nu wel gehad met die rommel van ze...

[deze advertentieruimte is te koop]

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 oktober 2001 20:35 schreef RG© het volgende:
Een G450 is gewoon een G400 met DDR geheugen, alleen dan is de geheugenpijp terug gegaan van 128 anar 64 bit, dus maakt het niks uit. Een G400 is ongeveer gelijkwaardig aan een TNT2, alelen heeft veel beter 2D. Een G450 is nog niet half zo snel als een GForce2MX in 3D. Mijn GeForce draait Quake3 zonder enige problemen op 1024x768 en alle settings op zijn hoogst.
Hmm, ik was toch slechtere performance gewend van de gf2mx... maar dat was met oudere drivers en ook met andere hw...
Volgens Jotti doet een ATi Radeon het onder Linux heel erg goed. Dus dta wordt mijn volgende grafische kaart.
Over de radeon heb ik ook wel goede dingen gehoord jah, alleen ik zou persoonlijk nog even wachten tot de drivers wat ouder zijn (ze waren nog niet helemaal 100% meende ik).
Met NVidia heb ik het nu wel gehad met die rommel van ze...
Tsja, die closed source drivers he |:( en 2D op hoge resoluties is ook niet echt fijn met een gf2...

• blouweKip
Nee, dat lijkt me matrox: mijn g450 werkt gewoon out-of-te-box met X 4.1.0 en kernel 2.4.7+ . Dus dat wil zeggen: zonder iets te downen/compilen, gewoon X een klein beetje goed confen, en klaar.
Dat doet mijn gf1 ook, alleen als ik de door de fabrikant geleverde 2d/3d drivers heb geinstalleerd (net als bijvoorbeeld in winxp moet voordat je gaat gamen) kan ik ook snel gamen
Klopt, maar voor een n00b niet echt (ik kon het iig niet, pas 2 maanden geleden is et me gelukt), en ik ging ervanuit dat quinty het over 2D had, aangezien hij het over "grafisch werk" had...
iedere "noob" die ff de moeite neemt de readme door te lezen kan die nvidia drivers aan de praat krijgen en er direct mee gaan spelen (zeker wanneer je een van de veel gebruikte distro's hebt)
Ik draai die nvidia drivers al vanaf de dag dat ze er zijn en hoewel ik in het begin bij spellen zoals q2 wel moest aangeven welke gl driver ik gebruikte en er soms nog mesa conflictjes waren is dat al zeer lang niet meer het geval en is het heel simpel die drivers te installen, ik vraag me dan ook af waarom het jouw niet wilde lukken dan...
Tsja, die closed source drivers he, en 2D op hoge resoluties is ook niet echt fijn met een gf2..
dat ze closed source zijn is idd niet fijn, maar de matrox drivers zijn dat bijvoorbeeld ook en de DRI drivers voor de radeon 1 zijn dan wel open-source maar presteren helaas niet zo als de nvdia drivers en werken lang niet met alle spellen (ik noem t2 voor linux maar ff)
Als je goede 2d bij een nvidia kaart wil moet je gewoon een beter merk kopen, ik heb hier een creative kaart en die heeft 2d die zich prima kan meten met die van ati en matrox
Met NVidia heb ik het nu wel gehad met die rommel van ze.
Ik vraag me dan sterk af wat je als rommel beschouwd (je extreem goedkope b-merk gf2-mx budget kaartje zal idd niet altijd dezelfde prestaties halen als een duurdere maar dat kun je verwachten)
Het is tegenwoordig weer in om voor ati te zijn, net als destijds voor 3dfx, helaas vaak slechts op een gevoelsbasis...hoewel de 8500 potentieel meer bied dan de ti500 is ie voor linux-gamers niet echt interessant zonder goede drivers en kan ik toch weer op nvidia aan voor mn games in linux (hoewel ik graag detonator 4 voor linux zou willen hebben)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Mensen mensen..vergeten jullie het topic niet ?? ;)

Even kort samenvatten..

Wil je goede beeldkwaliteit in 2d, dan is een matrox de beste..

Wil ja daarnaast ook goede 3d versnelling, dan is matrox wat minder. Op dat moment is een Geforce 2 goed te doen.
Je hebt dan iets mindere 2d kwaliteit, maar met de linux drivers van nvidia heb je wel goede 3d versnelling.

De drivers zijn idd niet moeilijk te installeren, je moet gewoon even de readme lezen. Voor RedHat users: Je hoeft de drivers niet te compileren, maar gewoon rpm -ivh ..rpm
dan de /etc/X11/XF86Config-4 editen, en even wat aanpassingen maken.
Krijg je ook een mooi Nvidia logo als X start :7

Success..
gr
CJ

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 19 oktober 2001 04:09 schreef blouweKip het volgende:
Dat doet mijn gf1 ook, alleen als ik de door de fabrikant geleverde 2d/3d drivers heb geinstalleerd (net als bijvoorbeeld in winxp moet voordat je gaat gamen) kan ik ook snel gamen
En ik hoef met mijn g450 dus helemaal geen drivers te installen als ik X 4.1.0 en kernel 2.4.7+ heb. Zowel 2D als 3D werken volledig out-of-the-box.
En dan kan ik ook snel gamen (althans, snel genoeg voor mij).
dat ze closed source zijn is idd niet fijn, maar de matrox drivers zijn dat bijvoorbeeld ook
Nee. De Matrox videokaart-drivers voor zowel 2D als 3D (van de g-serie tenminste) zijn volledig open source. Matrox schrijft deze drivers en geeft ze dan, inclusief de source aan de XFree/kernel developers.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

De radeon drivers zijn ook open source en draaien ook erg goed bij mij...

• blouweKip
En ik hoef met mijn g450 dus helemaal geen drivers te installen als ik X 4.1.0 en kernel 2.4.7+ heb. Zowel 2D als 3D werken volledig out-of-the-box.
En dan kan ik ook snel gamen (althans, snel genoeg voor mij).
Ik kan ook wel gamen maar niet snel geneoeg, bovendien bundelt matrox haar officiele drivers niet met xfree4 maar brengt die los uit (zo zijn er net weer nieuwe)
Nee. De Matrox videokaart-drivers voor zowel 2D als 3D (van de g-serie tenminste) zijn volledig open source. Matrox schrijft deze drivers en geeft ze dan, inclusief de source aan de XFree/kernel developers.
De officiele matrox drivers worden zelf door matrox ontwikkeld en waren lange tijd voor een deel closed source, dat ze nu open-source zijn is iig mooi
Due to certain legal liabilities and for the protection of
intellectual property, Matrox reserves licensing rights to the
library and prohibits reverse engineering but allows free
distribution under any operating system.
Toch intressant dat de readme van hun drivers deze tekst bevat

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 19 oktober 2001 14:20 schreef blouweKip het volgende:
Ik kan ook wel gamen maar niet snel geneoeg, bovendien bundelt matrox haar officiele drivers niet met xfree4 maar brengt die los uit (zo zijn er net weer nieuwe)
De nieuwe mga drivers komen als het goed is in X 4.2
De officiele matrox drivers worden zelf door matrox ontwikkeld en waren lange tijd voor een deel closed source, dat ze nu open-source zijn is iig mooi
De TV-out code is non-existant voor sommige kaarten en closed source voor sommige anderen (iirc), maar verder zijn de drivers voor de g-serie bij mijn beste weten altijd open source geweest.
Toch intressant dat de readme van hun drivers deze tekst bevat
Dat gaat dan waarschijnlijk over de mga_hal_drv.o, die de code voor de tvout bevat.

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ik vraag me dan sterk af wat je als rommel beschouwd (je extreem goedkope b-merk gf2-mx budget kaartje zal idd niet altijd dezelfde prestaties halen als een duurdere maar dat kun je verwachten)
Ik heb liever niet dat je voorbarige conclusies trekt en daarmee mijn argumenten van tafel veegt. Ik heb namelijk een echte CreativeLabs GeForce 1, die toen wel dik 650 piek koste. En wat krijg je ervoor terug? Snel 3D gamen, maar zet je de reoslutie eens flink omhoog dan krijg je een klote beeld. En die Linux drivers van ze zijn helemaal brak. Die mooie TV app van beelzebubu werkt daardoor bijvoorbeeld niet. Ik heb vroeger ook heel erg vee; crashes gehad van XFree door die drivers. Onder Windows werken hun drivers ook niet goed, ik krijg alleen maar wat rare tekens te zien bij hun configuratiescherm...
Het is tegenwoordig weer in om voor ati te zijn, net als destijds voor 3dfx, helaas vaak slechts op een gevoelsbasis...hoewel de 8500 potentieel meer bied dan de ti500 is ie voor linux-gamers niet echt interessant zonder goede drivers en kan ik toch weer op nvidia aan voor mn games in linux (hoewel ik graag detonator 4 voor linux zou willen hebben)
Owja en de NVidia drivers zijn zeker wel goed. Snel wel ja, maar daar is dan ook alles mee gezegd. ATi kaarten zijn gewoon veel completer, met beter 2D kwaliteit, vaak goede dual display support, uitstekende DVD playback, uitstekende 3D snelheid en perfecte 3D beeldkwaliteit. NVidia is alleen maar snel. Maar net of het ene kont uitmaakt of je nu 100 of 120 frames hebt, terwijl ik met mateloos kan ergeren aan brakke beeldkwaliteit. Dus mijn volgende kaart wordt een ATi, al is er een NVidia die 5 keer zo snel en 10x zo goedkoop is...

[deze advertentieruimte is te koop]

• odysseus
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 19 oktober 2001 07:35 schreef CyberJ het volgende:
Krijg je ook een mooi Nvidia logo als X start :7
In je XF86Config-4:
code:
1
Option "NoLogo" "on"

En je bent van dat logo af...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm moeilijk dus.... Nvidia of Matrox

Hetgeen ik wil is:

- No games... (ben niet zo'n spel fanaat :) )
- Veel GIMP werk + andere grafische doeleinden
- Webpagina's bouwen
- Resolutie van 1600x1200 (toch 1200?)

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 19 oktober 2001 16:28 schreef quinty het volgende:
Dan raadt ik een geforce II in ieder geval af, die geven boven de 1024x768 onscherp beeld, terwijl de g450 juist erg scherp beeld geeft (dat is de befaamde 2d van matrox en de beruchte 2d van nvidia).

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

mijn GF3 geeft nog wel scherp beeld op 1600*1200 :P :9

volgend weekend kom er normaal gezien terug linux op, iig op een oud schijfje van 16GB dat ik er dan wel bijhang :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• blouweKip
Ik heb liever niet dat je voorbarige conclusies trekt en daarmee mijn argumenten van tafel veegt. Ik heb namelijk een echte CreativeLabs GeForce 1, die toen wel dik 650 piek koste. En wat krijg je ervoor terug? Snel 3D gamen, maar zet je de reoslutie eens flink omhoog dan krijg je een klote beeld. En die Linux drivers van ze zijn helemaal brak. Die mooie TV app van beelzebubu werkt daardoor bijvoorbeeld niet. Ik heb vroeger ook heel erg vee; crashes gehad van XFree door die drivers. Onder Windows werken hun drivers ook niet goed, ik krijg alleen maar wat rare tekens te zien bij hun configuratiescherm...
Goh, laat ik nu exact dezelfde kaart hebben :), maar geen enkele van jouw problemen: tv-apps werken, prima beeld in hoge resoluties (zowel windows als linux), ze zijn idd niet altijd even stabiel, maar ze nemen tenminste niet het hele systeem mee als de zooi eens een keer crashed..(in linux dan)
Owja en de NVidia drivers zijn zeker wel goed. Snel wel ja, maar daar is dan ook alles mee gezegd. ATi kaarten zijn gewoon veel completer, met beter 2D kwaliteit, vaak goede dual display support, uitstekende DVD playback, uitstekende 3D snelheid en perfecte 3D beeldkwaliteit. NVidia is alleen maar snel. Maar net of het ene kont uitmaakt of je nu 100 of 120 frames hebt, terwijl ik met mateloos kan ergeren aan brakke beeldkwaliteit. Dus mijn volgende kaart wordt een ATi, al is er een NVidia die 5 keer zo snel en 10x zo goedkoop is..
Het enige wat ik echt beter aan ati vind is zn dual display support, de meeste 3d tests laten zien dat de 3d-kwaliteit van nvidia (als enige) ongeveer even goed is als die van ati , terwijl de 2d kwalitiet van nvidia fluctueert, koop je chter een redelijk merk nvidia kaart heb je nergens last van (wel een goede monitor kopen anders ziet alles er natuurlijk wazig uit)
<beetje flemen>
Feiten verdraaien om voor jezelf een keuze te rechtvaardigen vind ik niet zo slim maar van mij mag iedereen dat doen...ik koop liever geen kaart op basis van geruchten en aannames
</beetje flemen>
- No games... (ben niet zo'n spel fanaat <http://gathering.tweakers.net/global/smileys/smile.gif> )
- Veel GIMP werk + andere grafische doeleinden
- Webpagina's bouwen
Simpel: matrox (dualhead is wel tof)

Pagina: 1