Toon posts:

online publiceersysteem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een online publiceersysteem ombouwen. Ze hebben hier (Fontys hogescholen, mijn stagebedrijf) een applicatie waarmee je websites van inhoud kunt voorzien. Deze websites werken helemaal volgens een template wat in een database zit.

beginsituatie:
Het is een stand alone client, geschreven in Visual Basic die een verbinding legt met de server.

Doel:
Ze willen hier een webbased versie hebben die in ieder geval moet draaien in Internet explorer 5.5. Andere browsers zijn leuk, maar niet direct noodzakelijk.

Wat wil ik van jullie horen:
Technieken om dit dingetje te bouwen. Er moet een HTML editor in zitten, en een soort van treeview.
Ik heb de volgende technieken al verzonnen om uit te zoeken. (ik weet dus nog niet hoe ik dit ga maken, maar dat moet ik dus ook uitzoeken)
server side:
- ASP
- PHP
- Java servlet
- JSP
- cgi
client side:
- DHTML
- Javascript
- Java applet
- ActiveX controls
- XML

Als jullie nog meer technieken hebben die ik uit kan zoeken dan hoor ik het graag.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Volgens mij staat de technieken niet bovenaan je lijstje. Heb jij je al helemaal verdiept in functioneel ontwerp enzo?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 14:45 schreef Nielsz het volgende:
Volgens mij staat de technieken niet bovenaan je lijstje. Heb jij je al helemaal verdiept in functioneel ontwerp enzo?
Ja. Ik heb een (vrij lange en precieze) lijst met functies die in het eindproduct moeten komen, en ik moet nu dus kijken welke technieken ik ga gebruiken. Hiervoor bekijk ik per techniek welke functies mogelijk zijn, en hoe makkelijk/snel ze te maken zijn. Maar ff voor de duidelijkheid, een online HTML editor heeft voorrang.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
www.ektron.com die heeft een supergoede html editor, niet heel goedkoop maar wel erg goed.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
GHOst. :Ze willen hier een webbased versie hebben die in ieder geval moet draaien in Internet explorer 5.5. Andere browsers zijn leuk, maar niet direct noodzakelijk.
Waarom willen ze een web-based versie als er een stand-alone client is? HTML interfaces hebben uiteraard voordelen, maar die zijn niet te vinden op het gebied van gebruiksgemak...
Technieken om dit dingetje te bouwen. Er moet een HTML editor in zitten, en een soort van treeview.
Hum ik volg het toch niet... een HTML editor in een web-based interface? Dan kom je toch echt op een client-side applicatie vorm.

Bedenk eerst eens wat je wilt: een interface in de browser puur gebaseerd op HTML (aangevuld met Javascript e.d. uiteraard) met een server-side verwerking in taal X of een client-side applicatie die communiceert met een server-side gedeelte.
client side:
- Java applet
Ik zou in ieder geval geen Java Applet gebruiken, maar in feite is dit natuurlijk gewoon een applicatie die client-side draait. Dat zou ik geen web-based interface noemen. Als je kiest voor een applicatie, gebruik dan liever Web Start of een stand-alone applicatie...
- XML
Wat heeft de client-side met XML te maken? Je zou de content kunnen presenteren in XML aan de server-side en de client-side deze XML laten interpreteren. Dit heeft echter weinig met de techniek van de client-side te maken, maar is meer een keuze van het formaat waarin je data aanbiedt. XML zou je goed kunnen gebruiken voor een web-based interface in combinatie met XSL of zelfs als in combinatie met een client-side applicatie. Het voordeel van een XML oplossing is dat de server-side in principe minder hoeft te weten van de client-side oplossing die je kiest...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
mbravenboer:
Waarom willen ze een web-based versie als er een stand-alone client is? HTML interfaces hebben uiteraard voordelen, maar die zijn niet te vinden op het gebied van gebruiksgemak...
Hey, je zit toch niet het nut van mijn stageopdracht onderuit te halen he? ;) Maar ff serieus, ze willen een webbased versie omdat mensen dan vanuit iedere plaats in de wereld de inhoud van de website kunnen onderhouden. Zonder dus eerst die client te installeren.

Er zijn mogelijkheden om vanuit een HTML pagina HTML te genereren. Hotmail heeft bijvoorbeeld een RTF editor. Als die editor rich text genereerd, dan moet het ook mogelijk zijn om zo'n ding HTML uit te laten genereren.
Bedenk eerst eens wat je wilt: een interface in de browser puur gebaseerd op HTML (aangevuld met Javascript e.d. uiteraard) met een server-side verwerking in taal X of een client-side applicatie die communiceert met een server-side gedeelte.
Daar gaat dit nou juist over. Ik weet wat het eindproduct moet kunnen (vrij precies zelfs), maar er zijn verschillende mogelijkheden om het te maken. Ik heb al een lijstje met technieken gegeven, de een wat minder geschikt dan de ander, maar ik wil weten of er nog meer technieken zijn die ik nog niet genoemd heb. Wat er allemaal precies mogelijk is met die technieken moet ik nog uitzoeken, maar ik wil mijn opties breed houden.
Wat heeft de client-side met XML te maken?
dat is een van de dingen die ik nog moet uitzoeken. Misschien staat het verkeerd en moet het bij de server side technieken staan (als jij het zegt geloof ik je op je woord :))

Nog een laatste vraagje, wat bedoel je met Web Start?

raptorix:
Bedankt, ik heb het genoteerd in het lijstje van bronnen die ik na moet trekken.

Verwijderd

Zoeken op got kan ook helpen. Een editor met dhtml is ook mogelijk.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 19:04
Op donderdag 18 oktober 2001 14:38 schreef GHOst. het volgende:

beginsituatie:
Het is een stand alone client, geschreven in Visual Basic die een verbinding legt met de server.

Doel:
Ze willen hier een webbased versie hebben die in ieder geval moet draaien in Internet explorer 5.5. Andere browsers zijn leuk, maar niet direct noodzakelijk.
Waarom kijk je niet eens hoe andere content management systemen dit doen, want dat is in feite waar je mee bezig bent.

Er zijn wel java-based rtf-editors, maar die werken alleen onder windows met internet explorer. Omdat ik vind dat je niet alleen voor een platform/browser kunt schrijven doe ik hier niet aan mee. Zoek anders eens onder http://www.hotscripts.com.

Succes met je opdracht,
Rene

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
GHOst.: Hey, je zit toch niet het nut van mijn stageopdracht onderuit te halen he? ;)
Hehe ;) . Ik vind het af en toe te kortzichtig om alles maar een HTML gebaseerde GUI te geven. Vanuit heel veel oogpunten (gebruiksgemak, responsetijd, mogelijkheden voor interactie) zijn dat gewoon draken van dingen... Vandaar mijn opmerking :) .
dat is een van de dingen die ik nog moet uitzoeken. Misschien staat het verkeerd en moet het bij de server side technieken staan (als jij het zegt geloof ik je op je woord :))
Op zich is het wel interessant om te bekijken of je XML kan gebruiken voor het structureren van de content van je systeem. De server-side, die de content aanbiedt, is dan wat onafhankelijker van de client-side keuze. Bovendien heeft het gebruik van XML nog veel meer voordelen, zoals de mogelijkheid van XSLT gebruik.
Nog een laatste vraagje, wat bedoel je met Web Start?
Java Web Start, maar je zou het ook Applets deel 2 kunnen noemen ;) . Het lost een aantal grote nadelen van applets op.

Java Web Start is ontworpen om heel gemakkelijk applicaties over het web te kunnen starten. Het is wat dat betreft gelijk aan applet technologie: je klikt op een link en het proggie wordt gestart. Bij Web Start heb je echter een goede launch file, waarin je kan aangeven wat de vereisten voor je applicatie zijn (VM versie bijvoorbeeld). Java Web Start zorgt ervoor dat dit wordt geregeld en start het programma. Daarna kan je het programma ook offline draaien (indien mogelijk) en je kan icons toevoegen aan de desktop/start menu. Web Start kan ook updates verwerken.

Web Start draait niet in een web pagina zoals een applet en is dan ook niet bedoeld voor frutsels als plaatjes, animaties en menuutjes. Het is eigenlijk een serieuze professionele techniek die je wellicht weleens veel tegen zou kunnen gaan komen bij online applicaties zoals web-based e-mail, online banking.

Er zijn al aardig wat tools die via Web Start gebruikt kunnen worden.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik zeker wat mee, en aan het eind van mijn stage post ik wel hoe het gegaan is. :)
Pagina: 1