Toon posts:

wil linux op mijn server, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een netwerk-newbie;), maar weet wel dat linux schijnt te rulen.
Dus ik wil graag linux gaan draaien(tenzij jullie het mij afraden)
Maar welke linux raden jullie mij aan??
Systeem van server:
Celeron333
128Mb
4,3 Gb
1MB video
NIC 10/100
5poorts switch
Ik ga die server gebruiken als een FTP-server en mailserver...en natuurlijk om de internetverbinding te delen :) ...misschien ooit een web-server maar nu nog niet

Alsvast bedankt !!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb een Duron 800 met 256 Mb en 80 Gb die ik voor ongeveer hetzelfde wilde gebruiken, ik heb Slackware genomen.. Maar kom niet aan met dat linux rules, vind ik een beetje een onzin uitspraak..

Ik heb gekozen voor een sprong in het diepe en ben met Slackware 8 aan de slag gegaan.. Samen met een vriend van mij die veel van Slackware weet hebben we het systeem geinstalleerd en na een paar weken kan ik me aardig redden in Linux..

Mijn advies, ken je iemand met kennis van een bepaalde distributie, neem dan die distributie.. Iedere distro kan perfect veilig zijn, het gaat erom hoe jij de boel instelt en wat je erop draait..

Verwijderd

Topicstarter
misschien nog meer tip/reacties???

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

TripleM geeft het goede antwoord. Iedere linuxgebruiker heeft zijn/haar favoriete distributie.

Persoonlijk kan ik daar niet echt veel over zeggen ik ken alleen RedHat maar. Deze heb ik ook ooit eens geinstalleerd samen met een vriend.
Verder ben ik ook maar wat aangekloot en zoals met zoveel dingen, al doende leert men. En vooral in linux geld veel lezen en goed lezen zet je een komma verkeerd dan ligt bijvoorbeeld je hele systeem plat.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een backup hebt die werkt als je dan iets verkloot hoef je alleen die backup terug te zetten. Zeker in het begin kan je dit een hoop ergernis schelen.
Heb het zelf een keer meegemaakt had ik ergens iets veranderd en internet wilde gewoon niet meer werken. Achteraf kwam ik erachter dat ik 1 commando was vergeten uit te voeren maar dat wist ik toen niet, heb weer een paar uur gezeten met een herinstall.

Nog een paar algemene tips zorg ervoor dat je je rechten goed instelt en dat je je firewall goed opbouwt (eerst alles blocken daarna pas alleen het nodige open zetten).