Mijn versterker gaat zacht

Pagina: 1
Acties:
  • 4.236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-08 21:14
Mijn probleem is het volgende:

Gisteren kwam mijn yamaha rx-v620rds binnen uit duitsland. Ik heb heb hem aangesloten op mijn eltax surround set.

Nu moet ik de versterker bijna maximaal zetten om flink wat herrie te krijgen. Voor "normale" geluisdssterkte staat hij al iets over de helft.

Nog wat info. De boxen zijn geschikt voor 4-8 ohm, toen ik naar binnen keek in het basgat ,van de front, stond er 6 ohm op de driver, de versterker staat op 8 ohm bij alle boxen.

Nu is de vraag: Is dit normaal, of hoort dit zo. Het is bij alle soorten inputs.

Vandaag is het feest en morgen ook.

• GeJe
Hallo... kijkt niemand meer naar dit forum?

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Heb je haast of zo :D

• GeJe
Ja morgen komen vrienden mijn nieuwe nieuwe 'theater' aanschouwen dus dan moet het goed zijn

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op donderdag 18 oktober 2001 16:08 schreef GeJe het volgende:
Ja morgen komen vrienden mijn nieuwe nieuwe 'theater' aanschouwen dus dan moet het goed zijn
Oh, ja meneer, we zullen meteen voor u aan de slag gaan... :r
'ticka ticka' |:(

Beetje zieke houding dunkt me :Z

Nieuw ? --> garantie
2ehands ? --> eindtrappen verrot ?

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 14:39 schreef GeJe het volgende:
je het wel haast zeg, geef ff de specs van de versterker aub.

• JvS
  • Laatst online: 22:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bij deze heb je geleerd dat schoppen juist averechts werkt |:(. :o
<hr>

Nou het lijkt me niet normaal... zelfs de meest knullige versterker zou met speakers met een normale gevoeligheid goed hard kunnen spelen (half open draaien is HARD). Zit er achterop je versterkertje geen schakelaar waarmee je het een en ander in kan stellen ofzo, kan vertellen dat je 4/6/8ohm speakers gebruikt? Want je volume half opendraaien voor een beetje volume is natuurlijk achterlijk...

Wat is de gevoeligheid van die speakers?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

hoeft niet, ik heb het gevoel dat bij onze marrantz versterker beneden hoe hoger je komt en hem daarna opdraait hoe sneller ie harder gaat(kortgezegd, exponentieel :) )

maar dis wel erg vreemd, lijkt of je versterker misschien toch tekort schiet??? weet de specs niet, maar of de versterker is kapot of hij levert gewoon niet genoeg :?

• GeJe
//off-topic
Nou nou nou, het wordt wel weer heeel serieus genomen.
Antwoorden is nog steeds vrijblijvend. En als iemand mij niet wil helpen dan hoeft dat ook echt niet.

Misschien had ik er maar een smiley achter moeten zetten dan werd het tenmniste niet zo serieus genomen. Bij deze
:) :) :)
//end off-topic

Het is een 5x90 watt rms versterker. Die op het moment op 8 ohm geswicthed is kan ook op 4-6 ohm.
hij is gloednieuw. En ik niet het idee dat er iets verrot is. Meer dat ik iets niet snap. En ik heb de fucking manual ook al gelezen :) (voor de zekerheid maar een smiley)

• GeJe
voor jvs-> de frontboxen hebben een gevoeligheid van 90dB dus dat is op zich goed.

Het is inderdaad ook bij mij heeeeel erg exponentioneel want uiteindelijk gaat hij wel hard maar dat is de laatste 25%.

Ik heb net de impedantie gesiwtch en dat hielp niet

NB. Ik zal niet meer kicken, als jullie beloven dat jullie uiteindelijk wel replyen :o

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Heb je hem op MUTE staan? :D

dat kan onze Yamaha ook :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

Oceria

I've been in between....

Op donderdag 18 oktober 2001 16:51 schreef neographikal het volgende:
hoeft niet, ik heb het gevoel dat bij onze marrantz versterker beneden hoe hoger je komt en hem daarna opdraait hoe sneller ie harder gaat(kortgezegd, exponentieel :) )
(...)
En dat klopt! :) Marantz en enkele andere merken gebruiken een potmeter met exponentieel verloop. Dat had voor zover ik begrepen had te maken met de ruisafstand van de potmeter zelf. Deze potjes ruisen want minder bij lage volumes. Mogelijk heeft jouw Yamaha ook zo'n sort potmeter.
Overigens zijn de volume knoppen bij veel cheapo versterkers totaal raar afgesteld: vaak is de knop op 12 uur al vol vermogen.
Een ander vraagje: heb je toevallig een modus op de versterker zitten die "dynamic compression" heet oid?
NAD bijvoorbeeld had op de dolby prologic versterkers een knop zitten, waarmee een mode werd ingeschakeld waardoor luide passages verzwakt werden en zachte passages harder werden gespeeld, zodat je ook 's avonds nog lekker naar muziek kon luisteren zonder de buren wakker te maken.
Boekkie lezen dus!
En anders: connectoren controleren.
Succes!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• GeJe
Na al jullie advies gelezen te hebben denk ik inderdaad te maken te hebben met exponentioneel verloop. Het klopt inderdaad dat ik echt GEEN ruis hoor bij lage volumes. Dit verhaal klopt dus inderdaad.

Vette Thanx!

• Flotter
  • Laatst online: 09:23

Flotter

Pelipper!

Op donderdag 18 oktober 2001 18:13 schreef Oceria het volgende:

[..]

En dat klopt! :) Marantz en enkele andere merken gebruiken een potmeter met exponentieel verloop. Dat had voor zover ik begrepen had te maken met de ruisafstand van de potmeter zelf. Deze potjes ruisen want minder bij lage volumes. Mogelijk heeft jouw Yamaha ook zo'n sort potmeter.
Overigens zijn de volume knoppen bij veel cheapo versterkers totaal raar afgesteld: vaak is de knop op 12 uur al vol vermogen.
Een ander vraagje: heb je toevallig een modus op de versterker zitten die "dynamic compression" heet oid?
NAD bijvoorbeeld had op de dolby prologic versterkers een knop zitten, waarmee een mode werd ingeschakeld waardoor luide passages verzwakt werden en zachte passages harder werden gespeeld, zodat je ook 's avonds nog lekker naar muziek kon luisteren zonder de buren wakker te maken.
Boekkie lezen dus!
En anders: connectoren controleren.
Succes!
Paar puntjes:

- Alle potmeters die als volumeregelaar gebruikt worden zijn exponentieel (Die marantz is misschien 'extra' exponentieel)
- Volumeknop op 12 uur hoort (meestal) vol vermogen te zijn. De andere helft is voor zachte bronnen.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op donderdag 18 oktober 2001 14:39 schreef GeJe het volgende:
Weet je hoeveel mensen er wel niet op dit forum komen...
En hoe snel je in verhouding antwoord hebt??

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-06 16:15
"mute" of "tape monitor" ingedrukt?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• JvS
  • Laatst online: 22:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aangezien het probleem verklaard is kan ik weer offtopic gaan lullen (is toch wel een beetje traditie in AV, maak van een probleem een discussie :P)
Op donderdag 18 oktober 2001 20:57 schreef Flotter het volgende:

[..]

Paar puntjes:

- Volumeknop op 12 uur hoort (meestal) vol vermogen te zijn. De andere helft is voor zachte bronnen.
Dat hoort niet echt. Het is gewoon zo, omdat de ingangen van de cd speler veel te gevoelig zijn. De cd speler stuurt zeg maar een signaal van 1,5volt uit, terwijl die versterker maar 400mVolt nodig heeft om te werken. Hij versterkt dus te hard.. Daardoor is een normale commerciele versterker meestal op 60% van de draaislag al op z'n complete vermogen en sloop je het spul gigantisch als je op 75% oid gaat zitten.

Dit zal wel gedaan zijn, omdat het zo "lekker" is, als je versterker ineens heel hard gaat als je de volumeknop maar een klein zetje geeft. Dan lijkt het alsof de versterker ineens veel meer "reserves" heeft dan dat-ie werkelijk heeft.

Die yamaha heeft dat dus waarschijnlijk niet, en voelt dus "slapjes" aan, terwijl die dat waarschijnlijk niet is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

hm..
ik lees dat zo, maar ik vraag me af, hoe kan dat nou zo wezen zonder dat er vervorming optreedt? bij de meeste dingen die ik hoor treed er niet direct vervorming op als je op normaal volume speelt, en ik vind 1,5v tegen 400mv toch nogal een groot verschil, ik weet niet maar vraag me alleen af of dat echt zo is..?

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
ik heb ook 'n yamaha versterker, de Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/products/hf/img/ax-496brf_s.jpg om precies te zijn, en eerlijk gezegt moet ik toegeven dat ik bij het kijken van DVD (van de computer) toch ook het volume wel ruim op 12 uur of 'later' heb staan voor 'n behoorlijk geluid. En dat terwijl als ik bijvoorbeeld cd luister (duh) het geluid niet een tot 12 uur zuiver blijft (vermoed ik).

En wat dat ohmverhaal betreft, laatst heb ik dat schakelaartje 's ingesteld op 4 ohm, voor die tijd stond ie op 8, ik merk geen verschil, en de protection is er ook nog nooit ingeslagen, en dat terwijl ik achtelijk draai. :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
Op vrijdag 19 oktober 2001 01:23 schreef Zeepoog het volgende:
ik heb ook 'n yamaha versterker, de [afbeelding] om precies te zijn, en eerlijk gezegt moet ik toegeven dat ik bij het kijken van DVD (van de computer) toch ook het volume wel ruim op 12 uur of 'later' heb staan voor 'n behoorlijk geluid. En dat terwijl als ik bijvoorbeeld cd luister (duh) het geluid niet een tot 12 uur zuiver blijft (vermoed ik).

En wat dat ohmverhaal betreft, laatst heb ik dat schakelaartje 's ingesteld op 4 ohm, voor die tijd stond ie op 8, ik merk geen verschil, en de protection is er ook nog nooit ingeslagen, en dat terwijl ik achtelijk draai. :)
ik heb het idee dat je input een te lage spanning heeft, een voorversterkertje is misschien geen gek idee!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
Op vrijdag 19 oktober 2001 01:29 schreef Molybdenum het volgende:

[..]

ik heb het idee dat je input een te lage spanning heeft, een voorversterkertje is misschien geen gek idee!
ik kijk eigenlijk dvd op mijn computer, en het lijkt wel of het sowieso dvd is, omdat mp3 verder wel behoorlijk volume heeft. mijn geluidskaart staat sowieso nooit voluit. het is bij de versterker die ik heb vind ik sowieso wel een tikje belangrijk dat de bron wat harder is, want op de helft of erover realiseerd duidelijk een minder a-klasse geluid :) Beduidend meer ruis en de duidelijk hoorbare frequenties worden meer versterkt waardoor het geluid harder lijkt.. (zeepoogconclusie)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
Op vrijdag 19 oktober 2001 01:42 schreef Zeepoog het volgende:

[..]

ik kijk eigenlijk dvd op mijn computer, en het lijkt wel of het sowieso dvd is, omdat mp3 verder wel behoorlijk volume heeft. mijn geluidskaart staat sowieso nooit voluit. het is bij de versterker die ik heb vind ik sowieso wel een tikje belangrijk dat de bron wat harder is, want op de helft of erover realiseerd duidelijk een minder a-klasse geluid :) Beduidend meer ruis en de duidelijk hoorbare frequenties worden meer versterkt waardoor het geluid harder lijkt.. (zeepoogconclusie)
mijn dvd speler, standalone, geeft ook een vrij laag audiosignaal. (philips dvd958) in 5.1 modus, that is.

Verwijderd

Hm, je zegt dat het voor alle soorten inputs geldt en dan noem je alleen MP3 en DVD vanaf je computer?

Als het om je geluidskaart gaat is de vraag of je hem ook juist aangesloten hebt.
Niet (alleen) stereo maar op 5.1 (= 6 kanalen analoog) of optisch/coaxiaal-digitaal.

• GeJe
Op vrijdag 19 oktober 2001 01:52 schreef madashell het volgende:
Hm, je zegt dat het voor alle soorten inputs geldt en dan noem je alleen MP3 en DVD vanaf je computer?

Als het om je geluidskaart gaat is de vraag of je hem ook juist aangesloten hebt.
Niet (alleen) stereo maar op 5.1 (= 6 kanalen analoog) of optisch/coaxiaal-digitaal.
Het geld ook bij de radio aansluiting (ook coax) en die gaat niet via de computer, ook mijn tv doet hetzelfde.

• Oceria

Oceria

I've been in between....

Op donderdag 18 oktober 2001 20:57 schreef Flotter het volgende:

[..]

Paar puntjes:

- Alle potmeters die als volumeregelaar gebruikt worden zijn exponentieel (Die marantz is misschien 'extra' exponentieel)
Paar antwoorden:

• mijn meridian heeft echt een lineair verloop: 1 stapje meer is ook echt slechts 1dB meer.
• volume volledig open hoort maximaal volume te zijn. Niet de 12 uur stand.

Dat laatse komt overigens doordat de bronnen een veel te hoge uitgangsspanningafgeven voor de voorversterker.
de DIN-standaard voor versterkeringangsgevoeligheid is geloof ik 500 mV voor normaal volume en ongeveer 800 voor maximale uitsturen.
Een gemiddelde CD speler pompt er zomaar even 2 volt uit.
Geen wonder dat veel versterkers gaan klippen bij hard spelen.

• GeJe
Oke misschien ff een domme opmerking, maar wat ik me nog kan herinneren van natuurkunde is dat dB ook exponentieel zijn. 1 dB = 10 maal zo hard als 2 dB ofoziets...

Hoe zat het ook al weer?

• GeJe
Oke misschien ff een domme opmerking, maar wat ik me nog kan herinneren van natuurkunde is dat dB ook exponentieel zijn. 2 dB = 10 maal zo hard als 1 dB ofoziets...

Hoe zat het ook al weer?

Sorry.. ik moest ff iets vebeteren en drukte nog ff stop in. Om het te veranderen... toch een dubbelpost.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Jag

Op vrijdag 19 oktober 2001 15:53 schreef Oceria het volgende:

[..]

Paar antwoorden:

• mijn meridian heeft echt een lineair verloop: 1 stapje meer is ook echt slechts 1dB meer.
• volume volledig open hoort maximaal volume te zijn. Niet de 12 uur stand.

Dat laatse komt overigens doordat de bronnen een veel te hoge uitgangsspanningafgeven voor de voorversterker.
de DIN-standaard voor versterkeringangsgevoeligheid is geloof ik 500 mV voor normaal volume en ongeveer 800 voor maximale uitsturen.
Een gemiddelde CD speler pompt er zomaar even 2 volt uit.
Geen wonder dat veel versterkers gaan klippen bij hard spelen.
Dan heb je toch geen lineaire potmeter :?

En over die zogenaamd te hoge spanning van een cd speler. Dat heeft natuurlijk helemaal niks met het clippen van een versterker te maken. Als een bron een hoger signaal geeft, dan zet je gewoon de volumeknop wat lager. Voor een cd speler zal de preamp op iets van -10 dB moeten staan, wat ongeveer de 12 uur positie is. En dat heeft helemaal niets met goedkope versterkers te maken. Als je dat niet doet, heb je namelijk geen ruimte meer voor alles boven de -10 dB. En dat moet je ook hebben, want niet iedere bron geeft +10 dBu signaal.

• Oceria

Oceria

I've been in between....

Op vrijdag 19 oktober 2001 18:29 schreef Jag het volgende:

[..]

Dan heb je toch geen lineaire potmeter :?

En over die zogenaamd te hoge spanning van een cd speler. Dat heeft natuurlijk helemaal niks met het clippen van een versterker te maken. Als een bron een hoger signaal geeft, dan zet je gewoon de volumeknop wat lager. Voor een cd speler zal de preamp op iets van -10 dB moeten staan, wat ongeveer de 12 uur positie is. En dat heeft helemaal niets met goedkope versterkers te maken. Als je dat niet doet, heb je namelijk geen ruimte meer voor alles boven de -10 dB. En dat moet je ook hebben, want niet iedere bron geeft +10 dBu signaal.
Die nonlineaire volume regelaars gaan per "klikje" meer dan 1 dB omhoog of omlaag. Die van mij gaat echt 1 dB per klik. Dat is wat ik gedoelde.
Enne, als het goed is zit jou voorversterker voor je volumemeter, anders zou de ruis van de potmeter te veel invloed hebben op het geluidssignaal. Met de volume knop verzwak je het signaal voor je eindversterker. De voorversterker krijgt dus de volle lading van je bron te verwerken. Het terugdraaien van je volume heeft dan ook geen zin om clipping door een te hoog ingangsvolume te voorkomen. Het helpt natuurlijk wel om je eindversterker voor dat lot te besparen.
Niet voor niets worden de betere apparaten met een gain control geleverd. Daarmee kun je de versterkingsfactor van je voorversterker veranderen. Vroeger bedoeld om het verschil in volume tussen phono en tape/radio dat je overhield na je pick up versterker te compenseren, nu nog wel gebruikt om je CD speler ingang niet dicht te laten hameren.
Om een indruk te geven: Meridian en Linn stellen hun voorversterkers zo af, dat de het verschil tussen de CD speler en de overige bronnen 2 tot 8 dB is.
En anders nodig ik je bij deze uit om het op mijn stereo te komen beluisteren. Neem ik het risico voor mijn rekening.
Kun je gelijk naar een set luisteren die in jou gewenste budget past! :P
Of heb je al iets gekocht?

Pagina: 1