Toon posts:

gegevens uit e-mail in database plaatsen?!

Pagina: 1
Acties:
  • 512 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gegevens uit een e-mail, antwoorden op een quiz op een webpage die naar mij gemaild worden, in een database plaatsen, bv. access. Misschien is dit mogelijk met Visual Basic.
Zou iemand mij misschien kunnen helpen?!

Thnx
Encite

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-12 19:10

chem

Reist de wereld rond

waar moeten we je mee helpen dan?

Scriptrequests mogen niet he!

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 13:51 schreef chem het volgende:
waar moeten we je mee helpen dan?

Scriptrequests mogen niet he!
Nee geen script, ik zoek meer een macro onder microsoft access die gegevens (van een vragenlijst) uit een tekst bestand haalt en deze in een database zetten.

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-10 10:59
Idee: met een email-lees componentje (eventueel zelf te maken natuurlijk :) ) die betreffende mailbox uitlezen en dan die shit in de database zetten? Heb je VB ervaring? anders zou ik toch eerst met wat simpelers beginnen....

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:28
Is het niet makkelijker om je bezoekers een formulier in te laten vullen, en dan de gegevens meteen in een database te doen?

Je kunt het dan ook zo bouwen dat er een e-mail naar je verstuurd wordt als er een antwoord bij komt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg iedere keer als iemand die vragenlijst invult een e-mail naar mijn e-mail adres.
De gegevens uit dit mailtje wil ik nu heel graag in een database plaatsen.
Ik dacht hierbij aan Microsoft Access en dit dan met een of andere macro te programmeren??

RobbertC, hoe wil je dat doen om gelijk vanuit html de gegevens naar een database sturen??

Verwijderd

Ook een manier:

Gebruik PHP, koppel een e-mail adres aan een script.
Vervolgens kun je de binnenkomende berichten keurig
parsen.

Ik heb zelf met bovenstaande methode een mailbot gemaakt, waarbij het mogelijk is om bijvoorbeeld de attachments op te slaan op de server, van alle binnenkomende berichten.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 14:09 schreef Kyori het volgende:
Ook een manier:

Gebruik PHP, koppel een e-mail adres aan een script.
Vervolgens kun je de binnenkomende berichten keurig
parsen.

Ik heb zelf met bovenstaande methode een mailbot gemaakt, waarbij het mogelijk is om bijvoorbeeld de attachments op te slaan op de server, van alle binnenkomende berichten.
PHP? Dat ken ik niet. Wat houdt het in? Is het goed te doen om daarin iets te programmeren?
Maar de mails zitten al in mijn mailbox, mijn grootste probleem is om de gegevens uit de mail, bv.: atwoordt op vraag 1 : A , vraag 2 : B enz.
Opteslaan in een database zoals Access

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 14:14 schreef Encite het volgende:

PHP? Dat ken ik niet. Wat houdt het in? Is het goed te doen om daarin iets te programmeren?
Maar de mails zitten al in mijn mailbox, mijn grootste probleem is om de gegevens uit de mail, bv.: atwoordt op vraag 1 : A , vraag 2 : B enz.
Opteslaan in een database zoals Access
Dan zou je, als de antwoorden in het e-mail bericht een vast formaat hebben, een parser kunnen maken met VBA, binnen Access, door gebruik te maken van reguliere expressies.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 14:18 schreef Kyori het volgende:

[..]

Dan zou je, als de antwoorden in het e-mail bericht een vast formaat hebben, een parser kunnen maken met VBA, binnen Access, door gebruik te maken van reguliere expressies.
Juist ja en dat wil ik doen! Kun je me misschien vertellen hoe ik dat kan doen? Of waar ik kan vinden hoe ik dit kan doen??
De antwoorden zijn in een vast formaat. Er staat nog wel wat onzin in de mail, maar dat moet te filteren zijn...

Verwijderd

Met php is dat erg simpel.. je kan dan gewoon een formulier maken en die zet hij dan gelijk in een MySQL database... zonder dat ie éérst naar je mailbox gaat waar je hem eer moet parsen en opslaan in database...

voorbeeldje zou kunnen zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<form action="slaop.php" method="post">
<BR><BR><B>Voorbeeld</B><BR><BR><TABLE cellSpacing=0 border=0>
  <TBODY>

<TR>
    <TD>Antwoord op de vraag:</TD>
    <TD><INPUT name=antwoord></TD></TR>
  <TR>
     <INPUT  type=submit value=submit name=submit></TD>
  </TR>
  </TBODY>
</TABLE>
</FORM>

dit als HTML file en als php file:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?

$database_server = mysql_connect(); 
   mysql_select_db("quiz", $database_server); 
   $sql="INSERT INTO antwoorden (antwoord) VALUES($antwoord)";
   mysql_query($sql); 
    }
?> 
?>

dit is wel heel een heel erg simpel voorbeeld maar het zou wel de oplossing voor jou zijn denk ik. Maar dan zul je wel met php aan de slag moeten...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 14:29 schreef dj_delta het volgende:

dit is wel heel een heel erg simpel voorbeeld maar het zou wel de oplossing voor jou zijn denk ik. Maar dan zul je wel met php aan de slag moeten...
Wat is php precies en waar kan ik het vinden??
:?

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Voor mijn ecommerce sit gebruik ik pop3mail component van serverobjects.com met wat asp code kan je het mail van je server lezen en in de db proppen.

Dit is stukje code:

Overigens kan je gratis een trial neerbomen op www.serverobjects.com

<%
Set Mailer = Server.CreateObject("POP3svg.Mailer")
Mailer.RemoteHost = Session("mailRemoteHost")
Mailer.UserName = Session("mailogin")
Mailer.Password = Session("mailpassword")
Mailer.OpenPop3

set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open Session("dbconnection")
set rs = createobject("adodb.recordset")

for x = 1 to Mailer.MessageCount
Mailer.RetrieveToMemory x
Lastname = trim(Mailer.FromName)
Firstname = ""
Email = trim(Mailer.FromAddress)
Subject = trim(Mailer.Subject)
Message = trim(Mailer.BodyText)
Randomize
sql = "Insert_Message @UserID='" & session("profileid") & "',@Lastname='" & Lastname & "',@Firstname='" & Firstname & "',@Email='" & Email & "',@Subject='" & Subject & "',@Message='" & Message & "',@ReferCode='" & clng(round(Rnd(100000000)*10000000)) & "'"
rs.open sql,Session("dbconnection")
id = rs("id")
rs.close
Mailer.delete x
next
Conn.Close
set rs = Nothing
Set Conn = Nothing
Mailer.ClosePop3
set mailer = nothing
response.redirect("adminmail.asp")
%>

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 14:37 schreef raptorix het volgende:
Voor mijn ecommerce sit gebruik ik pop3mail component van serverobjects.com met wat asp code kan je het mail van je server lezen en in de db proppen.
Kun je me die link geven van je ecommerce site? Kan ik eens kijken hoe het werkt?!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de gegevens van mijn mail ook in een tekst bestand opslaan en dan is mijn probleem dus niet meer e-mail, maar de gegevens vanuit een tekst bestand inlezen en dan precies op de juiste plaats in een database plaatsen.

Wat moet ik dan programmeren om dat tekstbestand uit te lezen en hoe plaats ik de gegevens op de juiste plaats??

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-12 10:06

disjfa

be

Op donderdag 18 oktober 2001 14:50 schreef Encite het volgende:
Ik kan de gegevens van mijn mail ook in een tekst bestand opslaan en dan is mijn probleem dus niet meer e-mail, maar de gegevens vanuit een tekst bestand inlezen en dan precies op de juiste plaats in een database plaatsen.

Wat moet ik dan programmeren om dat tekstbestand uit te lezen en hoe plaats ik de gegevens op de juiste plaats??
als je nou eerst leert programeren en dan terug komt, ik denk dat dat wat handiger voor je is :? :? :? |:(

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 14:56 schreef disjfa het volgende:

[..]

als je nou eerst leert programeren en dan terug komt, ik denk dat dat wat handiger voor je is :? :? :? |:(
Programmeren is niet echt het probleem.
Alleen mijn kennis van macro's is niet groot genoeg.
Mijn probleem zit hem in het ophalen van gegevens uit een tekst-bestand en het dan op de juiste plaats zetten in de database(Access)

• raptorix
Uh als je al kan proggen moet dat scriptje van mij geen probleem zijn, immers enige wat gebeurt is aanroepen van comobjecte en dan loopje door de items en wegperen in de db.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 15:19 schreef raptorix het volgende:
Uh als je al kan proggen moet dat scriptje van mij geen probleem zijn, immers enige wat gebeurt is aanroepen van comobjecte en dan loopje door de items en wegperen in de db.
Dat scribje van jou is voor mij onbekende taal. Ik heb me enkel nog maar bezig gehouden met assembly, pascal, C++ en wat zitten spelen met VB.

• raptorix
scriptje is vbscript zou niet al te lastig te implementeren moeten zijn, je zou er zelfs een vbs bestantje van kunnen maken en die schedulen.
Pagina: 1