DHCP die aliassing ondersteunt (met @home)

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bestaat er voor linux dhcpclient software die het mogelijk maakt met aliassing te werken, ik wil namelijk 3 ip's van @home krijgen op 1 netwerkkaart..

en dan ook nog es die 3 ips naar verschillende clients weer verder routeren op de linuxserver

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
maar als jij 3 ip's van @home wil krijgen moet je daar dus wel extra voor gaan betalen hè!

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• robbertb
  • Niet online
goh... ikke niet anders, maar dat was de vraag niet!
Die ips heb ik al een tijdje.. dus das beetje offtopic

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
oh okee, sorry dan

misschien kan je de dhcp-client gewoon 3x opstarten?

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

volgens mij bestaat dat niet...

als je pc op netwerk komt gaat hij vragen om een ipadress.
vervolgens krijgt die een ipadres (het maakt niet uit uit welke reeks die een ip krijgt >>> bepaalt de dhcp-server) en daarna gaat die niet nog een keer een ipadres vragen. als je pc dat wel doet ziet de dhcp server dat je pc al ip adres heeft (of ziet de lease... immers het macadres is al bekend bij dhcp-server) en geeft weer hetzelfde ip.

dus vanuit de client-kant is het volgens mij niet mogelijk.
maar misschien wel vanuit de dhcp server (weet ik niet zeker)

Verwijderd

maar wat dacht je van drie netwerkkaarten in je server... + 1 voor intern

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:30

Kettrick

Rantmeister!

3x de dhcpclient opstarten met 3 config files

1x cc12345-a - > eth0:0
1x cc12345-b - > eth0:1
1x cc12345-c - > eth0:2

Zou moeten werken...

Verwijderd

Je kunt niet zomaar meerdere ip adressen op een interface zetten, je kunt wel makkelijk meerdere interfaces aanmaken.
Als je huidige interface bijv. eth1 is kun je mbv ifconfig aliasses aanmaken, eth1:0 eth1:1 eth1:2 etc. die kun je vervolgens elk een IP adres toekennen.
Ik weet alleen niet zeker of je dan met een dhcp client aparte ip adressen krijgt, of steeds dezelfde, aangezien deze aliassen allemaal hetzelfde mac adres hebben. (je kunt dat mac adres dacht ik wel overriden met ifconfig)

[edit]
grr... denk je, ik tik een mooi verhaal, ben je weer te laat :( ;)

• robbertb
  • Niet online
Op donderdag 18 oktober 2001 13:04 schreef RoeLz het volgende:
3x de dhcpclient opstarten met 3 config files

1x cc12345-a - > eth0:0
1x cc12345-b - > eth0:1
1x cc12345-c - > eth0:2

Zou moeten werken...
dat werkt dus niet, dan zegt ie unknown device.. ook als ik ifconfig eth0:0 up doe

• robbertb
  • Niet online
Op donderdag 18 oktober 2001 12:48 schreef betweter het volgende:
maar wat dacht je van drie netwerkkaarten in je server... + 1 voor intern
hmm interessante gedachte!
Ik heb netwerkkaarten genoeg liggen thuis
maar is het dan via linux wel mogelijk om die ips door te sturen naar clients? ik heb nl 8 clients, waarvan 2 pcs een eigen ip krijgen en de rest allemaal op 1 ip zit

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op donderdag 18 oktober 2001 13:38 schreef robbertb het volgende:

[..]

dat werkt dus niet, dan zegt ie unknown device.. ook als ik ifconfig eth0:0 up doe
Je hebt wel aliasing in je kernel zitten? En waarschijnlijk wil je eth0, eth0:0 en eth0:1 gebruiken. i.p.v. eth0:0 en verder...

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• robbertb
  • Niet online
uiteraard heb ik aliasing in mn kernel staan.
Statisch lukt het probleemloos om via aliasing meerdere ips aan 1 netwerkkaart te koppelen.

Maar ik zit nu te denken aan meerdere netwerkkaarten in de server zoals ik hierbovenbeschreef.

@homekabel
|
|
|
##--------$$
##--------$$
##--------$$---%%%%%%%%%

Van @home gaat dus de kabel in HUB1, daarvan gaan er 3 kabels naar de linux server, de linuxserver vraagt op elk netwerkkaart een ip aan van @home, en stuurt ze vervolgens via HUB2 door naar alle clients. en nou is het de bedoeling dat van de 8 clients er 2 een eigen ip adres krijgt, en de rest 1 ip deelt.

legenda:
HUB1=
##
##
##

Linuxserver=
$$
$$
$$

HUB2=
%%%%%%%%%
(met ALLE clients dus)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:30

Kettrick

Rantmeister!

Kan je dat niet beter je IP's statisch instellen :?

Wat een werk, met al die kaarten...

• robbertb
  • Niet online
Op vrijdag 19 oktober 2001 01:21 schreef RoeLz het volgende:
Kan je dat niet beter je IP's statisch instellen :?

Wat een werk, met al die kaarten...
ik heb er wel wat werk voorover als het gaat werken :)

En al die ips statisch instellen is @home niet blij mee.. deed ik eerst ook, en om de zoveeltijd veranderen de ips bij @home.

iemand ook enig idee hoe ik dit op linux doorstuur? ik heb wel ervaring met 1 ipadres delen over netwerk, maar niet van 3.. waarbij 2 dus eigen ip krijgen en de rest et overige ip deelt.

Verwijderd

Dat wordt een lastige denk ik. Je kunt wel 1 ipadres via DHCP en de andere 2 statisch toekennen. DHCP software dat aliassing ondersteunt ken ik niet. Verder moet je met je routering nog aan het stoeien. Een site met info over dit soort onderwerpen is deze.
De mailinglist biedt misschien uitkomst.

Verwijderd

Begrijp ik nu goed, dat je 2 IP's wil toekennen aan je clients en 1 aan je server?

Waarom niet op die server een DHCP-relay draaien dan?
Bij Versie 3.X van ISC's DHCP zit gewoon een relay agent.
Deze luistert naar DHCP-queries van je clients. Vervolgens stuurt hij deze door naar je @Home DHCP-server. Die geeft een IP terug en die wordt vervolgens weer door de relay aan de client gegeven.
Zo krijg je dus als het ware op je (interne) netwerk het goede IP voor je clients. (Van een intern netwerk kan je dan niet echt meer spreken, maar goed). Lijkt me wat handigere werken, dan aliassen aanmaken op de server en vervolgens alles voor een bepaald IP portforwarden naar een interne client.

• robbertb
  • Niet online
Op vrijdag 19 oktober 2001 19:25 schreef nelske het volgende:
Begrijp ik nu goed, dat je 2 IP's wil toekennen aan je clients en 1 aan je server?

Deze luistert naar DHCP-queries van je clients. Vervolgens stuurt hij deze door naar je @Home DHCP-server. Die geeft een IP terug en die wordt vervolgens weer door de relay aan de client gegeven.
Zo krijg je dus als het ware op je (interne) netwerk het goede IP voor je clients. (Van een intern netwerk kan je dan niet echt meer spreken, maar goed). Lijkt me wat handigere werken, dan aliassen aanmaken op de server en vervolgens alles voor een bepaald IP portforwarden naar een interne client.
Klinkt inderdaad ook logischer en interessant. En die dhcp relay moet dus ALLEEN werken naar 2 pc;s in het netwerk, de overigen moeten gewoon et ip delen en wat dus gewoon de server als gateway gebruikt.. dus maybe dat ik die relayserver kan instellen alleen te gebruiken bij 2 hardware adressen? heb je maybe ergens wat meer info over die relayclient? klinkt erg interessant.

En iedereen bedankt voor alle reacties tot nu toe

• robbertb
  • Niet online

Ik neem aan dat je dhcrelay bedoelt? :)
Volgens mij werkt dat wel, vanavond thuis maar ff testen, hij draait iig al wel (via ssh gestart ;))

Nu heb ik dus die 2e hub niet eens nodig?

• robbertb
  • Niet online

geprobeerd, dhcp te starten, en is ook gestart maar kan dan via dhcp niet een ip krijgen op mn client :(
Kan ook zijn dat ik niet de juiste dhcp server heb opgegeven, maar dacht het wel.. hoe kom ik er achter?
Of kan het probleem zijn dat ik ook al dhclient draai op de server en nu dus OOK dhcrelay ?

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 20:12 schreef robbertb het volgende:

[..]

geprobeerd, dhcp te starten, en is ook gestart maar kan dan via dhcp niet een ip krijgen op mn client :(
Kan ook zijn dat ik niet de juiste dhcp server heb opgegeven, maar dacht het wel.. hoe kom ik er achter?
Of kan het probleem zijn dat ik ook al dhclient draai op de server en nu dus OOK dhcrelay ?
Sja, ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik nog nooit met dhcrelay gespeeld heb, jammergenoeg. Ik wist alleen van het vele malen DHCPD installeren, dat het bestaat bij versie 3 van isc's DHCPD.

Verder weet ik wel dat je eventueel met de -d switch het proces in de voorgrond kan draaien, zodat je de iinformatie kan bekijken.
Ook moet je met de -i switch opgeven op welke interfaces dhcrelay moet werken. Dit moet dus zowel de interface van je interne netwerk zijn als de interface waarmee ja aan je ISP zit gekoppeld.

Ik zou zou niet durven zeggen, waarom dhclient in de weg zou kunnen zitten. Dat lijkt me dus ook vrij sterk.

Je DHCP server z'n ip kan je eventueel achterhalen door je dhclient.leases file te bekijken (/var/dhcp).

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Volgens mij gaat dat niet werken (dhcprelay).

De dhcprelayclient geeft namelijk ook info aangaande het netwerksegment waarvandaan het verkeer komt mee.
Dus als de netwerkkaart, waaraan je dhcprelay hebt gebonden, een ip heeft buiten de range van @home zal het niet echt lukken om een ip te krijgen.

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• robbertb
  • Niet online
Hoezo? hij stuurt toch alles door... naar een netwerkkaart die wel op het @home range zit

Verwijderd

Zucht.. pak gewoon dhcpcd.. dat werkt tenminste en gebruik twee netwerkkaarten voor een gescheiden netwerk, linuxbak als firewall.

Voor de slimmerikken: RTFM
Voor de minder begaafden:
- dhcpcd : http://www.phystech.com/download/dhcpcd.html
- simpele firewall: http://www.pointman.org/PMFirewall
- @home linux site: http://members.home.nl/linux/

• robbertb
  • Niet online
Op dinsdag 23 oktober 2001 13:49 schreef OUTsiders_WORLD het volgende:
Zucht.. pak gewoon dhcpcd.. dat werkt tenminste en gebruik twee netwerkkaarten voor een gescheiden netwerk, linuxbak als firewall.

goh.. das wel beetje offtopic, dat heb ik ALLANG aan de praat, maargoed misschien voor een beginner hiero nog handig?? maar hoort hier niet echt thuis. ik wil gewoon die andere ips ook doorsturen naar de clients zodat 2 clients niet 1 ip delen

• robbertb
  • Niet online
dhcrelay geeft deze melding, en herhaalt de laatste 3 regels steeds:
server:~ # dhcrelay -i eth1 192.194.35.162 -d
Internet Software Consortium DHCP Relay Agent V3.0rc7
Copyright 1997-2000 Internet Software Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP
Listening on LPF/eth1/00:01:02:b0:4c:98
Sending on LPF/eth1/00:01:02:b0:4c:98
Sending on Socket/fallback
ip length 328 disagrees with bytes received 1500.
accepting packet with data after udp payload.
forwarded BOOTREQUEST for 00:01:02:b1:d3:5a to 192.194.35.162

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op dinsdag 23 oktober 2001 15:52 schreef robbertb het volgende:
All rights reserved.
Hij luistert op eth1 en forward naar 192.194.35.162 (192.194.35.162, een of ander fins adres?) als ik het goed lees.
Ik ken deze software niet en de man page kon ik zo gauw niet vinden dus ik kan het fout hebben.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Gooi hub 1 aan de kabelmodem. Server en client 1 en 2 erin (geen dhcprelay nodig). Aan de server zijn 2e netwerkkaart hang je een 2e hub met je andere clients, de server laat je natten.

• robbertb
  • Niet online
Op dinsdag 23 oktober 2001 23:32 schreef NiPeng het volgende:
Gooi hub 1 aan de kabelmodem. Server en client 1 en 2 erin (geen dhcprelay nodig). Aan de server zijn 2e netwerkkaart hang je een 2e hub met je andere clients, de server laat je natten.
nee zo heb ik dat nu al en dat is niet handig, nu kunnen client 1 en 2 niet meer op de rest van het netwerkkomen (shares en printer!)

Verwijderd

Sorry, voor deze enorm late reactie, maar ik ben na mijn verjaardag een beetje ziek geworden :( Voel me nog niet echt lekker, maar goed.
Op dinsdag 23 oktober 2001 13:49 schreef OUTsiders_WORLD het volgende:

Ja....eeuh, onder welke categorie wilde je jezelf dan indelen? Je praat nu over een client, terwijl we hier over een relay aan het praten zijn (ofwel een soort client/server in een).
Op dinsdag 23 oktober 2001 15:52 schreef robbertb het volgende:
All rights reserved.
Je maakt sowieso al een foutje bij het aanroepen van dhcrelay! Daar mooet uiteraard achter de -i switch ook de interface van je interne netwerk vermeld worden. Anders kan hij niks anders dan forwarden via je externe interface ;)
Ik gok dat als je dat opgeeft, dat hij ook al zal werken.
Op dinsdag 23 oktober 2001 23:32 schreef NiPeng het volgende:
Is een oplossing, maar als ik meerdere IP's zou hebben, zou ik het toch liever hebben op de manier zoals nu geprobeerd wordt. JE kan dan mooi op de gateway machine een gezamelijke firewall etc maken.
Op woensdag 24 oktober 2001 08:48 schreef robbertb het volgende:

[..]

nee zo heb ik dat nu al en dat is niet handig, nu kunnen client 1 en 2 niet meer op de rest van het netwerkkomen (shares en printer!)
Jawel hoor, dat is gewoon mogelijk. Vergeet vooral niet WINS aan te zetten op de master browser.

• robbertb
  • Niet online
Je maakt sowieso al een foutje bij het aanroepen van dhcrelay! Daar mooet uiteraard achter de -i switch ook de interface van je interne netwerk vermeld worden. Anders kan hij niks anders dan forwarden via je externe interface
Ik gok dat als je dat opgeeft, dat hij ook al zal werken.
hmm ik weet niet, ik heb ook al es geprobeerd helemaal geen interfaces mee te geven, dan luisterd hij ook gewoon op eth1 en eth0... dat staat er dan ook bij.. en volgens mij heb ik het ook geprobeerd met eth0 en eth1 mee tegeven :S
maakt de volgorde uit btw?

Dit heb ik nu:
#dhcrelay -i eth0 <ipdhcpserver> -i eth1
Internet Software Consortium DHCP Relay Agent V3.0rc12
All rights reserved.
Listening on LPF/eth1/00:00:e8:f0:61:c7
Sending on LPF/eth1/00:00:e8:f0:61:c7
Listening on LPF/eth0/00:00:c5:0c:a8:2a
Sending on LPF/eth0/00:00:c5:0c:a8:2a
Pagina: 1