PC boot steeds door kapot mobo?

Pagina: 1
Acties:

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 15:25
Volgens mij is mijn mobo dood :(

Het begon zondagmiddag, ik had die middag nog zitten WinVNCen (remote control) en alles was ok. Toen ik 's avonds weer in Enschede kwam stond mijn login schermpje op het scherm (WinXP), hij had dus geboot. Verder geen probleem, kan een stroom storing ofzo zijn geweest, dacht ik.
Maar toen ik weer aan het werk was, werd mijn PC zomaar geboot. En dat gebeurde daarna nog een paar keer (daarvoor nooit gehad).
Ook mijn beeldscherm wilde niet meer lekker op 85 Hz, dus ik er een AGP-kaart van een vriend in gezet...
Toen begon de ellende, halverwegge het opstarten van Windows werd er geboot en nog een keer en nog een keer en toen gebeurde er niks meer...
Mijn eigen (PCI) kaart er weer ingezet, zelfde probleem.

Mijn vermoeden was dat het aan de voeding lag, of aan het mobo.
Om andere oorzaken uit te sluiten hebben we eerst alles eruit gehaald, op de CPU, het geheugen en en de videokaart na. Werkte niet.
Andere CPU en ander geheugen maakte ook niks uit.
BIOS reseten deed ook niks en er weer een nieuw BIOS in zetten durf ik niet, omdat je dan net ziet dat hij boot als ik die BIOS erin aan het zetten ben :(.

Toen maar mijn hele mobo uit mijn kast gehaald en op een andere voeding aangesloten. Hij blijft booten.
Als laatste heb ik nog mijn geheugenbank in alle andere sloten geprobeerd. Niks.

Op dit moment start hij dus, je krijgt het VideoBIOS te zien, dan het gewone BIOS, geheugen wordt gecheckt en HDD's worden gevonden. Dan gaat hij van een Windows 98 SE boot floppy starten. Hij komt dan voorbij de eerste paar scans en dan reset hij. Vervolgens krijg je weer het VideoBIOS te zien en daarna soms het gewone BIOS waarna hij na een tijdje weer boot, maar meestal niet. Dan boot hij nog 1 keer en blijft het beeld zwart...

Het lijkt dus zwaar op een dood mobo, maar het vreemde vind ik is dat hij nog boot er zelfs met die floppy begint!
Ook zitten er geen zwarte vlekken op mijn southbridge, HPT370 controler of andere chipies (mijn northbridge kan ik niet zien ivm koelblok).

Kent iemand dit probleem? Weet iemand wat ik nog kan proberen of hoe het te fixen is?

Specs:
ABit KA7-100
AMD Athlon 800 Slot A
512 Mb SDRAM 133 MHz
Diamond Viper V550 PCI

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:53

Glewellyn

is er ook weer.

Als je denkt nog genoeg tijd te hebben tussen twee reboots om je bios te flashen kan dat nog de moeite waard zijn. (8>

*zucht*

Verwijderd

Echt niet proberen hoor!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 15:25
Zoals in mij verhaal al stond, was ik ook niet van plan om de boel te flashen, veel te link met zo een bootend geval :p

Denk dat ik ff een mailtje naar ABit stuur, maar die zullen er ook niet veel mee kunnen denk ik.
Ondertussen red ik mij aardig met mijn oude P100 Linux bak (alleen jammer dat lynx en links die rare structuur hier op tweakers niet ondersteunen... mischien w3m binnenkort maar ff proben).

Ben dus opzoek naar een fijne nieuwe, wordt denk ik een Epox 8KHA+ met een XPtje ofzo.