Toon posts:

Geheugenvraagje (66 - 100)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
KAn iemand mij uitleggen waarom ik op het ene moederbord (ASUS P3B-F) gewoon 66 en 100 Mhz door elkaar kan gebruiken zonder dat het systeem daarop hangt en als ik op een ander moederbord (IBM 300PL) ook maar 1 memory bankje vul met een 66 geheugen het systeem niet eens wil opstarten?

Ik snap natuurlijk wel dat het totale geheugen in prestatie er op achteruit gaat als je onder de Mhz specs van het moederbord duikt, maar is het bios (aannemende dat dit de boosdoener is) niet zo in te stellen dat hij wel 66 Mhz geheugens slikt?

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 11:57
waarschijnlijk draait je FSB (Front-Side-Bus) op 66MHz. Je geheugen draait op dezelfde frequentie. PC-100 en PC-133 geheugen kun je best op 66 MHz laten draaien (IPV 100 of 133). Andersom kan niet. je kunt een 66MHz reepje niet op 100 MHz laten draaien.

• Philip_Janssen
deze uitleg mag misschien iets duidelijker.. Het komt erop neer, dat je processor EXTERN op 66, 100 of 133 MHz draait. Daarop draait je FSB en je geheugen.
Je snapt wel dat een strip geheugen die ontwikkeld is voor snelheden van 66MHz niet 2 keer zo hard kan lopen. Je kan met dat geheugen nog 75 MHz halen, maar bij de 83 MHz word de toestand vaak toch kritiek.
Maar geheugen kan wel langzamer lopen, als waarvoor het gemaakt is.

Je kunt alles vergelijken met een auto. Je oude fiat panda, zal nooit zo hard kunnen rijden als een ferarri op z'n top. Een ferarri kan echter wel de fiat bijhouden. Zo zit dat ook ongeveer met geheugen.

Je geheugen snelheid is gerelateerd aan je CPU. Als deze maar op 66 MHz (extern) loopt (P1, Celly) draait je geheugen ook op die snelheid. Dus als je ff kan zeggen watvoor geheugen en processor(en) je gebruikt, kan ik je iets meer info geven. Als je dat nodig hebt ;)

Enneh, sommige moederborden zijn nogal kieskeurig met hun geheugen :(

Verwijderd

Topicstarter
>:) Alvast bedankt voor de uitleg.

Om je 2 vragen te beantwoorden:

Geheugen dat ik nu gebruik in combinatie met een PIII800E processor is Dane-Elec Dimm 256Mb SDram PC100, ongebufferd.

De geheugenreepjes waar het om gaat (die ik dus wel in de P3B-F mag prikken maar blijkbaar niet in de bankjes van de IBM 300PL zijn van diverse merken (Hyundai, Kingston, merkloos, etc.)

:? De vraag ontstond bij mij omdat ik best wel een paar van die geheugenreepjes had liggen en het zonde vond dat ik ze niet kon gebruiken in de wat oudere 300PL, die ik alleen in mijn netwerk heb hangen als backup PC.

• Philip_Janssen
Dus je hebt beide mobo's gebruikt met die PIII-800E. Die PIII heeft een 100MHz bus. Dus er moet dan ook minimaal 100MHz geheugen in. Dat PC-66 geheugen zal er niet mee willen werken.

Als je een oude Celly of PII hebt, kun je dat PC-66 geheugen wel gebruiken. Denk ik. En anders is dat IBM bord net zo vervelend als dat Asus plankje wat ik heb, en slikt-ie gewoon bepaalde stripjes geheugen niet. Heb ik ook last van.
Weet je zeker dat dat IBM mobo het nog goed doet??

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de PIII800E gebruik ik enkel op het ASUS P3B-F, het moederbord van de IBM 300PL heeft een PII-350 (niet zo snel misschien, maat 't-is maar een backup peeseetje).

Met je conclusie ben ik het niet eens, omdat juist op het P3B-F bord met de PIII800E, die zoals je zei op 100 draait, er WEL 66 geheugen reepjes ingeprikt kunnen worden.

Het is juist op het IBM moederbord, dat overigens het met een 100Mhz reepje het prima doet, er geen 66 Mhz geaccepteerd wordt.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op donderdag 18 oktober 2001 11:35 schreef Cor.Gabriels het volgende:
Nee, de PIII800E gebruik ik enkel op het ASUS P3B-F, het moederbord van de IBM 300PL heeft een PII-350 (niet zo snel misschien, maat 't-is maar een backup peeseetje).

Met je conclusie ben ik het niet eens, omdat juist op het P3B-F bord met de PIII800E, die zoals je zei op 100 draait, er WEL 66 geheugen reepjes ingeprikt kunnen worden.

Het is juist op het IBM moederbord, dat overigens het met een 100Mhz reepje het prima doet, er geen 66 Mhz geaccepteerd wordt.
ik denk dat je gewoon geluk hebt met het p3b-f bord. draai em maar eens wat langer en stress em eens flink met specview, 3dmark2001 of wat quake demos...
volgens mij is het ibm bord gewoon wat kritischer en wil hij niet gebruik maken van de modules. de asus wil dat best wel, maar dan moet je strax niet raar opkijken als je crashes of andere grappen krijgt met je OS ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik zal dan wel mazzel hebben gehad (de 256 PC100 reep heb ik er pas een paar maanden inzitten, voorheen draaide ik zeker een jaar (met de PIII800E) met in de 4 geheugenbankjes een combinatie van PC100 en 66 geheugens.

3dmark2001 heb ik trouwens een paar keer probleemloos gebruikt en ook regelmatig - nu niet meer - geQuaked.

Ik koop er wel gewoon wat PC100 reepjes bij voor die 300PL.

Zo duur zijn die niet meer tegenwoordig, maar ik was gewoon nieuwsgierig waarom ik die 66 reepjes niet meer kon gebruiken.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:45
Zit er een normaal PC100 reepje in de IBM? Dus geen ECC of zo?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
Blijkbaar laat die PC66 DIMM zich op de P3B-F prima naar 100MHz overclocken en gaat het in combinatie met het IBM bord mis. Gewoon een verschil dus tussen de moederborden (omdat het steeds dezelfde PC66 DIMM betreft) waarbij de P3B-F wat meer uit die DIMM weet te halen dan het IBM bord.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Philip_Janssen
misschien is het niet echt een PC-66 dimm, maar een van die aller eerste dimms.. Daar werd gewoon zo snel mogelijk geheugen opgezet. Sommige trokken het niet ver boven de 66 MHz, Anderen kwammen tot 83 of zelfs 100 MHz..
And then again, dat IBM bord slikt gewoon niet allen dan :(

Verwijderd

Topicstarter
Voor White Feather:

Nope, gewoon reepje, geen ECC.

Voor abbadon:

Zo best kunnen, hoewel het verschil tussen 66 en 100 voor een merkloos of Hyundai reepje een bovenmatige prestatie zou zijn mijns inziens (zie ook eerdere reply op mijn vraag van "MMS_El_Guapo")
Pagina: 1