Toon posts:

Discussie over MS Access en School

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste wil ik duidelijk maken dit geen flame is over MS Access.

Het gaat over het volgende.

Ik volg de opleiding communicatiesystemen op de Hogeschool van Utrecht. De eerste periode hebben wij 2 vakken gekregen namelijk "Databases" en "MCI = Mens Computer Interactie"

Een periode bij ons op school duurt bij ons 7 weken. Op dit moment moeten wij een opdracht maken voor deze 2 vakken gezamelijk. Deze opdracht bestaat uit het ontwerpen en het maken van een pasjes systeem voor een museam in Groningen met behulp van MS Access.

Voor het vak "Mci" worden wij beoordeeld op het feit hoe de user interface is van het programma. Voor het vak databases worden wij beoordeeld op het feit hoe de database in elkaar zit.

Nu zit hier mijn probleem:

De eerste 4 weken van het vak databases hebben wij leren werken met SQL statements. Hoe je informatie uit tabellen kan halen dmv queries. De laatste 3 weken moeten wij met behulp van Access de opdracht met het pasjessysteem gaan maken.

De database voor dit syteem kregen wij aangeleverd van school. Hij was dus al kant en klaar. De indeling van de tabellen was al allemaal voor ons gedaan.
Waar het mij steekt is dat ik vind dat wij door deze opdracht niet op onze "SQL" kennis worden getest maar op onze MS ACCESS kennis.

Wij worden wij dus geacht om binnen 3 weken iets op te leveren met een programma waar we nooit les hebben in gehad.

Hadden ze het vak niet beter MS ACCESS kunnen noemen vraag ik mij dan af.
Bij het vak databases ga ik er van uit dat je geleerd wordt hoe je het beste tabellen kan opzetten en normaliseren en wat je het beste de primary kan maken en wat integer is en wat tekst.

De user interface van dit programma heb ik in mij hoofd en de queries om de informatie uit de tabellen te halen ook, alleen loop ik dus spaak op het programma MS ACCESS.

Ik zit er serieus over na te denken om een klacht in te dienen over de opzet van het vak databases. Het heeft niks meer te maken met sql maar met ACCESS. Het probleem met mijn programma is dat bijvoorbeeld bij het formulier klant gegevens wordt er een nieuw pasnr gegenereerd. Waar ik spaak liep is dat dit pasnummer niet mee genomen werd naar de volgende formulieren die ingevuld moesten worden. In mijn ogen heeft dit niks meer met sql te maken maar met ACCESS.

Ik zet dit hier neer om te kijken hoe andere mensen hier over denken en over het feit of mijn klacht gegrond zal zijn.

alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Het is mogelijk om met bijvoorbeeld WinSQL een query los te laten op een access-database. Je hebt niet perse een SQL-server nodig om sql-queries te kunnen gebruiken.

Ik vind de combi dus niet echt vreemd.

Access is niets meer dan een grote verzameling tabellen die op een of andere manier aan elkaar hangen (relationeel)

Op basis van een waarde die in iedere tabel bestaat, kan je er dus vragen op loslaten.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 17:42

Gerco

Professional Newbie

Ik denk dat je groot gelijk hebt. Maar ik zou eerst even kijken naar de beschrijving van het vak. Als daar iets staat als "Databases leren met MS Access" dan heb je niks te klagen.

[flame naar access mode]
Verder is het programmeren in Access aan zoveel achtelijke regeltjes en beperkingen gebonden dat je me dat ECHT geen 2e keer zal zien doen!
[/flame naar access mode]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan moet je weten hoe ACCESS in elkaar zit, je moet weten waar je dit neer kan zetten en hoe gegevens met behulp van variabelen mee kan nemen naar andere forms. Dan is het toch geen sql meer?

Had het vak dan niet beter ACCESS genoemd kunnen worden waar je les kreeg in beide elementen

ACCESS en SQL.

Dat is dus niet gebeurd en daar steekt het dus.

Verwijderd

Het eerste vak heet: MCI = Mens Computer Interactie.

Ik neem aan dat het als doelstelling heeft iets te leren over de interactie tussen mens en computer. Dus niet Access of SQL.

Die opdracht lijkt me dan ook correct: ontwerp een frontend voor de DB. De frontend is iig de manier waarop de mens en de computer communiceren.

Wat betreft het vak databases vind ik dat daar zeker wat meer diepgang in mag zitten. Access is handig als je niks van SQL en databases weet. Alle wizards en andere toeters en bellen doen dan het werk voor je. Maar Access beperkt ook sterk watje met die DB kan.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 17:10

TeeDee

CQB 241

Zoals eerder gezegd:

Je kan Access Databases gewoon benaderen dmv sql-queries, no problemo's daar mee.

Hier op mijn werk doen we het beiden door elkaar: SQL en MsAccess.

Access voor de "kleine" databeesten en SQL voor de "uiteraard" grotere databeesten...

dus... vinnut nie vreemd :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De opdracht was imho goed geweest, mits jullie die database niet kant en klaar gekregen zouden hebben.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op donderdag 18 oktober 2001 09:34 schreef TeeDee het volgende:
Zoals eerder gezegd:
Je kan Access Databases gewoon benaderen dmv sql-queries, no problemo's daar mee.
*kuch*
ik noem 'limit' ;)

Verwijderd

Topicstarter
DE opdracht is correct voor MCI maaaar niet voor databases.

We worden beoordeeld op beide vakken. MCI dat is de front end, dat kan je met ACCESS maken met behulp van wizards en bla bla. Daar ligt het ook niet aan vind ik en dat is het probleem ook niet.

Het ligt mij aan het feit dat het vak DATABASES beter MS ACCESS genoemd had kunnen worden waar geleerd werd hoe ACCESS werkt en dat is dus niet gebeurd. Het vak het databases waar de eerste 3 weken werd geleer puur de SQL Theorie en queries maar niks over MS ACCESS. Nu wordt van mij geacht binnen 3 weken een werkend product te maken met MS ACCESS

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 09:35 schreef Nielsz het volgende:
De opdracht was imho goed geweest, mits jullie die database niet kant en klaar gekregen zouden hebben.
Dat kregen wij dus niet. Wij hebben niks gedaan aan de opzet voor database alleen maar met behulp van ACCESS een programma te maken.

Dan heeft het vak toch niks meer met databases te maken?

Dan heeft het vak te maken hoe je met behulp van ACCESS en programma maakt in dit verband dan voor een Musea.

De queries is het probleem niet dat weet ik wel. Maar mijn kennis daar over kan ik niet kwijt in dat programma omdat ik er nooit mee gewerkt heb

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

uiteindelijk moet je ergens beginnen. Stel dat ze een uniforme tool voor db<>client server hadden genomen zoals PowerBuilder van Sybase.

Uiteindelijk bestaat enkele weken van je project uit het leren werken met de tool.

Bedenk je wel dat dit in de praktijk niet anders is: een klant wil dat het in taal Y gemaakt is (bv. uitbreiding) terwijl je de X-king bent en Y een beetje kent. Leuk of niet, je zal dan toch rap die taal Y moeten leren kennen.

Wij hebben SQL op ingres geleerd (oh sigh...) en dat is net zo beperkend.

Uiteindelijk is het niet de bedoeling (neem ik aan) dat jij een aantal talen kent maar de achterliggende principes kent en in staat bent probleemoplossend te denken.

Face it, school sux :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Maar heb je toen les gehad in Ingres of heb je dat vanaf het begin moeten leren?

En was dit omschreven in omschrijving van het vak?

Bij ons dus niet.

Wij krijgen ook nog een tentamen over dit vak en daar wordt dus puur gekeken hoe je met behulp van een queries iets uit een database kan halen zonder ACCESS.

Wordt er dan niet met 2 maten gemeten?

Bij de opdracht of je met ACCESS kan werken en met het tentamen hoe je met SQL uit de voeten kan

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 20:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Nou, hier dan maar een reactie van een 3e jaars student van jouw opleiding (SvC aan de HVU dus)....

Bij mij was het, toen ik databases kreeg bij ons, precies zo. Ook bij de eindopdracht moesten we access gebnruiken (nouja, moesten, als je heel goed PHP kon, en je maakt een mooi beheer systeempje in PHP mocht het ook). Toch vindt ik het overdreven om meteen te gaan klagen bij commissie's. ACCESS is nu eenmaal een DATABASE programma, en dus moet je er mee werken. Niet dat het een goed programma is, maar wel een zwaar veel gebruikt programma, vandaar.

En als je vragen hebt over access zijn er tijdens practicum lessen mogelijkheden genoeg om te vragen aan leraren, of beter aan de studentenassistenten.....

En wat moet je nou helemaal doen in access. Een simpel db'je maken, relatie maken, query in sql in elkaar flansen, en formuliertje maken. Gewoon ff verdiepen in Access, en je haalt de opdracht zo..

3 weken is echt zwaar ruim voldoende de tijd om access te leren.... En er zijn voorbeelden zat.
je mag zelf gebruik maken van wizards! Komop he! beetje inspanning, onze opleiding stelt toch al nix voor.... :z

Maar, het klopt dat je soms iets meer ondersteuning mag verwachten op onze opleiding, maar aan de andere kant, beetje zelfstandigheid is ook niet verkeerd

(moeilijker is het tentamen, in onze lichting (99) haalde maar een kleine 10% het tentamen, dus succes!!! )

* bonzz.netninja vindt zichzelf al een echte oude-jaars op de opleiding

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 17:10

TeeDee

CQB 241

Op donderdag 18 oktober 2001 09:36 schreef Nielsz het volgende:

[..]

*kuch*
ik noem 'limit' ;)
owke owke... niet alles dan :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12
Ik heb op een blauwe maandag nog eens twee jaar op de HHS gezeten, en daar ook het nodige moeten leren van SQL.
We begonnen met Sybase onder Powerbuilder (leuk taaltje, maar geef mij maar PHP ;)), met een kant-en-klare DB.

Is dit niet hetzelfde? Eerst wat aanmodderen, en daarna keiharde SQL? Wellicht even je moduleboek erbij pakken, en kijken of je nog meer SQL krijgt, anders (wat mij betreft) een klacht indienen....

My 1Eurcent

(edit: euro werkt niet :()

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Hmmz aan de ene kant heb je gelijk, maar stel dat ze je een ms-sql database hadden gegeven dan had je het "ms-sql"-les genoemd, had je een oracle datbase gehad had je om leren moeten gaan met de oracle tools, was het mysql geweest had je met de mysql tools om leren moeten gaan, kortom je zal altijd met de client interface om moeten leren gaan voor je een database kan benaderen, en imho zit je dan met access niet eens echt zo verkeerd aangezien het (net als de meeste ms apps) vrij inuatief(hoe spel je dit?!) werkt.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Op donderdag 18 oktober 2001 09:33 schreef HPE het volgende:
Access is handig als je niks van SQL en databases weet. Alle wizards en andere toeters en bellen doen dan het werk voor je. Maar Access beperkt ook sterk watje met die DB kan.
Ben ik niet helemaal mee eens, het principe van databases kan je volledig tot recht laten komen in access, echter de functionaliteit is beperkt doordat access niet heel geschikt is voor veel concurrent users.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

Op donderdag 18 oktober 2001 09:49 schreef DiedX het volgende:
Ik heb op een blauwe maandag nog eens twee jaar op de HHS gezeten,
[...]
jij ook al? :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

teruglezend....

begrijp ik het nou goed dat je in de sress bent omdat het vak databases geen msaccess wordt genoemd? What's in a name...

zo zijn er wel meer vakken bij ons...
Ik had vak multimedia, maar dat hadden ze dan ook beter macromeida authorware 5.1 kunnen noemen,

ofd beeld en communicatie, kom we noemen het leren werken met macromedia's director 5 (toen nog

etc etc etc/.....

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 09:47 schreef bonzz.netninja het volgende:

En wat moet je nou helemaal doen in access. Een simpel db'je maken, relatie maken, query in sql in elkaar flansen, en formuliertje maken. Gewoon ff verdiepen in Access, en je haalt de opdracht zo..

We hoefde nog geen eens een tabel te maken. Ik had al gemeld dat we alles kant en klaar aangeleverd kregen. Snap je een beetje mijn punt. Het heeft niks meer met databases te maken omdat we ons niet hebben bezig gehouden met het opzetten van de databases alleen het maken van wat forms met behulp van ACCESS, daar zit een beetje de knelpunt voor mij.

Maar, het klopt dat je soms iets meer ondersteuning mag verwachten op onze opleiding, maar aan de andere kant, beetje zelfstandigheid is ook niet verkeerd

We hebben Guus Koning al leraar, het enigste wat er bij hem uit ze mond komt is
" Kom we gaan effe koffie drinken, we zijn zo terug :) "

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

en natuurlijk zijn enorm bekende uitspraak:
"eeyyyyyyy weejt je" en dat na iedere zin.

Nee, maar het is wel goede leraar, je moet alleen met hem kunnen werken. Aparte benadering nodig...

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op donderdag 18 oktober 2001 09:36 schreef Nielsz het volgende:
*kuch*
ik noem 'limit' ;)
LIMIT is geen ANSI SQL!
Pagina: 1