Toon posts:

ASP vs. PHP/MySQL

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn de voor- en nadelen van ASP en PHP/MySQL tegenover elkaar?

Verwijderd

Die voor/nadelen lopen denk ik nagenoeg gelijk aan het feit WindowsNT/Linux(unix)

Ik kan zelf ASP programmeren, ik vind het een verschrikkelijk makkelijke taal, en ook wel snel. (wel onder IIS, niet onder PWS), PHP kan ik ook wel een 'beetje' is op sommige punten veel makkelijker, maar aan de andere kant, een NT machine vind ik wel weer gemakkelijker te installeren.

PHP is denk ik voor sites die echt HEEL veel hits te verwerken krijgen (meer dan T.N.) beter om te gebruiken dan ASP. maar goed...

ligt er aan wat je wilt

Tutorials:
<ul>
<li>PHP: www.devshed.com
<li>ASP: www.activeserverpages.com
</ul>
informatie over de talen: www.microsoft.com & www.php.net

Verwijderd

Ik vind ASP beter, omdat het allemaal net wat makkelijker werkt. Alleen je pages moeten dus wel op een NT machine draaien.
Zoals misschien wel blijkt uit al m'n andere postings op het WebDev forum heb ik eigenlijk alleen maar problemen met dat php3, en dan vooral met MySQL.
De combinatie ASP - Access
is gewoon lekker makkelijk en 10x gebruiksvriendelijker.

Maar PHP is volgens mij wel krachtiger en veelzijdiger dan ASP.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Dat je alleen problemen met PHP/MySQL tegenkomt is omdat er hier verder weinig mensen rondlopen die met ASP bezigzijn...

Verwijderd

Ik had erover dat ik ZELF veel problemen er mee heb.

Maarreh ik heb me al gewonnen gegeven

Donderdag komt een vriend Linux installeren, en hopelijk gaat het dan wel eens werken.

Verwijderd

De combinatie Access & ASP is misschien wel makkelijk , maar ASBSOLUUT niet krachtig... ik draai een website op Access & ASP, maar als ik zie lang het duurt voordat sommige query's klaar zijn.... da's echt gewoon 30 seconden....

met een SQL server erachter gaat het uiteraard weer wel goed..

Verwijderd

Maar makkelijk is anders...

• Femme
  • Laatst online: 23:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als ik een standaard ASP script vergelijk met een PHP script dan snap ik geen ruk van dat ASP taaltje en is PHP glashelder.

Verwijderd

hehe,dat was bij mij precies andersom... ik begin php nu (een beetje) te snappen

• Annie
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Da's natuurlijk een argument van niks, Femme.

Als ik een stuk tekst zie in het japans snap ik er ook geen ruk van. :D
't Is maar net waar je je mee bezig houdt.
Maar zoals al eerder gezegd hebben beide zo hun voor en nadelen.

Today's subliminal thought is:

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als de ene taal makkelijker is dan de andere lijkt me dat wel een redelijk argument...

Verwijderd

Als je Access back-end database wilt gebruiken moet je niet al te beste performance verwachten. Kweenie meer precies wat voor DB m'n vader had, maar hij was klein en met indices, nog viel de performance zwaar tegen.
In mysql heb ik ooit eens voor de grap de hele PTT CD-FOON CD getrapt. Dat waren geloof ik over de 10 miljoen records voor bijna een gieg aan data (met indices), je kon binnen een paar tellen heel NL doorzoeken op een naam. Ik denk niet dat Access dat zou overleven.
PHP is gewoon er makkelijk, een optie die niemand nog heb zien noemen. Als je het combineert met Apache kan je .phps (of wat dan ook) knopen aan "ingekleurde" source. Als je een symbolic link maakt van je .php3 naar een .phps bestand en deze vervolgens opvraagt krijg je de source te zien, voorzien van kleurtjes of basis van de syntax. Heel handig om te zien of je vauten hebt gemaakt.

P.s haal die link op een productie machine wel even weg, tenzij je je DB password graag openbaar maakt ;-))

Bas

• Tom
  • Niet online

Tom

Ik snap ook geen bal van ASP, vind het maar raar in elkaar zitten, maar elke programmeertaal/scripttaal is zo logisch als 'weet niet wat', dus het is maar net de manier die je gewend bent denk ik...

• Hans
  • Niet online
Het vergelijken van een SQL server met een koppelingetje access-ASP slaat natuurlijk als een lul op een drumstel. Niet dat ik een ASP aanhanger ben(dat moge blijken uit mijn aanwezigheid in php/MySQL-gerelateerde threads) want ASP zuigt naar mijn idee. Nu heeft ASP nog een aantal voordelen op PHP (Zoals native session support enzow), maar dat feest is bij PHP4 wel afgelopen. Ik draai al een tijdje tests met PHP4 betas, en ik moet zeggen dat het kont gaat schoppen.

• Hans
  • Niet online
Oh en check trouwens hier : http://www.zend.com/benchmarks-asp.php voor een vergelijkende benckmark van ASP vs. PHP4

Interessante resultaten...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Zend gaat best wel hard kont schoppen. Ik vraag me alleen af hoeveel het gaat kosten.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik bedoel dan de optimizer, PHP4 blijft natuurlijk gewoon gratis.

• Hans
  • Niet online
Ja da's inderdaad wat minder ja, dat ze de license policy verandert hebben. Maarja, als het echt zo hard gaat mag het van mij wat kosten... ;)

Verwijderd

Wat vinden jullie dan van Coldfusion?
Ik ben er net mee begonnen (heb geen ervaring met ASP, wel met SQL) en ik vind het een makkelijk te leren taal. Volgens mij is het veel krachtiger dan ASP :)

• Hans
  • Niet online
Volgens mij heb jij de klok wel horen klingelen, maar weet je niet zo goed waar de klepel hangt.

ColdFusion is naar mijn weten alleen een querytaal, en geen scripttaal. Met PHP/ASP kan je volledig scripten.

Verwijderd

ik heb écht geen verstand van ColdFusion, maar ik dacht echt dat het ook kon scripten

Verwijderd

Coldfusion kan scripten, hoewel ik persoonlijk php makkelijker, sneller en uitgebreider vind.

(Ik heb een Coldfusion website gemaakt, en ben nu een Php3 website aan het maken)

Verwijderd

Hallo Hans,

Ik ben dan wel geen database goeroe (student) maar Coldfusion kan wel degelijk scripten. Ik stelde deze vraag eigenlijk omdat in mijn ogen Coldfusion nogal over het hoofd wordt gezien m.b.t. databases en webapplicaties.

• Hans
  • Niet online
Ok, sorry. Was iets te voorbarig. Heb hier op school ook ooit eens wat moeten maken met CF studio maar dat heb ik door iemand anders laten doen ;)

Ik denk dat er weinig rondom coldfusion te doen is omdat CF nog niet te krijgen is voor het Unix/Linux platform. Ze zijn er volgens mij wel mee bezig.

• Erik Jan
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Hmm, kijk 'ns wat ze bij Dutchthreat.nl zeggen over Cold Fusion:
"Het was weer tijd voor een hack _zonder_ Cold Fusion"
aldus de Meestervervalser.
of
Vermoedelijk allen ten prooi gevallen aan de problemen
die het pakket Cold Fusion met zich mee brengt.

This can no longer be ignored.

• Hans
  • Niet online
ok, ook daar was ik niet van op de hoogte... Lekker spul dat CF.. :)
Pagina: 1