Op zaterdag 20 oktober 2001 03:21 schreef joostb het volgende:
- Stel dat de laptop een zwakke 2D-videokaart heeft, is het dan toch mogelijk om bijvoorbeeld divxjes, of andere vorm van 2D die redelijk zwaar is goed te laten zien? of maakt het niets uit, en wordt de video wel gedecodeerd door de server (noem je dat in dit geval zo?), maar krijgt je nog steeds geen mooi beeld op je workstation?
Nee. Je kunt in principe wel een divx afspelen op een snelle bak en dan het beeld op je laptop laten verschijnen, maar dat beeld gaat dan ongecomprimeerd over het netwerk. filmpje van 320x200 pixels, 16 bits, 20 frames per seconde = 320x200x2x20 = 2.5 MB per seconde. Om te beginnen past dat niet over 10mbit, en om verder te gaan is die laptop erg traag en trekt pcmcia VEEL cpu.
Ik denk niet dat die laptop meer dan 400 kb/sec over zijn netwerkkaart kan halen, en dat is voor dit soort toepassingen veel te weinig. Verder kost het ook nog cpu om het dan nog op het scherm te zetten, enz, enz.
Dus: in principe ja, maar qua performance haal je dat nooit.
- Hoe zit het nu met geluid? stel dat je een workstation van zeg een p166mmx met 16-bit geluidskaart als workstation wilt gebruiken, dan geen geluid?
Als je een programma op een snelle bak draait, met dan de output op je laptop, dan komt het geluid gewoon uit je snelle bak. Dat geluid opvangen en doorsturen naar je laptop kan waarschijnlijk wel, maar ik heb geen idee hoe het zou moeten (het is waarschijnlijk vrij lastig).
- Welke programmas kun je hiervoor gebruiken, en wat is X (iets met linux begrijp ik?), en moet je dan je desktop pc daar speciaal voor inrichten, of kun je het gewoon als service draaien in bv winXP, of win2000?
Met 'X' bedoel ik dat je het X Windowing System gebruikt.
X is een network-transparent client-server model.
De X server is het programma dat de videokaart-drivers heeft en daadwerkelijk iets op het scherm schrijft, en de X clients zijn applicaties.
Als je een (alleenstaande) computer hebt die X gebruikt, dan draait er een X server, en een aantal X clients. Een voorbeeld van een client is netscape. Als je netscape start, maakt deze verbinding met de X server (die op dezelfde computer draait), en zegt wat de X server waar op het scherm moet tekenen. Als je dan met de muis op een knop van netscape klikt, dan zegt de X server (die niet alleen de scherm-output maar ook de muis/tobo-input verzorgt) tegen netscape "er is hier en hier geklikt".
Dit client-server model lijkt wat omslachtig (en dat is het technisch gezien ook als je alleen lokaal werkt), maar het heeft als voordeel dat de X server en de X clients helemaal niet op dezelfde computer hoeven te draaien: Je kunt de X server op een 486 met weinig ram draaien, en dan de clients op een snelle bak met veel ram (dit was waar ik op doelde voor je laptop). De X clients gebruiken dan de CPU en het RAM op die snelle bak, en de output verschijnt op die 486.
Dit is overigens wel trager dan de X server en clients lokaal draaien. Voor elke teken-actie moet de client namelijk over het netwerk tegen de X server vertellen wat er moet gebeuren. Op een lokaal netwerk (10 of 100 mbit dus) is dat best te houden met normale programma's (zoals een webbrowser), maar (vooral) bewegende dingen (zoals filmpjes dus) vergen dan een redelijke CPU en veel netwerkverkeer.
X wordt vooral gebruikt op Unices (zoals HPUX, Irix, Solaris, FreeBSD, GNU/Linux). Er zijn ook X servers voor Windows (zodat je dus de output van programma's van een GNU/Linux bak op je Windowsbak kunt krijgen). Alleen zijn Windows-pogramma's geen X clients (Windows gebruikt geen X).
Wel kun je zoiets bereiken als je VNC op je Windowsbak en op je laptop draait. VNC zal dan de output van programma's op je Windowsbak afvangen en doorsturen naar je laptop, waar VNC het op het scherm zet. Het idee hiervan is grotendeels hetzelfde als dat van het X Windowing system.