Ik spreek inderdaad mezelf tegen zie ik nu, maar ALS ik de documentatie goed lees is 't gewoon een vector die de lokatie aangeeft van het punt waarheen de camera gericht moet worden.
Die pUp is redelijk eenvoudig, die hoef je namelijk helemaal niet uit te rekenen. Je hebt in een 2d wereld 2 assen, X en Y. In een 3d wereld heb je 3 assen (X, Y en Z). Meestal vat je het X-Y vlak op als de 'grond' (in de 3d wiskunde die ik ooit gehad heb wel tenminste). De 'up' vector is dan dus de vector die loodrecht op je grondvlak staat, dus (0, 0, 1), waarbij de volgorde van de waarden gewoon X, Y, Z is.
Bij computer graphics wordt vaak het scherm 'in' gezien als Z-as, dus je grondvlak is dan het X-Z vlak. De vector die daar loodrecht op staat, dus (0, 1, 0). Afhankelijk van hoe jij e.e.a. hebt geprogrammeerd is het dus een van die 2 vectoren. De 'up' vector mag ook langer dan 1 zijn als dat toevallig zo uitkomt in een berekening, maar meestal is 't gewoon een eenheidsvector.
Mocht ik het trouwens fout hebben mbt pAt, en is het inderdaad een vector die de richting van de camera aangeeft, en niet het doel dan kan je 'm uitrekenen door pAt = doelwitvector (dus vector met coordinaten van je doel) - pCam (of hoe die ook weer heet... in ieder geval de coordinaten van je cam)