Toon posts:

[Linux] Versie-aanduiding Kernels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de iso's gedownload van Debian 2.2rev3 en wil nu een nieuwe kernel gaan compileren.
Welke kernel is nou recenter :
2.2.19 of 2.2.19pre17 --> duidt de pre17 op "pre-release" of is het de 17e revisie van kernel 2.2.19 :? ?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op woensdag 17 oktober 2001 20:26 schreef Sprits het volgende:
Welke kernel is nou recenter :
2.2.19 of 2.2.19pre17 --> duidt de pre17 op "pre-release" of is het de 17e revisie van kernel 2.2.19 :? ?
2.2.19 is de nieuwere van deze 2, de pre17 slaat inderdaad op een pre-release.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Grinnik, da's dan ook duidelijk na vier jaar met linux werken :) Ik ben nu pas aan het compileren geslagen, dus vandaar de vraag. Bedankt !

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In de regel kun je beter geen pre-release pakken.. tenzij je er zelf voor kiest omdat je graag wilt beta/alpha-testen of developer bent.

Versienummers: major.minor.release(ext)

Je hebt een major versie nummer. Op dit moment zitten we al een hele tijd in de 2.x-reeks. Het duurt nog wel even voordat 3 er aan komt.

Minor dat is de minor versie, bv. 2.2 of 2.4. 2.4 is het nieuwste, 2.2 was een jaar geleden nog standaard en zie je nu nog veel. Deze nummers zijn altijd 0 of even-getallen als het om stabiele kernels gaat.

release is een release uit een bepaalde reeks kernels van een bepaalde versie. Bv. 2.2.19 is de laatste release van de 2.2-kernel.

Eventueel staat er nog wat achter, een extensie als het ware. Zoals 2.2.19pre1, maar dat duidt meestal op development versies.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Er is al een tijdje een 2.2.20pre10 (release 11 sept) Aangezien er daarna geen pre's voor 2.2.20 zijn gekomen zullen daar geen schokkende bugs meer in zitten. De 2.2.19 kernel is van begin dit jaar.