Verschil dB(a) van fan en Bels bij hardeschijf?

Pagina: 1
Acties:

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-05 20:31
Hey...

Ik ben niet een diehard overclocker of case modder, sterker nog: Ik wil mijn PC zo stil mogelijk hebben en dat extra beetje performance boeit me niet zo eigenlijk :P

Ik heb de fan uit m'n voeding (was een Yate Loon die 33dB(a) produceerde) vervangen door een Papst 812NGL die 12 dB(a) aan noise genereerd, echt geweldig wat een verschil. Verder draait de fan van mijn CPU cooler via SpeedFan op 5% en wordt mijn Pentium 3 866 Mhz max 45-50 graden stressed (Intel toch nog ergens goed voor :) ).

Ik heb alleen nog 2 IBM hardeschijven (7200 rpm), die zelfs in idle stand nogal wat herrie produceren (relatief...). Ik heb er ff een 10 Gb 5400 rpm Samsung schijfje ingegooid, en die is echt prachtig stil.

Mijn vraag: Op de Samsung site staat dat die 10 Gb 5400 rpm schijf een acoustic level van 2.8 "Bels" heeft. Is dit het zelfde als 28 dB(a)? Zo ja, dan moet mijn hardeschijf eigenlijk (ranzig veel) lawaai produceren, terwijl hij echt heel stil is... Wat is dit voor type "geluidsniveau"?

En ik heb nu een 60 Gb 5400 rpm Samsung schijf op het oog, die 2.9 Bels als acoustic level heeft. Hoe groot is dit verschil? Ik ben het een beetje kwijt namelijk 8-) Bedankt :)

Geef mij maar een Warsteiner.

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 18:53

marco899

Know's what he wants.

Ik heb er toevallig afgelopen maandag een lezing over gehad, maar in grove lijnen is het verschil tussen "bels" = decibels en Db(a): Decibels kan iedereen verschillend horen en Db(a) is wat iedereen even sterk hoort. Dus 60 Db kan voor de één hard klinken en voor de ander zacht, terwijl 60Db(a) voor iedereen gelijk klinkt.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

dB vs Bels = dl vs liter: d betekent deci. Dus 28 dBel = 2,8 Bel. Wat dat betreft heb je gelijk.
Je kunt op de site van IBM een proggie halen wat de acoustic management van de schijven regelt. Zo kun je zorgen dat ze zelf tijdens 'seek mode' net zo weinig herrie maken als in de 'idle mode'. :9
Een snelheid van 5% is inderdaad lekker stil ja: dan staat je fan gewoon uit, omdat-ie te weinig stroom krijgt. Maak je kast maar eens open en kijk ernaar, of kijk naar de snelheid met het proggie Motherboard Monitor. Mijn CPU fan begint pas te draaien bij 45%.

edit:

Ow ja, dB(A) heeft idd iets te maken met de gevoeligheid voor bepaalde frequenties. Rond de 1000Hz ben je veel gevoeliger dan rond 20 of 20000Hz.

[edit2]
FF wat opgezocht in me Binas (slechte scan, ik weet het):
Afbeeldingslocatie: http://64.177.112.246/files/ScanImage02.jpg
[/edit2]

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-05 20:31
Nee, mijn fan staat niet uit :) hij blaast heel erg zachtjes...

Anyway, ik gok er dus maar op dat die 60 Gb schijf eenzelfde noise level heeft als de 10 Gb die ik er nu in heb hangen...Bedankt iig :)

Geef mij maar een Warsteiner.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Gewone dB's is lineair gemeten, dB(a)'s is gemeten naar gevoeligheid van het menselijk oor.
Dus een toon van 30 kHz (niet voor een mens hoorbaar) wordt op een 'gewone'dB schaal wel weergegeven, maar op een dB(a) schaal niet. Of heb ik teveel zitten slapen tijdens natuurkunde?
Over slapen gesproken, ik denk dat ik dat nu beter kan gaan doen dan GoTten (hoewel het laatste leuker is :) )
:z

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Oh trouwes, is eigelijk wel leuk die fan die maar 12dB produceert. Heb er zelf ook een :)
Hoeveel herrie maakt een vallend blad? Oh ja: geen |:( :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op donderdag 18 oktober 2001 22:35 schreef Spaceknarf het volgende:
Oh trouwes, is eigelijk wel leuk die fan die maar 12dB produceert. Heb er zelf ook een :)
Hoeveel herrie maakt een vallend blad? Oh ja: geen |:( :)
In het natuurkunde boek staat dat bij 1 dB geloof ik...
Maar da's niet zo hoorbaar :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1