• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Topicstarter
Ik heb me de laatste tijd wat afgevraagd.
Je weet wel, de aarde zit in de ruimte, maar waar zit de ruimte in? En waar zit dat in? En dat?
En stel dat er 'niets' is. Waar zit dan niets in? En waar zit dat dan weer in?

Iemand ideeen?

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Je weet wel
Nou eigenlijk niet :)

Verwijderd

tuurlijk heb ik me dat afgevraagt
en het goede antwoord is waarschijnlijk oneindigheid.
arghhh ok hoe ga ik dit uitleggen (tis toch raar dat het voor jezelf duidelijk kan zijn maar als je het moet verwoorden bijna niet te doen is)

ff lekker fout voorbeeld dan maar.

neem een circel, een circel is oneindig (ja ja ja ik weet het een circel is zo eindig als de pest maarja)
nou ga er van uit dat het lijntje van die circel los gemaakt word en dus oneindigver uitstrekt (kom op oneindig is oneindig he)
nou pak dat leintje en maak daar dus een oneindig 3 dimensionale ruimte van.
laat dan op een paar plekken (nee niet in het midden want het is oneindig remember, er is geen midden ) een paar big bangs gebeuren. (kom op niemand gelooft toch dat ons universum ons alles het eenige alles is.) na dat strekt zich uit en we krijgen een boel universums
die in oneindigheid zitten.

hoop dat het te snappen valt.

p.s. ja ik weet dat ik het feit oneindig nogal raar uitleg maar komt omdat de meeste mensen oneindig als een getal zien wat het niet is.
maar ga daar liever niet op in want ik heb een klote hekel aan wiskunde :( en ik kan de abstracte vorm wel begrijpen maar als we gaan rekenen met oneindig dan ben je me kwijt.

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:12

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Op woensdag 17 oktober 2001 19:57 schreef matthijs1111 het volgende:
Je weet wel, de aarde zit in de ruimte, maar waar zit de ruimte in? En waar zit dat in? En dat?

Iemand ideeen?
1. Nee ik weet niet }:O
2. als er niets is hoe kan dat dan ergens in zitten... het niets is dan toch het einde... ik weet ook wel dat er niets in een bol kan zitten op lucht na... ook vacuum is mogelijk...

en daar heb je meteen 2 theorieen waar de ruimte in zit:
a: lucht
b: vacuum

maar voor de correctheid:
de aarde zit in het melkwegstelsel wat weer in een ander sterrenstelsel zit etc... dat weet je als je een v5 natuurkunde boek leest...
geen afkraken, maar t antwoord is vrij simpel

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Topicstarter
Nou eigenlijk bedoelde ik dat niet...
arghhh ok hoe ga ik dit uitleggen (tis toch raar dat het voor jezelf duidelijk kan zijn maar als je het moet verwoorden bijna niet te doen is)
Dat had ik nou ook :(
ff lekker fout voorbeeld dan maar.

neem een circel, een circel is oneindig (ja ja ja ik weet het een circel is zo eindig als de pest maarja)
nou ga er van uit dat het lijntje van die circel los gemaakt word en dus oneindigver uitstrekt (kom op oneindig is oneindig he)
nou pak dat leintje en maak daar dus een oneindig 3 dimensionale ruimte van.
laat dan op een paar plekken (nee niet in het midden want het is oneindig remember, er is geen midden ) een paar big bangs gebeuren. (kom op niemand gelooft toch dat ons universum ons alles het eenige alles is.) na dat strekt zich uit en we krijgen een boel universums
die in oneindigheid zitten.

hoop dat het te snappen valt.
Helaas niets wijzer geworden... |:(
p.s. ja ik weet dat ik het feit oneindig nogal raar uitleg maar komt omdat de meeste mensen oneindig als een getal zien wat het niet is.
maar ga daar liever niet op in want ik heb een klote hekel aan wiskunde :( en ik kan de abstracte vorm wel begrijpen maar als we gaan rekenen met oneindig dan ben je me kwijt.
Waar zit dat 'oneindig' dan in?

Verwijderd

hoe wou je oneindigheid ergens in krijgen?

dat je oneindigheid ergens in wil hebben geef voor mij in princiepe al aan dat je het concept oneindig niet bevat.
oneindig betekend oneindig.
(p.s. en nee oneindig past ook niet in een jam pot die oneindig groot + 1 is )

wat ik een keer als oneindig zag was toen ik in een kamer zat waar echt totaal geen licht was.
dus echt niks zien alsof je blind bent.

Verwijderd

een circel is ook "oneindig"

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:27

Sick Nick

Drop the top!

Op woensdag 17 oktober 2001 20:36 schreef StratoS_V2.0 het volgende:

(p.s. en nee oneindig past ook niet in een jam pot die oneindig groot + 1 is )
:D

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 21:48 schreef Kertje het volgende:
een circel is ook "oneindig"
ok teken dan eens een mooie circel.

zet je vinger op een punt van die circel
loop de circel af met je andere vinger.
als een circel oneindig zou zijn zou je nooit bij hetzelvde punt terug kunnen komen zonder van richting te veranderen.
en kertje kom je bij het zelvde punt terug?

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Als je heel ver weg vliegt komt er misschien wel gewoon niks meer, ne dat is waar alles in zit: niks. En die niksheid blijft gewoon doorgaan dus hoeft het nergens in te zitten. OF alles loopt in een rondje..hhmmmm nu word het te vaag, dan zit het niks ook in niks.. :P :9 :P :9 :?
als een circel oneindig zou zijn zou je nooit bij hetzelvde punt terug kunnen komen zonder van richting te veranderen.
Als je die eerste vinger nou gewoon weghaalt zal je zien dat je heel lang rondjes kan draaien over een cirkel voordat je bij het einde bent 8-)

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Verwijderd

Moet alles ergens "in" zitten?

De ruimte is juist het medium, waarin alles zit. Alles wat we kunnne waarnemen bevind zich dus automatisch hierbinnen.

Kan je met zekerheid weten wat erbuiten is? Nee dus. We kunnen er natuurlijk wel over nadenken (en als je vind dat je hier erg goed in bent mag je het filosoferen noemen :P), maar een antwoord op de vraag is niet mogelijk.
De vraag zelf is is nl al onmogelijk. Je kan je ook afvragen wat er gebeurt als je in je auto harder gaat dan de lichtsnelheid, en dan je lampen aanzet.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

matthijs1111 schreef:

Iemand ideeen?
Waarom moet het ergens inzitten? Volgens mij is dat een gevolg van de beperkte menselijke geest, die nog steeds veel moeite met het begrip oneindig en het begrip 0 heeft.
Ik heb er totaal geen moeite mee dat het heelal niet ergens inzit, simpelweg omdat dat volgens mij net zo'n vraag is als 'wat zit er in zwart?'.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 22:08 schreef StratoS_V2.0 het volgende:

[..]

dan maak je een eindpunt in de circel, in principe zit er geen eind en begin aan

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

mischien is hierbij wel de beste oplossing dat je alle 'ignorance' erbij haalt die je kan vinden, want een bewezen antwoord op deze vraag krijg je nooit :)

"Ignorance is bliss.."
- The Matrix, (c) 1999

Ik dacht vroeger dat het universum een bolvorm was die als maar groter werd.. maar sinds die keer dat ik paddo's heb geprobeerd weet ik pas ECHT wat oneindigheid en ignorance is..

"want als je alles relativeert, kom je uit op 1 feit: alles heeft geen zin (in de goede (non-depressing or suicidal) zin van het woord ;))"

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Zwarte materie?
Ik denk dat het heelal zich wel degelijk ergens in bevind.
Zie het als een grote zwarte deinende zee met daar in misschien wel meerdere heelallen.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Als het heelal de wereld van het licht is om het zomaar te noemen, dan bevind die zich in de duisternis.
Een duisternis die alles omringd en die vele malen groter is dan ons heelal.

In die duisternis zou ons universum zelfs nog maar een speldeknopje zijn vergeleken met de uitgestrektheid van die duisternis.

Misschien is het ook helemaal niet relevant om je af te vragen of er nog ergens leven is in ons heelal.
Maar misschien moet je je afvragen hoeveel van die universums er eigenlijk zijn.

Wie weet bruist het er zelfs van......

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• drz
  • Niet online

drz

We zullen het nooit weten...............helaas.

"al het goede in het leven is illegaal, immoreel of dikmakend"

• Gnoom
Op donderdag 18 oktober 2001 01:29 schreef Phaerion het volgende:
Als het heelal de wereld van het licht is om het zomaar te noemen, dan bevind die zich in de duisternis.
Een duisternis die alles omringd en die vele malen groter is dan ons heelal.

In die duisternis zou ons universum zelfs nog maar een speldeknopje zijn vergeleken met de uitgestrektheid van die duisternis.

Misschien is het ook helemaal niet relevant om je af te vragen of er nog ergens leven is in ons heelal.
Maar misschien moet je je afvragen hoeveel van die universums er eigenlijk zijn.

Wie weet bruist het er zelfs van......
En waar zit die duisternis dan in? Dat is de grote vraag (8>

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 11:57 schreef Gnoom het volgende:

[..]

En waar zit die duisternis dan in? Dat is de grote vraag (8>
duisternis is niet 'iets'

en verwachten dat alles in iets zit is als je er ook maar even over nadenkt onzin natuurlijk.

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Deze vraag kwam eerder op het VWO ook wel eens tijdens de natuurkundelessen naar boven en aangezien het zo'n abstracte vraag is, moet je denk ik akkoord gaan met een noram abstract antwoord.

Namelijk het volgende: buiten de ruimte is geen massa en geen tijd. Iets kan er dus niet veranderen (geen tijd) maar eigenlijk ook niet eens zijn (geen massa) en dus zou je kunnen stellen denk ik - wat hier ook al genoemd is - dat de ruimte het medium is. Er buiten is niks.

Bovendien... wat de ruimte zelf is of wat elementaire dingen als zwaartekracht nu wezenlijk zijn is al zo moeilijk te bevatten en dan kom jij met zo'n vraag.... ;)

Verwijderd

in je moeders aars! :o

Verwijderd

wie zegt dat de het heelal niet gewoon een stukje vuil is in één of ander grote ...eyhm paddestoel!

• Gnoom
Op vrijdag 19 oktober 2001 02:36 schreef BBQ-Man het volgende:
wie zegt dat de het heelal niet gewoon een stukje vuil is in één of ander grote ...eyhm paddestoel!
Niemand die dat weet, maar als het wel zo is: waar zit die paddestoel dan in?

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Deze vraag is net zo zinloos als:
wat was er voordat het universum begon.

Het universum is tijd en ruimte (denken we nu tenminste, string theorie suggereert dat de tijdruimte slechts een benadering is van iets fundamentelers), en dus is er geen tijd voor het begin van het universum, en geen buiten het universum.

Denken we nu dan.
Het zou best kunnen dat stringtheorie voorspelt dat ons universum in een oneindig-dimensionale ruimte ligt, waar constant universa uit ontspringen door quauntum-effecten ofzo.
Who knows?

Verandert z'n sig te weinig.

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Het is in elk geval heel erg groot!!!!

Onze Melkweg alleen al bevat ongeveer 200 Miljard sterren, en dat is het nog maar een kleintje!!!!

http://www.sterrenkunde.com/melkweg.htm
http://www.sterrenkunde.com/sterrenstelsels.htm
http://www.sterrenkunde.com/Clusters.htm
http://www.sterrenkunde.com/heelal.htm

(ff een link toegevoegd!)

? weet jij wat.

• Fubaruba
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
Neem 2 maagdenburgerse halve bollen en trek die vacuum. die ruimte is luchtledig. WAT ZIT DAAR DAN? daar zit dus echt helemaal niks ofzo? maar dat kan volgens mij niet :?

Verwijderd

waarom kun je niet bevatten dat ergens niks in zit?
zomoeilijk is dat toch niet?

• Gnoom
Volgens mij zit er volgens de quantummechanica nergens niks :? Omdat er in lege ruimte ook deeltjes ontstaan en weer verdwijnen.

• ocke
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik denk dat je niet moet vragen: Wat is er buiten het universum?

Hoezo... omdat ik denk dat er niets iets "buiten" het universum kan zijn. Omdat het universum 4d is (denk ik). 4D ? Jah 4D. Neem nu onze wereldbol. Nu plaats je hierop een persoon, die maar 2D is. Hij kan dus alleen maar naar voren/achter, links/rechts (eingenlijk hetzelfde dus als ons, behalve dat hij niet naar boven/beneden kan, en we houden ook niet rekening met dalen/bergen ofzo, een vlakke bol dus). Hij gaat nu erchtuit lopen. En hij komt weer op dezelfde plek uit. Volgens mij is ons universum dus ook zo, alleen voegen we overal 1D aan toe.

Het (bol --> universum) universum is dan 4D, en wij zijn dan 3D. Wij kunnen dus wel naar boven en onder, maar welke kant we ook opgaan (en we blijven dat doen), we zullen volgens mij dan weer op de zelfde plek terug komen.

Nog 1 ding. We kunnen het natuurlijk nooit weten. Want om te kijken of dat klopt moeten we weten wat 4D precies inhoudt, en dat zal niet gaan (of niet dan?)

En dan weten jullie wat ik ervan denk...
ocke

Verwijderd

Heb je MIB gezien? dan ken je het einde? daar heb je je antwoord, alles in oneindig groot, maar ook oneindig klein, niet bevatbaar, dus stop maar met bedenken hoe alles in elkaar zit, je komt er nooit achter

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Leef, werk, baar, eet, slaap en sterf daarna gewoon rustig !
Geen moeilijke theoriën waardoor je een migraine krijgt.

Het leven is veel leuker als je niet teveel nadenkt :P

dikzak

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Op zaterdag 20 oktober 2001 22:21 schreef ocke het volgende:
Nog 1 ding. We kunnen het natuurlijk nooit weten. Want om te kijken of dat klopt moeten we weten wat 4D precies inhoudt, en dat zal niet gaan (of niet dan?)
Hmm hier hebben we wel eens een klassediscussie over gehad wat ik dus ook meteen één van de interessantste lessen vond die ik dat jaar gehad heb.
Antwoord is volgens mij het volgende:

4D: - Lengte (boven, onder)
- Breedte (links, rechts)
- Diepte (achter, voor)
- Tijd

hoe stel je je dit voor?
Stel je hebt een kubus van 2cm x 2cm x 4cm
2 cm breed
2 cm lang
4 cm van voor naar achter gemeten (8>

Tijd moet je dan zien als hoe lang dit voorwerp in deze staat bestaat.

Dan kwam er ook in die discussie voor dat er ook nog eens een 5de dimensie was. Deze weet ik dus niet, iemand die hier ideeën over heeft?

Filosofie is altijd een heel sterk aantrekkingspunt voor me geweest, helaas kon ik met MAVO geen filosofie studeren :(

Hoi

• Gnoom
Op zaterdag 20 oktober 2001 23:10 schreef Childsplay het volgende:
Heb je MIB gezien? dan ken je het einde? daar heb je je antwoord, alles in oneindig groot, maar ook oneindig klein, niet bevatbaar, dus stop maar met bedenken hoe alles in elkaar zit, je komt er nooit achter
Op zondag 21 oktober 2001 00:06 schreef Chello200 het volgende:
Leef, werk, baar, eet, slaap en sterf daarna gewoon rustig !
Geen moeilijke theoriën waardoor je een migraine krijgt.

Het leven is veel leuker als je niet teveel nadenkt :P
Dit snap ik niet hoor, wat doe je hier dan?? Nadenken is fijn, als het over deze onzin van het niets en het wel iets gaat :) Het zorgt ervoor dat je niet aan nare dingen goeft te denken, maar als je dat ook op een andere manier buiten kan sluiten vind ik het ook best.

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 03:50 schreef nobody122 het volgende:

[..]

Hmm hier hebben we wel eens een klassediscussie over gehad wat ik dus ook meteen één van de interessantste lessen vond die ik dat jaar gehad heb.
Antwoord is volgens mij het volgende:

4D: - Lengte (boven, onder)
- Breedte (links, rechts)
- Diepte (achter, voor)
- Tijd

hoe stel je je dit voor?
Stel je hebt een kubus van 2cm x 2cm x 4cm
2 cm breed
2 cm lang
4 cm van voor naar achter gemeten (8>

Tijd moet je dan zien als hoe lang dit voorwerp in deze staat bestaat.

Dan kwam er ook in die discussie voor dat er ook nog eens een 5de dimensie was. Deze weet ik dus niet, iemand die hier ideeën over heeft?

Filosofie is altijd een heel sterk aantrekkingspunt voor me geweest, helaas kon ik met MAVO geen filosofie studeren :(
nee hij bedoelde niet de vierde dimensie als tijd maar als een andere dimensie waar je naatoe kan bewegen. (ben naam van zo'n dimensie kwijt)

hierover is ook een heel goed boek geschreven ik zal nog wel ff kijken of ik de schrijver enzo kan achterhalen.
heet in iedergeval de vierde dimensie.

Verwijderd

Ga er maar gewoon vanuit dat je dat nooit te weten komt!

Er is nog nooit iemand tot het einde van dit heelal geweest.. Dus verder dan dat al HELEMAAL niet !

Het is gewoon een vraag die niemand ooit kan beantwoorden !
Tenminste.. niet binnen nu en een korte tijd!
Daar zijn wij "mensen" nog niet slim genoeg voor!

Maar het is een vraag die je bezig houd ja ! :)

God weet wat de kinderen van onze kinderen
en daar weer de kinderen van nog ontdekken ! *D

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

God weet wat de kinderen van onze kinderen
en daar weer de kinderen van nog ontdekken ! *D
Laat het hem ons dan direct ff vertellen ofzo :7

Hoi

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
als massa minder wordt is er meer energie nodig om voor een `buitestaander` dezelde afstand af te leggen..je kunt niet spreken over iets buiten het heelal..tijd/ruimtte wordt gevormt door de massa en bij gebrek daaraan is er geen ruimte..de vraag `wat is er buiten het heelal` is dan ook niet te beantwoorden vanuit een ruimtelijk oogpunt..misschien is er buiten tijd/ruimte wel een geestelijk bestaan zoals de hemel/hel
Pagina: 1