GTS tegenover MX en RAID

Pagina: 1
Acties:

• MaKK0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik heb een paar vraagjes aangezien het vorige topic gesloten is wat eigenlijk niet nodig was omdat het niet echt een "hoe is dit systeem" topic was, maarja... modjes wil is wet.. :)

Ik zou graag willen weten wat er beter is aan een GTS als je em vergelijkt met een GF2MX op een snel systeem.

Ook werd mij eens verteld dat als je twee identieke harde schijven neemt je het beste RAID kan nemen, hoezo en wat is dit precies? Het gaat mij er gewoon om dat ik 120Gb aan harde schijf ruimte wil (heb 2x 60gb harde schijf op het oog).
Dus wat zijn de voordelen van RAID en wordt het ingewikkeld om in elkaar te knutselen aangezien dit het eerste PCtje zal zijn dat ik in elkaar moet zetten.

Verwijderd

Verschil GeForce2 GTS en GeForce2 MX:
www.nvidia.com

Voordeel van raid:
Veel sneller, omdat: Klik hier.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een MX op een snel systeen zal een GTS in een langzamer syteem niet snel inhalen. Een MX in een TB 1400 is nog steeds stukken langzamer dan een GTS in een TB 900 :)

Voordeel van RAID is dat je HD een stuk sneller wordt, vooral belangrijk als je veel met grote bestanden bezig bent (foto-/videobewerking). Ander voordeel is dat wanneer je hd crasht na de garantie periode je maar de helft nieuw hoeft te kopen (data ben je wel allemaal kwijt :( )

• MaKK0
Er is me al veel meer duidelijker geworden... mooi! Maar het is dus ook zonder raid mogelijk om meerdere harde schijven in je pctje te hebben he? Zodat als je 2x 60 gig erin hangt het gewoon120 gig is? Lijkt mij eigenlijk gewoon van wel, alleen je weet maar nooit waar je nog meer rekening mee moet houden.

Ik wil ook graag een Plextor 40TSI scsi, dit is een cdrom speler, maar is het dan beter om ook nog een scsi brander er bij te nemen zowals de PlexWriter 12/10/32S Ultra SCSI (betere performance ed)? Of is het niet echt ontzettend nodig en kan ik gewoon voor een plextor IDE (hogere snelheids) brander gaan?

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:54

Metzie

Nyaano !

Als je veel fikt, en veel cd's van en naar harddisk kopieert is een SCSI reader + writer zeker aan te raden. Ik heb zelf een Plextor 32x scsi reader met de 12x10x32S writer.
En ik kan 2 volle cd's (700mb) tegelijkertijd op me systeem kopieeren binnen 5 minuten.

Normaal zit je met een IDE speler al gauw op 100% processorbelasting, of je IDE cd-romspeler kan gewoon de 32x nooit halen.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• MaKK0
Okay, en hoe zit dat dan met scsi controlers, wat is een goede, ene echte aanrader?

Ik wil er iig een brander en een cdrom opzetten, en als ik een geschikte harddisk vind dan willik die er ook op.

• Metzie
  • Laatst online: 21:54

Metzie

Nyaano !

Ik heb gewoon een eenvoudige controller van F129. (dawicontrol) maar elke standaard scsi controller werkt goed.
Harddisk kan ik je niet aanraden sinds scsi-2 harddisks al jaren niet meer geproduceerd worden en die oudjes trager zijn als normale Udma 100 schijven.

Huidige scsi harddisks voldoen aan de UW2 scsi 160 standaard, welke ongeveer 4 generaties boven scsi-2 staat.
SCSI cd-romspelers/writers werken altijd nog met scsi-2

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:34
Op woensdag 17 oktober 2001 19:54 schreef MaKK0 het volgende:
Ik heb een paar vraagjes aangezien het vorige topic gesloten is wat eigenlijk niet nodig was omdat het niet echt een "hoe is dit systeem" topic was, maarja... modjes wil is wet.. :)

Ik zou graag willen weten wat er beter is aan een GTS als je em vergelijkt met een GF2MX op een snel systeem.
Toevallig vanavond net nog een testje mee gedaan, was toevallig bij een maat van me... Hij met een GF2 GTS en ik met m'n MX. Beide hebben we een dual p3 systeem (hij 2x800 en ik 2x1000). Beide gebruiken we Win2k, hij heeft 512Mb en ik 1Gb intern geheugen.

In 3dmark 2000 & 2001 was de GTS in alle Low Quality benchmarks sneller en mijn MX was juist in alle Medium en High quality gevallen sneller, ook in het bump-mappen was mijn MX sneller. Bij de shading werkt de GTS het weer wat sneller af allemaal. Interesting huh?

Oh ja, ik heb een Asus v7100 en hij een Asus v7800(meende ik, het is iig een Asus :))

edit: typo's

• Ricochet
  • Laatst online: 02-06 11:38

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Met zoveel processor kracht is het ook wel logisch dat de videokaart de bottleneck wordt. Dat heeft niets meer te maken met het verschil daartussen. Je zou alle twee de kaarten op het zelfde systeem moeten benchmarken. En dan nog eens kijken. Denk dat je MX ondergesneeuwd wordt.

I think, therefor I am.....I think.

• MaKK0
Maar welke scsi controller is nou echt goed, wil er een brander en een cdrom op aansluiten...
hardeschijven worden ide...
welke is aan te bevelen...?

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:34
Op donderdag 18 oktober 2001 10:12 schreef Ricochet het volgende:
Met zoveel processor kracht is het ook wel logisch dat de videokaart de bottleneck wordt. Dat heeft niets meer te maken met het verschil daartussen. Je zou alle twee de kaarten op het zelfde systeem moeten benchmarken. En dan nog eens kijken. Denk dat je MX ondergesneeuwd wordt.
Dat betwijfel ik, aangezien het niet eens zozeer op processorcapaciteit aankomt in de meeste onderdelen van 3dMark 2000 & 2001...
Pagina: 1