VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .
Verwijderd
Als wat wilde je inloggen?
Als normale user of als root?
Wie heeft er verder de root-privileges op die machine.
Als dat jijzelf bent, dan heb je wel eens kans, dat er iets minder leuks met je machine gebeur is (grappenmaker)
Als normale user of als root?
Wie heeft er verder de root-privileges op die machine.
Als dat jijzelf bent, dan heb je wel eens kans, dat er iets minder leuks met je machine gebeur is (grappenmaker)
Last van een l33t h4x0r ? Kan alleen als root, ben je hetzelf niet geweest of iemand anders met root rechten dan zou ik daar serieus rekening mee gaan houden
ik heb recent wat met parition magic zitten spelen, maar niet bij m'n linuxpartities...
Zucmantaks, nu 💰 !
Verwijderd
Dit heeft niks met PM te maken.
Is heel de /home dir qua permissies verandert of gaat het alleen om je eigen home-dir? Dat laatste zou je namelijk gewoon zelf gedaan kunnen hebben.
Dat eerste kan nogmaals alleen door iemand met root-privileges gedaan hebben. Bekijk je logfiles eens heel goed en ook de commando historie van root.
Waarschijnlijk ben je dus gehacked. Let vooral ook op nieuw aangemaakte gebruikers etc.
Is heel de /home dir qua permissies verandert of gaat het alleen om je eigen home-dir? Dat laatste zou je namelijk gewoon zelf gedaan kunnen hebben.
Dat eerste kan nogmaals alleen door iemand met root-privileges gedaan hebben. Bekijk je logfiles eens heel goed en ook de commando historie van root.
Waarschijnlijk ben je dus gehacked. Let vooral ook op nieuw aangemaakte gebruikers etc.
heel /home... vaag.
Zucmantaks, nu 💰 !
Verwijderd
Sja, zo vaag is het niet, dan kan je wel bijna met zekerheid stellen dat er een cracker binnen is geweest.Op donderdag 18 oktober 2001 19:16 schreef Major_Kusanagi het volgende:
heel /home... vaag.
Nogmaals: Ga je logfiles doorspitten en de commando historie van root (als er uberhaupt in 1 van beiden nog iets nuttigs te vinden is).
Weet je heel zker dat je zelf niet per ongeluk het commando dat dit kan veroorzaken gegeven kan hebben als superuser. (chmod -R 007 /home)
ik zal eens kijken... welke logs zijn nuttig? (kijk er anders nooit in)
Zucmantaks, nu 💰 !
Verwijderd
Sja, leer jezelf dan toch eens aan om er wat vaker in te kijken. Is onderdeel van een Linux machine beheren/onderhouden. Ook al is het geen server, maar een workstation.
Eigenlijk is alles onder /var/log/ belangrijk.
Met name "messages", "kern(el).log", "auth.log" , "syslog" en "user.log" zijn daarvan belangrijk. Overigens hoeven ze niet allemaal op je systeem aanwezig te zijn hoor.
De eerste moet je in ieder geval eens doornemen.
Bekijk sowieso of je in /etc/passwd een nieuwe user kunt vinden of iets anders ongewoons. (cat /etc/passwd)
Bekijk eventueel nieuw aangemaakte groepen (cat /etc/group).
Bekijk de historie van de users eens (met name root), mocht je niks vreemds kunnen vinden in bovenstaande dingen.
Veelal te vinden in de vershillende home-dirs in het bestandje .bash_history if .history. (tail ~/.bash_history)
Eigenlijk is alles onder /var/log/ belangrijk.
Met name "messages", "kern(el).log", "auth.log" , "syslog" en "user.log" zijn daarvan belangrijk. Overigens hoeven ze niet allemaal op je systeem aanwezig te zijn hoor.
De eerste moet je in ieder geval eens doornemen.
Bekijk sowieso of je in /etc/passwd een nieuwe user kunt vinden of iets anders ongewoons. (cat /etc/passwd)
Bekijk eventueel nieuw aangemaakte groepen (cat /etc/group).
Bekijk de historie van de users eens (met name root), mocht je niks vreemds kunnen vinden in bovenstaande dingen.
Veelal te vinden in de vershillende home-dirs in het bestandje .bash_history if .history. (tail ~/.bash_history)
awright! zal ik doen...
ik heb eigenlijk ook nooit reden gehad om in die files te kijken...
ik heb eigenlijk ook nooit reden gehad om in die files te kijken...
Zucmantaks, nu 💰 !
Pagina: 1