Wat is slim? Kleine 7200rpm HD en grote 5400rpm of

Pagina: 1
Acties:

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-04 23:13

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
Ik ben een systeempje voor iemand bij elkaar aan het zoeken en hij wil er 2 HD's in. Hij wil er 2 van 60 gig 7200rpm.

Nou zat ik zelf meer te denken aan 1 "kleine" 40 gig 7200rpm en 1 grote 80 gig 5400rpm. Opgeteld evenveel mb's. Maar warmte en geluidstechnisch misschien verstandiger en goedkoper bovendien.

Iemand hier nog wat heldere gedachtes over?

greetz

DeWaanzin

XBL: theArthurrrr

Verwijderd

ik zou de 7200 RPM nemen. toch weer een stukje snelheidswinst. En een koelertje erop -> weg warmte probleem.

Verwijderd

Ik heb hier een 30 GB 5400 rpm en een 40 GB7200 rpm in mijn systeem hangen, die 7200 heeft een HD koeler er onder hangen. De temperatuur verschil tussen de 5400 en de 7200 is maar 0,5C (gemeten met DIGIDOC 5). Zelf zou ik dan gaan voor 2x 60GB 7200rpm.

Beide schijven zijn van Maxtor.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:14

Appie

F1RST Racing

2x60gb is raid 0
of 3x40gb in raid 0+1 (mits dat ook een optie is)

Dan heb je A een snelheidwinst van zo'n 80%, en bij het tweede voorstel heb je toch nog de veiligheid over je data.

Voordwaarde is natuurlijk wel dat een of een bordje koopt met een raidcontroller (bijv. A7V133, maar zijn er veel meer van) of een los raid kaartje erbij haalt.

Mocht dit geen goed voorstel zijn:
Ligt eraan wat ie ermee wil gaan doen:
1 hd voor mp3's en films en 1 hd voor os en progs, dan is je voorstel wel goed.
7200rpm is natuurlijk altijd sneller dan 5400rpm, dus als geld en geluid geen probleem zijn: ga hiervoor.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Hij gaat er absluut geen brute dingen mee doen. Nix niet films, mp3's down'n, laat staan game'n. Ha! How stupid can you get.
Het is meer een geval van dingen kunnen backupen.

En geld is altijd een probleem (bij mij iig) anders hoefde je nix te tweaken.

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Volgens mij kan je als je 2 dezelfde schijven hebt, ze in RAID draaien, daar krijg je ook weer een flinke snelheids verbetering

Verwijderd

Ik heb zelf toevallig die situatie: Een IBM dtla-307045 (7200rpm, 45GB) en een Maxtor D540X (5400RPM, 80GB). Nu is die IBM toevallig kapot en hoop ik er een 60GXP, 60GB voor terug te krijgen... dan heb ik helemaal een boel hd-ruimte :P Maar ook met deze combinatie ging het al heel leuk: windows en spelletjes op de IBM omdat die veel profijt hebben van de snellere laadtijden. En de mp3z/moviez/warez op de maxtor voor brute opslag.

Helaas maakt die 5400RPM maxtor nog meer lawaai dan de 7200RPM IBM :( en word hij ook behoorlijk heet voor een 5400RPM schijfje... hiermee zijn de voordelen die jij noemt gelijk al aardig verdwenen. En verder: is het echt wel zoveel goedkoper? Die 60GXP, 60GB IBM'etjes zijn best wel goedkoop en dan heb je voor een paar tientjes xtra wel allebei 7200RPM schijfjes.

Ik zou dus ook eigenlijk gewoon twee 7200RPM schijfjes aanbevelen: qua warmte & lawaai & prijs maakt het weinig uit maar ze zijn dan allebei wel lekker snel. Al lijkt het me geen slim idee als ze op elkaar gestapeld moeten worden in bijvoorbeeld een midi tower met nog een diskettedrive. Zorg er dus in elk geval voor als je twee 7200RPM's neemt dat je een lege bay dertussen houdt. Door toeval heb ik nu deze combinatie, maar als ik indertijd de keuze had gehad had ik zeker twee 7200RPM's gekozen. Die dingen worden tegenwoordig nog maar zo heet als 5400RPM's en zijn echt fluisterstil. Bovendien kun je als je het juiste mobo kiest nog mooi een striped raid setupje maken :P

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Op woensdag 17 oktober 2001 20:28 schreef PsyFlux het volgende:
Ik heb zelf toevallig die situatie: Een IBM dtla-307045 (7200rpm, 45GB) en een Maxtor D540X (5400RPM, 80GB).
Ha PsyFlux remember me? [topic=231898/1/25]

Heb je al een andere IBM HD of draait die van jouw nog steeds (net als die van mij).

Ik wilde dus eigenlijk zo'n zelfde combo als ik zelf heb (same as yours) voor die collega in elkaar zetten, want dat bevalt me zelf nog steeds wel.

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Ik zal even een paar onduidelijkheden wegnemen.
Ten eerste hoeft een 7200rpm schijf niet sneller te zijn dan een 5400 rpm. Dat hangt meer van de dichtheid van de schijf af. Een auto die meer rpm maakt, heeft niet automatisch een hogere snelheid.

Ten tweede: het is technisch niet onmogelijk om twee verschillende schijven in RAID te hangen. Het is alleen wel aan te raden omdat het efficienter is.

Ten derde is raid 0 striping, en telt dus twee hoeveelheden bij elkaar op. twee 40 GB schijven geven dus 80 GB. (een 20 en een 60 geven 40 btw)
Raid 0+1 is striping plus mirroring, en heeft dus 4 schijven nodig.

Nou mijn advies: Als diegene toch geen extreme dingen gaat doen kun je volstaan met jouw voorstel. En remember; hoe minder platters, hoe sneller de schijf.

(volgens mij hebben 7200rpm schijven wel een lagere acces time)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:06

tweakerbee

dus..?

Op woensdag 17 oktober 2001 23:04 schreef Buggle het volgende:
(volgens mij hebben 7200rpm schijven wel een lagere acces time)
Klopt. En dat is juist iets wat de "snelheid" van je systeem erg beinvloed. Het voelt merkbaar sneller aan.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 22:52 schreef DeWaanzin het volgende:

[..]

Ha PsyFlux remember me? [topic=231898/1/25]

Heb je al een andere IBM HD of draait die van jouw nog steeds (net als die van mij).
Hah, het is waar ook :P
Nee, die IBM van mij is toen kapot gegaan en ik ben nog steeds een beetje te lui geweest om 'm op te sturen :Z Maar hoogstwaarschijnlijk krijg ik er wel een 60GB 60GXP voor terug omdat al een behoorlijk aantal mensen die al terug hebben gekregen toen ze een kapotte dtla-307045 opstuurden :9~
Ik wilde dus eigenlijk zo'n zelfde combo als ik zelf heb (same as yours) voor die collega in elkaar zetten, want dat bevalt me zelf nog steeds wel.
Tsja, ik ben zelf niet zo tevreden over die maxtor: lawaaiig en heet geval. Dan is die IBM ondanks dattie 7200RPM is nog een betere keus, en aangezien ze tegenwoordig zo goedkoop zijn heb ik ook de neiging om gewoon twee 7200RPM's aan te raden.
Pagina: 1