Ik heb zelf toevallig die situatie: Een IBM dtla-307045 (7200rpm, 45GB) en een Maxtor D540X (5400RPM, 80GB). Nu is die IBM toevallig kapot en hoop ik er een 60GXP, 60GB voor terug te krijgen... dan heb ik helemaal een boel hd-ruimte

Maar ook met deze combinatie ging het al heel leuk: windows en spelletjes op de IBM omdat die veel profijt hebben van de snellere laadtijden. En de mp3z/moviez/warez op de maxtor voor brute opslag.
Helaas maakt die 5400RPM maxtor nog meer lawaai dan de 7200RPM IBM

en word hij ook behoorlijk heet voor een 5400RPM schijfje... hiermee zijn de voordelen die jij noemt gelijk al aardig verdwenen. En verder: is het echt wel zoveel goedkoper? Die 60GXP, 60GB IBM'etjes zijn best wel goedkoop en dan heb je voor een paar tientjes xtra wel allebei 7200RPM schijfjes.
Ik zou dus ook eigenlijk gewoon twee 7200RPM schijfjes aanbevelen: qua warmte & lawaai & prijs maakt het weinig uit maar ze zijn dan allebei wel lekker snel. Al lijkt het me geen slim idee als ze op elkaar gestapeld moeten worden in bijvoorbeeld een midi tower met nog een diskettedrive. Zorg er dus in elk geval voor als je twee 7200RPM's neemt dat je een lege bay dertussen houdt. Door toeval heb ik nu deze combinatie, maar als ik indertijd de keuze had gehad had ik zeker twee 7200RPM's gekozen. Die dingen worden tegenwoordig nog maar zo heet als 5400RPM's en zijn echt fluisterstil. Bovendien kun je als je het juiste mobo kiest nog mooi een striped raid setupje maken