Toon posts:

Freesco rebooten zodra ADSL storing heeft

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Freesco heeft bij mij de vervelende eigenschap dat als er iets gebeurd met mx-stream, een storing oid, hij niet meer werkt totdat hij geboot is.
Nu komt mijn vraag:
hoe stel ik in dat hij elke x-minuten een ping verstuurd en bij no reply automatisch boot? Ben geen Linux-die hard, maar Freesco zelf is ook zonder grote problemen gelukt, dus kom maar op!

Verwijderd

in een normale linux distro kun je in crontab en script om de zoveel minuten laten runnen. scripting zelf heb ik geen verstand van. maar het zal iets worden als:
ping linux.org
if geen reactie then
reboot
fi
in de man page van ping kun je vast wel vinden hoe je een max time out kunt meegeven (op te vragen met: man ping)

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

Waarschijnlijk heeft het temaken met je netwerkkaarten. Dus je netwerk op nieuw opstarten dan heb je het probleem ook niet meer. Ik heb hier ook freesco en ik heb er geen problemen mee als MXstream weg valt of als ik de modem uit en aan zet.
Ik heb de modem dan wel geupgrade naar een router.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Ik heb op m'n freesco machine in /rc dit bestand gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[Linux] cat linkup.sh
#!/bin/sh
# linkup.sh 20010607
# check connectie, indien down reboot
#
# geef alles de tijd om op te starten
sleep 300

pingres=`ping -c4 www.planet.nl | grep from`
if [ "$pingres" = "" ]
then
# dit triggert de firewall op m'n werkpc, als ik bezig ben weet ik dat freesco reboot
ping -c1 192.168.0.02 >/dev/nul
reboot
fi
linkup.sh &

Zoals je ziet herstart ie zichzelf. Om hem na een reboot 1malig op te starten heb ik in /rc/rc_user als laatste regel

/rc/linkup.sh &

staan.
Het krijgt vast geen schoonheidsprijs, maar het werkt wel.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:00

MAZZA

Barbie is er weer!

Hmmm is dit niet een erg drastische maatregel :? Je kan er beter achteraangaan om te kijken waarom een simpele restart van je ppp verbinding niet helpt toch ?