Toon posts:

load balancing, hoe doe je dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje: stel ik wil een homenetwerk opzetten met TWEE ADSL lijnen... Dus de volgende situatie:

ADSL1
|
|
| /ADSL2
| |
+-+-----+
|router?|
+-------+
|
|
inter LAN

Wat voor hardware gebruik je hier als router? Kan dit met een Linux bakje met 3 NIC's erin? Hoe balance ik dan mijn traffic?
Of heb ik dan toch echt een duur stuk speelgoed nodig (CISCO / 3COM ?? Prijzen?)....

Thanx !

• Egbert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-11 13:56
Mooiste oplossing:
bij je thuis vanaf een servertje via beide adsl (of wat dan ook) lijnen een tunnel opzetten naar een server ergens met erg goede internetverbinding. Op je gateway met een trafficshaper verkeer verdelen over beide tunnels.
Op snelle server internetverkeer van/naar die tunnel 'masqueraden'/NAT-en van/naar (extra) ip('s) op snelle server.

Nadelen:
-server met snelle ineternetverbinding nodig
-je betaalt 3 keer voor je traffic, (adsl, snelle server in, snelle server uit)
-lastig op te zetten

Voordelen:
-tzou moeten werken
-cool
-snel

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, geinig ideetje. Maar niet erg haalbaar. Ik wil graag iets wat ik "in huis" kan oplossen. Dus ik schaf naast mijn huidige ADSL lijn een tweede aan en dan..... draaien maar! Twee NIC's in mijn linux bakkie, een of ander load-balance/traffic shape progje erbij op, en rammen maar met 200 kb/s !! >:)

Ideetjes?

• Egbert
  • Laatst online: 26-11 13:56
Zo'n vermoeden had ik al :P

Met een simpele in-huis-oplossing kan je nooit volledig 'packed-based' (?) load-balancen.
Je kan dan alleen per tcp-verbinding een bepaalde lijn laten kiezen.
Dus een enkele download wordt er niet sneller door (behalve dan weer als je een downloadmanager gebruikt die meerdere connecties tegelijk maakt)..

Hoe dit het makkelijkst te realiseren is weet ik niet...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 oktober 2001 15:25 schreef Egbert het volgende:
Zo'n vermoeden had ik al :P

Met een simpele in-huis-oplossing kan je nooit volledig 'packed-based' (?) load-balancen.
Je kan dan alleen per tcp-verbinding een bepaalde lijn laten kiezen.
Dus een enkele download wordt er niet sneller door (behalve dan weer als je een downloadmanager gebruikt die meerdere connecties tegelijk maakt)..

Hoe dit het makkelijkst te realiseren is weet ik niet...
Jammer, dit hoopte ik namelijk wel te realiseren :). Ehm, als ik inderdaad voor balancing per tcp-verbinding, kun je dat wel dynamisch balancen? Als in: hey, eth0 is nu wel wat drukjes, laat ik deze nieuwe connectie maar over eth1 starten...(???)... Da's namelijk ook wel prima, alhoewel dat andere (packet-based) wel veeeeel cooler is :9~

• AltiVec
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 00:06
Ik ben op dit moment zelf ook bezig om een kabel- en een ADSL verbinding te bundelen.
Loadbalancing door verbindingen over verschillende lijntjes te laten lopen is wel mogelijk m.b.v. NAT. Hoe je dat precies doet met Linux zou ik niet weten, ik hoop dat iemand hier daar een antwoord op kan geven!!
Wel is er een programma voor windows wat beweert dat te kunnen, nl. Internet Gateway (Pro) van Vicomsoft; http://www.vicomsoft.com -- Zie bij technical specifications "Connection Teaming". Heeft iemand dat programma misschien... please contact me! :)

Verder is er nog informatie over te vinden op:
[url="http:// <a href="http://www.loadbalancing.net/white.html"]http://www.loadbalancing.net/white.html[/url] " target="_blank"> http://www.loadbalancing.net/white.html </a>
http://linas.org/linux/load.html
http://www.suse.de/~mha/linux-ip-nat/diplom/node4.html#SECTION00043200000000000000

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-12 15:09

PanMan

Spun!

Als je 200 K/sec wil halen kan je beter gewoon 1 2Mbit lijn nemen van BBnet (via Cistron of wellicht binnenkort via TweakDSL). Maar, het blijft wel leuk om mee te spelen :).

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 oktober 2001 23:00 schreef PanMan het volgende:
Als je 200 K/sec wil halen kan je beter gewoon 1 2Mbit lijn nemen van BBnet (via Cistron of wellicht binnenkort via TweakDSL). Maar, het blijft wel leuk om mee te spelen :).
Is wel een STUK duurder makker...

• AltiVec
Een stuk duurder en zeker niet zo betrouwbaar als 2 lijnen van 2 verschillende aanbieders. Kom je tenminste niet telkens zonder internet te zitten als er weer ns een storing is.
Hier zitten ongeveer 15 mensen achter 1 @home verbinding en dat is wat langzaam... Binnenkort ADSL erbij met 500kbit/sec up en max 8 Mbit down (waarvan 2 gegarandeerd). :P

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voor http kan je een squid proxy nemen met 2 roundrobbin peers.
Eenvoudig en betrouwbaar.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, nog steeds niet echt een reactie waar ik wat mee kan.. niemand die weet of dit kan met bijv. linux? Of met hardware? ik wil eigenlijk dat het gewoon voor het interne LAN lijkt of er 1 verbinding is naar buiten.

Verwijderd

Of het via linux gaat weet ik niet, maar via windows XP in ieder geval wel. Hierin kun je namelijk met2 netwerkkaarten
een bridge maken, waarna er loadbalancing plaats vind. In plaats van netwerkkeerten kun je natuurlijk ook je adsl vpn adapters nemen.

• AltiVec
Op donderdag 18 oktober 2001 10:57 schreef camouman het volgende:
Of het via linux gaat weet ik niet, maar via windows XP in ieder geval wel. Hierin kun je namelijk met2 netwerkkaarten
een bridge maken, waarna er loadbalancing plaats vind. In plaats van netwerkkeerten kun je natuurlijk ook je adsl vpn adapters nemen.
Kan dat ook in 2000 Advanced server of professional? En op wat voor manier verdeelt ie de 'load'? Heb je misschien iets meer details hoe je dit precies realiseert en hoe dat werkt met vpn adapters?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De enige manier waarop het echt kan is met support van de provider.
2 Lijnen van 1 provider, waarbij aan jou kant, en aan de kant van de provider de lijnen gebundeld zijn.

Zonder die support blijft het een beetje aan klooien met source-routing, of roundrobin proxy / tcp gebeuren.

• AltiVec
Op donderdag 18 oktober 2001 17:37 schreef little_soundman het volgende:
De enige manier waarop het echt kan is met support van de provider.
2 Lijnen van 1 provider, waarbij aan jou kant, en aan de kant van de provider de lijnen gebundeld zijn.

Zonder die support blijft het een beetje aan klooien met source-routing, of roundrobin proxy / tcp gebeuren.
Ja, het wordt natuurlijk nooit perfect zonder support van provider, maar die gaat daar natuurlijk niet aan meewerken. Zeker al niet als het om 2 verschillende gaat. Met genoeg mensen er achter moet er toch een heel redelijke verdeling te maken zijn... Jammer dat alleen niemand weet hoe...

Iemand misschien ervaring met hardware routers die iets dergelijks kunnen doen?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 19:05 schreef AltiVec het volgende:

[..]

Ja, het wordt natuurlijk nooit perfect zonder support van provider, maar die gaat daar natuurlijk niet aan meewerken. Zeker al niet als het om 2 verschillende gaat. Met genoeg mensen er achter moet er toch een heel redelijke verdeling te maken zijn... Jammer dat alleen niemand weet hoe...

Iemand misschien ervaring met hardware routers die iets dergelijks kunnen doen?
Ja, dat wil ik ook wel weten :)
Ik wil hier namelijk samen met de buren een netwerkje bouwen, met zijn zessen ofzo, en dan is 1 ADSL lijntje wat krapjes >:)

• MrKoen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-11 23:45
Zoek eens op 'load balancing' hier op het GoT forum. Ik heb al vele oplossingen voor een probleem als dit gelezen in topics die resulteerden uit die zoekopdracht.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:22

BrZ

Op donderdag 18 oktober 2001 00:05 schreef bliekp het volgende:

[..]

ik vraag het me af...
uitgaande dat hij al 2 telefoonlijnen heeft liggen kost 2x 1mbit mxstream je 350,- per maand... dan is zo'n 2mbit lijntje toch goedkoper :)

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 23:39 schreef BrZ het volgende:

[..]

ik vraag het me af...
uitgaande dat hij al 2 telefoonlijnen heeft liggen kost 2x 1mbit mxstream je 350,- per maand... dan is zo'n 2mbit lijntje toch goedkoper :)
BBned ADSL 2mbit/512kbit kost je minimaal 245 euro (540 piek) per maand voor het Basic abbo. Oja, dan vergeten we de 795 euro aansluit kosten even voor het gemak. Dit gaat via SupportNet -> www.supportnet.nl voor meer prijzen.

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 15:59

bennierex

Pilot_Z

Op donderdag 25 oktober 2001 23:39 schreef BrZ het volgende:

[..]

ik vraag het me af...
Pcies, waarom wil je dat :?
Je betaald naar verhouding veel meer (hebt een xtra telefoonlijn en MxStream/ISP abbo nodig) en je snelheidswinst is relatief klein (vergleken bij het bedrag dan)... Als je geld teveel hebt, mag je dat ook best aan mij geven hoor *D

• AltiVec
Op Thursday 25 October 2001 23:47 schreef bennierex het volgende:

[..]

Pcies, waarom wil je dat :?
Je betaald naar verhouding veel meer (hebt een xtra telefoonlijn en MxStream/ISP abbo nodig) en je snelheidswinst is relatief klein (vergleken bij het bedrag dan)... Als je geld teveel hebt, mag je dat ook best aan mij geven hoor *D
Is een beetje offtopic. Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden om meer bandbreedte te krijgen, (teveel betalen), maar we willen hier toch echt een oplossing voor loadbalancing. Hier hebben we een andere ADSL provider en die levert voor F89/maand een snelheid 2 Mbit (nominaal) tot max 8 Mbit en upstream 512 kbit. Daarnaast is er een @home aansluiting van 1-2Mbit, dus die moeten gebundeld kunnen worden. Is erg voordelig namelijk ;) 2x een adsl aansluiging nemen betekent weer hoge aansluitkosten en niet het voordeel van 2 onafhankelijke ISPs.

• Theodoor
  • Laatst online: 25-11 12:38
Je zou met OSPF routing wat moeten gaan doen, maar dan moet je waarschijnlijk wel een Cisco doosje aanschaffen. Ik weet namelijk niet of het wel werkt met Advanced Routing onder Linux.

• PanMan
  • Laatst online: 01-12 15:09

PanMan

Spun!

Op donderdag 18 oktober 2001 00:05 schreef bliekp het volgende:
PanMan: Beter 1x 2 Mbit dan 2x 1
[..]
Oh? volgens mij is het Goedkoper!
Van de cistron site:

Cistron Broadband 2048

Snelheid: 2048 Kbps - 512 Kbps upload
Maximaal dataverkeer 35 GB per maand
E-mail ontvangen en versturen; gebruikersnaam@cistron.nl
POP E-mail box 20 MB
Usenet nieuws lezen en versturen
Een eigen homepage, http://www.gebruikersnaam.cistron.nl/
Maximaal dataverkeer homepage 5 GB per maand
50 MB ruimte om een homepage te plaatsen
Standaard CGI scripts
Statisch IP adres
Shell toegang
Gratis gebruik van onze helpdesk
Prijzen:
Maandelijks 89 EURO (NLG 196,13) incl. BTW
897,48 EURO ( NLG 1977,78) per jaar incl. BTW

Oftewel, bij een jaar abo 165 piek/maand

Bij Fast MxStream ADSL (je moet minimaal 2 fast ADSL lijnen hebben om ook op die 2 Mbit uit te komen, 2x basic is maar 1 Mbit) zit je op 350/maand. Dat is dus meer dan 2x zo duur!
Dus, ik snap niet waar jij vandaan haalt dat 1 lijn duurder is.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

Bagger datatraffic :(

• Ruudjah
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Naar een oplossing als dit ben ik ook al maanden naar op zoek. Er zijn Cisco routertjes die dit klusje klaren, maar dan zit je in de prijsklasse van rond de 7-8000 piek. Niet echt kostenefficient dus. Nu heb ik gezocht op Žload balancingŽ, en wat draadjes doorgespit. Er waren 2 dingen die me opvielen:
-Het zou mogelijk kunnen zijn met windows NT, icm MS Proxy. Hier werd iets kort over gezecht.
-Het zou mogelijk kunnen zijn door 2 alcatel modems aan te sluiten op een switch, en op de clients 2 gateways in te stellen.

Voor punt 1: Wie weet er iets meer van MS-Proxy? Zou dit hiermee mogelijk kunnen zijn?
Voor punt 2: Kan windows omgaan met meerdere gateways? zo jah, wanneer heb je er dan voordeel bij?

TweakBlog

Pagina: 1