Lastige tik! en ruis

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Ha audiofielletjes,
Ik heb een probleem nml mijn geluid vd computer ruist via mijn stereo en er zit een tik in.
Eest mijn config.
Ik heb mijn Creative Sbl 128 aangesloten op mijn stereo.
Dit is gebeurd dmv een splitter op de luidspreker uit waar dan 1 kabel naar de stereo gaat en de andere naar mijn koptelefoon (woon in studentenhuis dus soms moet je rustig aan doen). Die naar de stereo gaat naar de AUX ingang van mijn stereo dmv tulp stekkers.
tot zover duidelijk lijkt me
Maar... Mijn stereo (kenwood, beetje oud maar wel een goede UD301) heeft maar 1 AUX ingang en daar heb ik dus ook mijn TV op aangesloten door een "splitter" in de AUX te doen (zodat je dus 4 ipv 2 tulp uiteindes krijgt)
Ik kan het wel proberen uit te tekenen maar kan nergens mijn plaatje dan plaatsen want heb geen webruimte.
Bij het aanstaan van de comp (dus ook zonder ook maar iets te doen) krijg ik van tijd tot tijd een irritante tik. Net of er stroom "weg moet". Misschien heeft het iets met aarde te maken maar geen enkel stopcontact hier is geaard. Weten jullie hier een oplossing voor?

Probleem 2: de ruis
Ik heb ook een irritante ruis in mijn boxen zitten maar dat komt omdat ik er maar 2 op aan kan sluiten en ik heb er 4 op aangesloten door de kabels vd boxen in elkaar te draaien en dan in mijn stereo te stoppen. Ik weet het, is niet zo goed en het heeft iets met weerstand te maken maar hoe kan ik die ruis er uit krijgen? Liefts met zo min mogelijk kosten natuurlijk!

Alvast bedankt voor de reacties (als die komen)

P.Duh! lekker puh!

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

TV heeft geen randaarde... Dat zal ruisen. En die tik... Kan best wel eens van dezelfde oorzaak komen (tikken zijn meestal kleine statische onladingen en niet gezond voor je comp).

edit:

oplossingen vergeten :)

Tik: De statische spanning.Je zou een weerstandje van pakweg 100 ohm kunnen schakelen tussen nul en de kanalen die tikken.

De ruis is weg te werken door of het signaal te versterken voordat het de versterker ingaat (gewoon een grotere signaal/ruisverhouding) of beter geschermde kabels...

Trouwens, die setup met de splitter, daar zet je toch zeker een schakelaar tussen???

Forget your fears...
...and want to know more...

• pduh
Nee, TV veroorzaakt geen ruis of tik. Met de TV uit en de comp uit is er nog steeds ruis, alleen geen tik meer. Dat die tik niet goed is en met statische elektriciteit te maken kan hebben dacht ik ook al maar hoe kom ik er vanaf??

P.Duh! lekker puh!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Al die splitters en kabels veroorzaken nogal wat ruis, daar had ik hier ook last van.
Weinig aan te doen, behalve goede kabels direct naar elk apparaat gebruiken en ook een betere kwaliteit splitters wil wel eens wat helpen. Verder je volume van de output wat omlaag zetten kan ook helpen. Sommige SB's produceren meer ruis naarmate ze harder staan.

Senile! Senile Oekaki

• pduh
Die tik heb ik dus met de computer.
Heb nergens een schakelaar tussen! Hoe zet ik nou een schakelaar tussen een splitter? dat ding bestaat uit 1 stuk.

De ruis met de stereo.
wat bedoel je met een weerstandje van 100 Ohm tussen de 0 en de..
Hoe zet ik daar een weerstandje tussen en waar koop je zo'n weerstandje?

Ik snap nog niet echt veel van de oplossingen maar bedankt, zo kom ik weer iets verder

P.Duh! lekker puh!

• pduh
Op woensdag 17 oktober 2001 13:58 schreef _bas_ het volgende:
Al die splitters en kabels veroorzaken nogal wat ruis, daar had ik hier ook last van.
Weinig aan te doen, behalve goede kabels direct naar elk apparaat gebruiken en ook een betere kwaliteit splitters wil wel eens wat helpen. Verder je volume van de output wat omlaag zetten kan ook helpen. Sommige SB's produceren meer ruis naarmate ze harder staan.
Mijn SB heeft op zich geen ruis (althans ik hoor het niet echt) de ruis is alleen afkomstig van de stereo en de tik is dus alleen afkomstig van de computer.
Bijkomend grappig effect is wel dat als de TV aanstaat en het geluid uit, ik het geluid kan horen via de koptelefoon van de computer!

P.Duh! lekker puh!

• pduh
kickerdekick

niemand weet iets??

P.Duh! lekker puh!

Verwijderd

Als je nou eens je aarde aan de centrale verwarming hangt?? Ik neem aan dat dat geaard is.
Succes ermee.
Pagina: 1