Website en Mailserver met webacces....bleh ?

Pagina: 1
Acties:

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 08:27

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Topicstarter
Weet niet of dit het goede topic is, maar ik denk dat het wel kan. Wat is er aan de hand:

Ik heb een domeinnaam (domein.nl) die hangt aan een site van chello. Dit moet zo blijven.
Nu wil ik op mijn PC'tje thuis (met een constante online verbinding (kabel)) een mail-server met webacces en pop3 opzetten. de mail adressen moeten ook naam@domein.nl worden en webacces gaat ook via PC thuis (klein webservertje puur voor webmail).

Nu de vragen:
1) hoe weet de computer van een gebruiker als hij bijvoorbeeld mail wil versturen via pop3 dat hij op de Mailserver moet zijn ipv. de chello site (waar domein.nl heenverwijst)

2) Hoe krijg ik het voor elkaar dat als ik www.domein.nl/mail/ intyp hij 'doorschakelt' naar de mailserver waar de Webmailserver op draait ipv. naar mijn chello-homepage te gaan.

Snap nog niet veel van het hele DNS-resolve gebeuren, dus antwoorden op deze vragen zouden zeer welkom zijn. Ben op internet al wezen zoeken maar kan zo 1-2-3 niets vinden waarin dit simpel uitgelegd wordt.

Alvast bedankt.

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12
1) via een MX record in je DNS.

2) je kan gewoon via een java script redirecten naar het IP van je chello bak

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 08:27

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Topicstarter
Heb net de helpdesk van Vuurwerk gebeld en zij konden me eigenlijk ook niets vertellen over MX records en hoe dat werkt. Iemand een simpele uitleg ?

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 11:44 schreef Righteye het volgende:

1) hoe weet de computer van een gebruiker als hij bijvoorbeeld mail wil versturen via pop3 dat hij op de Mailserver moet zijn ipv. de chello site (waar domein.nl heenverwijst)
mail verstuur je via smtp, niet via pop3 ;)
met een mx record in je zone file wordt de mail naar je chello bak gestuurd.
iets van:
IN MX 10 mail
mail IN A <ip/hostname van chello bak>
2) Hoe krijg ik het voor elkaar dat als ik www.domein.nl/mail/ intyp hij 'doorschakelt' naar de mailserver waar de Webmailserver op draait ipv. naar mijn chello-homepage te gaan.
Je zou de webmail site gewoon bij chello kunnen draaien en dan in de config files van webmail zetten dat ie moet connecten met je chello bak.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:51

TheVMaster

Moderator WOS
Op woensdag 17 oktober 2001 13:03 schreef whyohwhy het volgende:

[..]

mail verstuur je via smtp, niet via pop3 ;)
met een mx record in je zone file wordt de mail naar je chello bak gestuurd.
iets van:
IN MX 10 mail
mail IN A <ip/hostname van chello bak>
[..]

Je zou de webmail site gewoon bij chello kunnen draaien en dan in de config files van webmail zetten dat ie moet connecten met je chello bak.
HMm..je kunt ook heel eenvoudig op de www.domein.nl/webmail een html pagina zetten die automatisch refresth (na 0 sec ofzo) naar het iP van je chellobak!
Hoe haal je die NL mail nu binnen?? dmv Pop3?? dan installeer je toch gewoon een mailserver die dat voro je doet..dus domein.nl mail komt binnen waar dat nu ook binnenkomt. en de mailserver config je zo dat hij elke 5 minuten ofzo mail ophaalt. Als je mail verstuurd via webmail zal (indien je het juist configureerd) als afzender dat domein.nl mailadres te zien zijn.

Ik gebruik voor Pop/SMTP Internet Anywhere mailserver. Hier kun je dat perfect mee configureren...alleen nu nog een webmail pakketje :)

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12
Je kan het ook zo doen dat je op http://www.domain.nl/webmail een index.html maakt die gebruik maakt van 1 frame en dat frame verwijs je naar je kabel connectie. Zo heb je ook cloaking, en blijft dus netjes www.domain.nl/webmail in de adresbalk van je browser staan :)

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Als je toch een eigen domein hebt kun je natuurlijk ook een subdomein aanmaken, bijvoorbeeld mail.domein.nl. Kun je een linkje maken op je website. Laat je dit subdomein naar je mailservertje thuis verwijzen.

zoiets heb ik ook.

www.domein.nl=website bij ISP
mail.domein.nl= (via cname) domein.dyndns.org ivm dynamisch casema ip.

mxrecords verwijzen voor mail ook naar domein.dyndns.org.

Werkt perfect hiero.
Pagina: 1