[PHP] Secure Programming

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [ti]
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zoals ik in het topic [topic=291785] kun je nogal snel fouten in je programma/script maken waardoor security niet meer gewaarborgd is. Op verzoek van D2k ga ik hier even wat over vertellen ;) Hier onder volgt een lijst van veel gemaakte fouten in PHP en hoe je ze voorkomt/oplost. Niet alle problemen zijn specifiek voor PHP, maar de tijd ontbreekt me om een lijst te maken voor PHP/ASP en C/C++.

SQL Query injection

Probleem: Variable niet escapen van quotes bij strings die in queries gebruikt worden

Uitleg:

Stel je hebt een login.php waar een gebruikers naam en wachtwoord vanaf een form heen gepost worden. Hiermee voor je een query uit op je database om te kijken of de user bestaat en welke rechten de user heeft:
PHP:
1
2
3
4
<?
$Query = "SELECT * FROM users WHERE username = \"$username\" AND password = \"$password\"";
$result = mysql_query($Query, $db);
?>

Stel dat ik nu het volgende doe:

[url="http://localhost/index.php?username=test""]http://localhost/index.php?username=test"[/url] or username like "%&password=" or password like "%
( browser vertaald dat naar [url="http://localhost/index.php?username=test"%20or%20username%20like%20"%&password="%20or%20password%20like%20"%"]http://localhost/index.php?username=test"%20or%20username%20like%20"%&password="%20or%20password%20like%20"%[/url] )

Dan komt de Query er zo uit te zien:
code:
1
SELECT * FROM users WHERE username = "test" or username like "%" AND password = "" or password like "%"

Oftewel, het eerste record van de database word nu terug gegeven, en je kunt inloggen zonder geldige username/password combinatie. Als je wat creatiever bent kun je zelfs inloggen onder elke gebruiker als je wilt. Je moet wel dus even gokken hoe de velden in de database heten, maar in de praktijk blijkt dit niet zo moeilijk.

Oplossing: gebruik AddSlashes() of zet magic_quotes_gpc op "On" in je php config file, hierdoor worden quotes in gpc (get, post, cookie) variables automatisch escaped.

Directory traversel

Uitleg:

Stel je hebt een php gemaakt die vanuit een directory alle files list een in mooie tabel. De standaard aanroep is bv. list.php?dir=/ je hebt de / dir ingesteld op /www/images/fotoboek dus in je php doe je:

$listdir = "/www/images/fotoboek" . $dir;

En in $listdir ga je nu de lijst met files ophalen en in de tabel gooien. Wat nu als iemand de $dir variable om gooit als: $dir=/../../../ wat er nu gebeurd is:

$listdir = "/www/images/fotoboek" . $dir;

dus in $listdir staat: "/www/images/fotoboek/../../../" dit evalueert naar de ECHTE root directory van je machine, en zo kan een hacker dus je filesysteem kan verkennen. Niet goed.

Oplossing: kijken of er ".." in je string voorkomt, zoja het request afwijzen. Eigenlijk is de implementatie zoals boven beschreven geen goede en kun je beter wat anders bedenken (zoals vast gelegde directories in 'n array die bekenen mogen worden), maar omdat ik dit vaak tegen ben gekomen vermeld ik hem ook maar.

Botweg variables in include() of require() gooien

Uitleg:

Stel je hebt een index.php die de layout van je pagina bevat, en ergens daarin wil je een file includen die je content bevat. Je roept de pagina aan met:

index.php?article=content.html

in de index.php doe je ergens include($article); Wat nu als iemand besluit de url index.php?article=/etc/passwd op te roepen? De inhoud van deze file word nu weer gegeven, en de hacker weet nu welke users er bestaan op je systeem.

Oplossing: Strip de slashes ("/") uit de variable, of gebruik een andere aanpak. bv. index.php?section=articles&file=content hiermee kun je dan later weer de plaats van de file bepalen zonder dat iemand een directory op kan geven.

Session variables verkeerd gebruiken

Uitleg:

Je hebt een mooi inlog systeempje gemaakt, en gebruikt sessies om bij te houden wie wie is etc.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?
session_start();
session_register("username");  // login naam
session_register("userlevel"); // toegangs nivo van gebruiker

switch ($userlevel)
{
  case 0: 
    echo "Gebruiker: $username";
    break;
  case 1:
    echo "Beheerder: $username";
    break;
}
?>

Dit lijkt opzich goed te werken, maar hiermee kan een gebruiker zelf opgeven welke username en userlevel hij wilt (door ?userlevel=1 aan de url te plakken). De volgende code is wel juist:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?
session_start();
session_register("username");  // login naam
session_register("userlevel"); // toegangs nivo van gebruiker

$username = $HTTP_SESSION_VARS["username"];
$userlevel = $HTTP_SESSION_VARS["userlevel"];

switch ($userlevel)
{
  case 0: 
    echo "Gebruiker: $username";
    break;
  case 1:
    echo "Beheerder: $username";
    break;
}
?>

System calls niet escapen

Uitleg:

Stel je wilt van een bepaalde user de finger informatie laten zien op een web pagina, en je gebruikt daarvoor de volgende code:
PHP:
1
2
3
<?
system("finger $username");
?>

Maar wat nu als de gebruiker als username opgeeft:

pietje;ls -al

de gebruiker kan dus elk willekeurig commando opgeven en dat word ook uitgevoerd.
PHP:
1
2
3
<?
system("finger " . EscapeShellCmds($username));
?>

is wel juist.

Oplossing: Gebruik bij PassThru(), System(), Exec() altijd EscapeShellCmds() als je user input erin gebruikt.

[b]Conclusie[/b]

Never trust user input. Controleer altijd alles wat van de user afkomt en ga dat niet klakkeloos gebruiken. Kap strings af op de lengte die ze max. mogen zijn, en wees liever te voorzichtig dan te nonchalant.

[b]Andere nuttige informatie[/b]

Exploiting Common Vulnerabilities in PHP Applications
RFP2K01: "How I hacked PacketStorm" (mooie uitleg over SQL hacking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
topshit man :)

Ik kende het meeste al, maar dit is wel een zeer handig lijstje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
der zijn nog 2 artikels hierover (die ook wat meer over 'hoe' te coden en wat speedwise comparisons) .. ik zoek ze even op

[edit]

http://www.e-gineer.com/articles/php-hackers-paradise.phtml
http://www.e-gineer.com/articles/php-hackers-paradise-revisited.phtml

hier staan genoeg dingen in om over na te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 19:22

GraasGast

Analogue Heaven

Mag deze aub sticky? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [ti]
  • Niet online
Grum_: ook zeer mooie literatuur :) Helaas is het zo dat je echt goed moet nadenken wil je secure programmeren. Er zijn zoveel dingen waar je soms net ff niet over nadenkt en er dan intrapt. Kan er wel een boek over schrijven ;) (doe ik niet want ik ben 'n slechte schrijver :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grum
  • Niet online
dit is ook waarom VBB 2.0.2 hackbaar was >:)

als mensen intresse hebben zal ik de hack uitleggen en ook hoe em te fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grum
  • Niet online
[it]: je bent btw de vulnerability met fileuploads vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [ti]
  • Niet online
Grum_:[ti]: je bent btw de vulnerability met fileuploads vergeten
Die staat uitgelegd bij de links. Beter als dat kan ik het ook niet verwoorden hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grum
  • Niet online
Op woensdag 17 oktober 2001 11:47 schreef [ti] het volgende:
Die staat uitgelegd bij de links. Beter als dat kan ik het ook niet verwoorden hoor :)
Maar links verdwijnen en GoT niet ... <-- quotewaardig huh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

hmz, ik meen me een aantal sites hierover te herinneren.

Hier wordt bij Zend al flink over nagedacht, aangezien er meer 'gaten' liggen voor de onervaren beginner of een ervaren beginner vanuit een andere taal. Simpelweg omdat PHP 'alles' doet en verwerkt, terwijl je in andere talen vaak de variabelen van de user expliciet moet 'binnenhalen'...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28

Knutselsmurf

LED's make things better

In feite moet je gewoon ontzettend paranoide zijn en uitgaan van het slechte in de mens. :)

Voor mijn werk heb ik ook eens zo'n situatie gehad. Ik ben bezig met onderwijssoftware en moest dus een stuk schrijven waarmee de resultaten van een leerling gemonitord kunnen worden. Probleem was, dat het resultatenbestand van een leerling vrij beschikbaar moest zijn, omdat de mogelijkheid aanwezig moest zijn voor een leerling om thuis verder te werken. Daarom moest dat bestand dus op een diskette gezet kunnen worden.

Vervolgens maar eens na gaan denken wat ik zelf zou doen om mijn resultaten 'te verbeteren'.
Uiteindelijk is er een combinatie van XOR en MD5 uitgekomen om het bestand moeilijk analyseerbaar te maken en te controleren of de inhoud ongewijzigd is.

Maar de beste beveiliging is het feit dat als er met het bestand gerommeld is, dat de leerling weer helemaal op nul mag beginnen, want alle behaalde resultaten worden gewist.

Zo'n geintje wordt dan echt maar 1 keer uitgehaald, want het kan weken duren voordat een leerling weer terug is op hetzelfde niveau met z'n resultaten....... >:)

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [ti]
  • Niet online
chem: dit is het artikel dat ik ken
Die stond al bij de links :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Perlsec manpage voor het idee van "vertouw niets dat je niet zelf bedacht hebt".
Pagina: 1