Hoe shares berijken op ander netwerk/hub

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wil op mijn pc's die internet ip hebben (dus op HUB 1 zitten) kunnen printer en kunnen inlezen op HUB2. Dit lijkt niet anders te kunnen dan via internet, maar dit is erg traag, is het niet mogelijk om op de een of andere manier vanaf HUB1 shares van HUB2 te bereiken? De server is trouwens een LINUX server, en verder zijn alle clients Windows98.
Kijk hieronder aub voor plaatje

[img][url="http://members.home.nl/robbertb/netwerk2.jpg"]http://members.home.nl/robbertb/netwerk2.jpg[/url][/img]

(edit: waarom zet ie dit plaatje als link neer en geeft ie em niet weer :?)

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 06:33

Tux

dan moet je de pc's een ander nummer geven ipv een @home ip-adres omdat ze niet in hetzelfde subnet zitten...
share het internet via die linux bak met ipchains ofzo...
en dan 1 @home adres en de rest 192.168.1.x adressen

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• robbertb
  • Niet online
Dat is dus geen optie, die linuxbak deelt internet ook al voor die andere clients. Maar voor de pcs op hub1 moeten een eigen internet ip hebben.

btw, de ips in het plaatje zijn verzonnen, maar is gelijkwaardig met de realiteit.

Ik zat te denken aan IP-aliasing, maar daaar heb ik nog niks aan omdat er geen verbinding is rechtstreeks van hub1 naar hub2. Is er niet een proggel dat ik kan installen op de linuxbak die het doorstuurt naar hub2 ofzo ?

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 15:20

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Als je die 2 compjes voorziet van een 2e netwerkkaart en daarmee in het andere netwerk hangt moet het wel kunnen. Moet je wel ff op wat beveiliging letten!

• robbertb
  • Niet online
mja dat kan dus niet, daar ligt geen bekabeling voor en bovendien niet genoeg aansluitingen voor in de hub.

Verwijderd

Je moet op je pc's op HUB1 instellen dat ze verkeer naar 192.168.1.1/255.255.255.0 routen via 192.168.1.1. Nu proberen die zeker je 192.168.1.* adressen te bereiken via je internet connectie, en daar geraken die dus niet.

(je kunt trouwens die pc's op HUB1 een 2de ip geven in je 192.168.1.1 range)

• robbertb
  • Niet online
Op woensdag 17 oktober 2001 10:33 schreef TheNarfstyler het volgende:
Je moet op je pc's op HUB1 instellen dat ze verkeer naar 192.168.1.1/255.255.255.0 routen via 192.168.1.1. Nu proberen die zeker je 192.168.1.* adressen te bereiken via je internet connectie, en daar geraken die dus niet.

(je kunt trouwens die pc's op HUB1 een 2de ip geven in je 192.168.1.1 range)
Hoe stel ik dat in dan? (routen via 192.168.1.1)

ik zat ook al te denken aan een 2e ip op de pc's op HUB1 (IP-alias), maar dat gaat niet werken denk ik, omdat hub 1 en 2 niet direct aan elkaar zijn doorgelinkt, maar via de 192.168.1.1 linux server

Verwijderd

Daarom moet je verkeer ook routen. "net route help" geeft je de nodige info.

• robbertb
  • Niet online
Op woensdag 17 oktober 2001 11:12 schreef TheNarfstyler het volgende:
Daarom moet je verkeer ook routen. "net route help" geeft je de nodige info.
gewoon route add op de clients van HUB1?

En kan ik dan gewoon printen en de shares(gedeelde mappen) inlezen van HUB2 ? Is daarvoor geen software nodig op de linux server?

En volgens mij als je dat doet gaat et nog niet goed, dan voer je namelijk op die hub1 clients het ip van de server in, maar dat is een internet ip, dus gaat ie alles via internet doen? :( zou erg nadelig zijn aangezien ik maar 16k up heb via internet..

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 11:25 schreef robbertb het volgende:

[..]

gewoon route add op de clients van HUB1?
Jep. Als je die clients duidelijk maakt dat pakketjes voor je 192.168 range via de Linux server moeten gaan, en je Linux server laat routing toe (wat wel aan zal staan, aangezien je clients op HUB2 op het internet kunnen) moet het werken. Maar het kan zijn dat je die dus een 2de IP moet geven in dezelfde 192.168.1 range, dat weet ik helaas niet en kan het ook niet testen... ::
En kan ik dan gewoon printen en de shares(gedeelde mappen) inlezen van HUB2 ? Is daarvoor geen software nodig op de linux server?
Als je shared op de non-Linux pc's bedoeld, dan gaat dat als die gedeeld zijn. Daar moet je geen speciale software voor installeren op je Linux pc.
Maar waarom hang je je printer niet op de Linux pc ? Da's toch makkelijker aangezien die pc in beide netwerken hangt ?
En volgens mij als je dat doet gaat et nog niet goed, dan voer je namelijk op die hub1 clients het ip van de server in, maar dat is een internet ip, dus gaat ie alles via internet doen? :( zou erg nadelig zijn aangezien ik maar 16k up heb via internet..
Daarom heb je dus die route nodig... die pakketjes kunnen trouwens niet via je kabelmodem gaan, want het destination adres zit op je LAN en niet op het internet.

• robbertb
  • Niet online
snap alleen nog niet hoe ik het doen, van waar naar waar ik routes moet aanleggen. Zoals ik het me kan voorstellen zou het toch via internet gaan.. moet ik dan niet ook op linux nog een route doen ?
En de printer op de server aansluiten kan niet echt, is geen ruimte voor, bovendien wil ik ook graag de shares van de andere pcs kunnen bekijken. Want als ik nu in netwerkomgeving kijk zie ik de computers op hub2 niet eens :( maar die van hub1 wel.

ik neem aan dat ik dan ook bestands en printerdeling moet gebruiken via TCP/IP omdat NETBEUI niet routeerbaar is en TCP/IP wel

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 09:43
Ik heb niet echt de tijd en moeite genomen om alles door te lezen en alles goed te begrijpen, werk werk werk he :)

wat ik denk te begrijpen is dat een linux computer dus 2 netwerken met elkaar moet verbinden en dat je er windowsshares overheen kan benaderen (SAMBA). Dit kan niet standaard.

Echter... er is door iemand van de UT ooit een patch voor samba geschreven waardoor dit wel kan. deze patch heet "samba netbios forwarder"

Kijk eens bij freshmeat
http://freshmeat.net/projects/nbfw/

ik denk dat dit je enige mogelijkheid is.

3kwp pvoutput

• robbertb
  • Niet online
Ik dacht aan zowiets:

route add <hub1 pc IP> <hub1 server IP> netmask 255.255.254.0

of moet ik netmask 255.255.255.0 nemen die hub2 heeft als netmask

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 11:49 schreef robbertb het volgende:
Ik dacht aan zowiets:

route add <hub1 pc IP> <hub1 server IP> netmask 255.255.254.0

of moet ik netmask 255.255.255.0 nemen die hub2 heeft als netmask
route add 192.168.1.1 mask 255.255.255.0 192.168.1.1

je zegt dus dat je de route naar 192.168.1.1/255.255.255.0 (du eigenlijk 192.168.1.*) wilt benaderen via gateway 192.168.1.1 (je Linux router dus).

Ivm je shares staat hierboven dus de oplossing :)

Verwijderd

Maar heb je eigenlijk al eens geprobeerd om de uplink port van HUB2 in HUB1 te steken ? Dan zit in principe alles op dezelfde hub. 't is niet de meest ideale oplossing, maar dan zou je dus geen routering en/of netbui forwarding moeten doen.

• robbertb
  • Niet online
dat was mijn vorige situatie, maar niet wenselijk, kennelijk heeft iemand anders dat ook bedacht of had @home een beveiliging want ik had steeds ipconflicten op de range 192.168.0.x

vandaar deze oplossing met 2 losse hubs
En die route add regel van je moet ik dat eerste ip steeds eentje ophogen totdat ik alle ips van hub2 gehad heb? en ik neem aan dat op hub2 ook route add gedaan moet worden.
Alleen op hub 2 als dst gateway 192.168.1.1
en op hub 1 als gateway <inet ip van die bak>
correct me if i am wrong :)

En die patch, gaat uit van samba-2.0.0beta4. Zou de nieuwste samba deze patch ook nog nodig hebben ? Ik heb trouwens ook niet de samba sources op mn harddisk neem ik aan, aangezien ik gewoon samba vanaf de slackware cd heb geinstalleerd

Verwijderd

damn is er net iemand voor...

wat ik ook wou zeggen is dat je je uplink port van hub2 in hub1 kunt steken. De functionaliteit van je netwerk en internet wordt er niet door beinvloedt.

Wel moet je letten dat je je netwerk van hub2 aan beveiliging niet erg sterk meer staat.

...maar verder zal het perfect werken :)

zie net dat dat al geprobeerd was...

• robbertb
  • Niet online
dat werkte dus niet perfect: vele ipconflicten

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mja, eenvoudige oplossing: Geef de bakken met het internet adres simpelweg een 2e adres in het LAN. Dat werkt hier als een zonnetje (192.168.0.1 en 10.0.0.100 resolven naar dezelfde NIC hier).

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 12:19 schreef robbertb het volgende:
vandaar deze oplossing met 2 losse hubs
En die route add regel van je moet ik dat eerste ip steeds eentje ophogen totdat ik alle ips van hub2 gehad heb? en ik neem aan dat op hub2 ook route add gedaan moet worden.
Alleen op hub 2 als dst gateway 192.168.1.1
en op hub 1 als gateway <inet ip van die bak>
correct me if i am wrong :)
je hoeft niet alle ip's in te voeren als je het netwerkadres gebruikt (192.168.1.0 /24 ) dan stuurt die alles van 192.168.1.xxx daarheen (netwerkadres met mask 255.255.254.0 (/23) is 192.168.0.0)

@home---hub1----linuxserver----hub2
ik dacht dat het deze situatie was... als je de pc's op hub1 gateway naar de linuxserver zet moet je daar alleen een route naar www toevoegen (route add 0.0.0.0.. gateway @home)
kan je de gateway niet instellen (dhcp) dan heb je een probleem. alles wordt naar @home router gestuurd en die weet niet waar jou netwerkje op hub2 zit... dus dan kan je routes toevoegen op de linuxserver wat je wilt (overigens hoeft dat niet want de netwerken zitten direct aan die pc dit is alleen nodig als er meerdere hops nodig zijn naar een netwerk) maar gaat het niet werken.

je moet natuurlijk wel zorgen dat verbinding niet geblokt worden door je linuxserver... maar dat is geen routing

Verwijderd

ik zie overigens dat je nog een probleem hebt als je de gateway wel in kan stellen kan je de linuxserver niet bereiken... de server heeft ip adres x.y.60.xxx en de 2 pc x.y.55.xxx dus als je subnetmask 255.255.255.0 of 254.0 is loopt de commnunicatie nu via de @home router.
zet je op de 2 pc je gateway op x.y.60.? snappen ze het niet meer... (voor die pc's zit .60 op een ander netwerk... dat het fysiek op dezelfde hub zit dat "begrijpen" ze niet)

(route add op je clients werkt dus ook niet)

• robbertb
  • Niet online
Op woensdag 17 oktober 2001 14:06 schreef betweter het volgende:
ik zie overigens dat je nog een probleem hebt als je de gateway wel in kan stellen kan je de linuxserver niet bereiken... de server heeft ip adres x.y.60.xxx en de 2 pc x.y.55.xxx dus als je subnetmask 255.255.255.0 of 254.0 is loopt de commnunicatie nu via de @home router.
zet je op de 2 pc je gateway op x.y.60.? snappen ze het niet meer... (voor die pc's zit .60 op een ander netwerk... dat het fysiek op dezelfde hub zit dat "begrijpen" ze niet)

(route add op je clients werkt dus ook niet)
jah daar zat ik dus ook al mee, de server zit op een net iets andere range :( is er nu geen oplossing meer voor?

• robbertb
  • Niet online
ik ben nu niet thuis maar heb net ff getest hier op 2 computers in een netwerkje

PC 1 (linux):
eth0=192.168.168.3 netmask 255.255.255.192
eth0:1=150.150.150.150 netmask 255.255.255.252

PC2 (win95):
ip= 192.168.168.5 netmask 255.255.255.192

Ik kan nu vanuit windows natuurlijk 192.168.168.3 bereiken maar ook 150.150.150.150... :? erg vaag volgens mij zou dit juist NIET moeten werken :(

Heeft iemand anyway nog een oplossing? want volgens mij doordat de server op een net iets andere range zit zorgt dat voor nog wat extra problemen...

Verwijderd

inderdaad...

volgens mij heb je maar een paar mogelijkheden...

a) 2 pc op hub1 zetten (zorgen dat die in dezelfde reeks zitten) waarvan 1 de server wordt (ik neem aan dat ipnr's gekoppeld zitten aan mac adressen) (of volledig natten)

@home---hub1---linux server--- hub2--- overige pc's
. |
. |
( pc1 )

b) met @home regelen dat je een ip adress uit dezelfde reeks krijgt op je server

c) tweede ipnr en alles op "dezelfde" hub. als je problemen hebt met 10 of 192.168 nummers de 172 (iig 172.22.x.y)reeks is ook vrij (wordt niet zo vaak gebruikt)

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 12:03 schreef betweter het volgende:
inderdaad...

volgens mij heb je maar een paar mogelijkheden...

a) 2 pc op hub1 zetten (zorgen dat die in dezelfde reeks zitten) waarvan 1 de server wordt (ik neem aan dat ipnr's gekoppeld zitten aan mac adressen) (of volledig natten)

@home
|
hub1---linux server--- hub2--- overige pc's
|
( pc1 )

b) met @home regelen dat je een ip adress uit dezelfde reeks krijgt op je server

c) tweede ipnr en alles op "dezelfde" hub. als je problemen hebt met 10 of 192.168 nummers de 172 (iig 172.22.x.y)reeks is ook vrij (wordt niet zo vaak gebruikt)

• robbertb
  • Niet online
Ander ip krijg ik toch niet van @home..
en in die situatie die je net zei heb ik die 2e hub niet eens nodig.
volgens mij heeft @home et gewoon beveiligd.. ik vertrouw er niet meer op dat je uberhaupt EEN ip zomaar kan nemen :(

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 13:36 schreef robbertb het volgende:
Ander ip krijg ik toch niet van @home..
en in die situatie die je net zei heb ik die 2e hub niet eens nodig.
volgens mij heeft @home et gewoon beveiligd.. ik vertrouw er niet meer op dat je uberhaupt EEN ip zomaar kan nemen :(
eh juist niet beveiligt... als je ipconflicten krijgt op die reeksen betekent dat je pc's met die ipnrs kan "zien" wat niet zou moeten

Verwijderd

Het al eerder genoemde "Netbios Forwarder" (nbfw) doet precies wat jij wilt:
2 windows-netwerken (shares etc. dus) met verschillende ip-ranges met elkaar koppelen.

Het werkt als volgt:
1. Jij geeft in de smb.conf en de lmhosts de namen+ip's van de pc's op hub2 op.
2. Voor de 2 pc's op hub1 lijkt het alsof jouw linux-bak de namen van de pc's op hub2 heeft.
3. Deze namen komen dus gewoon in de werkgroep op hub1.
4. De linux-bak sluist mbv portforwarding de requests naar de goeie pc op hub2.

Ik heb thuis nog een iets engere config liggen (meerdere gateways met nbfw naar i-net en toch een gezamenlijk intern-netwerk), maar het werkt verder prima :)
Pagina: 1