Toon posts:

Filter op je monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hebben sommige van jullie een filter op hun monitor geplaatst? en wat is de ondervinding? Echt beter voor de ogen? Echt minder straling?
er zijn er verscheidene op de markt. oa Voltfree.

Ik heb dus een 17 inch scherm en ben niet direkt van plan een nieuw duur scherm te kopen,maar heb wel last van mijn ogen.(scherm is wel paar jaatjes oud,maar is heel goed-Goldstar).

Ellen.

Verwijderd

Op m'n werk gebruik ik ook een filter, werkt echt zwara relaxed, veel minder reflectie en vind het lekkerder om naar te kijken. (Dat is wel een ding van een paar honderd piek)

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-07 12:12
Last van de ogen kan ook liggen aan een lage refreshrate.

Probeer dit eens: ga met je hoofd dichtbij je monitor en kijk dan ergens anders heen met je ogen, ergens vlak langs de monitor dus. Als je dan het beeld ziet flikkeren heeft deze een lage refreshrate.

In dat geval kun je je refresh rate proberen wat op te krikken, 85 Hz is een mooie rate. Je kunt dit hier instellen:

Rechtermuisknop op bureaublad > Eigenschappen > Instellingen > Geavanceerd > Adapter > (en dan zou het daar ergens moeten staan).

Succes!

Verwijderd

moved HA >> V&B

Verwijderd

Topicstarter
ok, dit heb ik geprobeerd. mijn scherm staat op 60 herz. op 85 herz krijg ik een heel klein beeld. ik heb een Matrox kaart.
ik heb hem weer op 60 gezet. is zo beter.

In ieder geval bedankt. weer wat bijgeleerd.
Ellen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 16 oktober 2001 22:09 schreef ellen het volgende:
ok, dit heb ik geprobeerd. mijn scherm staat op 60 herz. op 85 herz krijg ik een heel klein beeld. ik heb een Matrox kaart.
ik heb hem weer op 60 gezet. is zo beter.

In ieder geval bedankt. weer wat bijgeleerd.
Ellen.
hoe bedoel je dat je een kleiner beeld krijgt? Kun je dat niet met het onscreen display van de monitor (die knopjes op je monitor :P ) vergroten?

60Hz is echt zwaar slecht hoor.. vooral op een 17".. probeer anders es 75Hz.

Verwijderd

Topicstarter
nee gaat niet. op 75 herz bv dan heb ik een venster in een venster, dus een donkergrijze brede band erom en dan een heel zwart kader er buiten om.

ellen

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19
Op woensdag 17 oktober 2001 08:55 schreef ellen het volgende:
nee gaat niet. op 75 herz bv dan heb ik een venster in een venster, dus een donkergrijze brede band erom en dan een heel zwart kader er buiten om.

ellen
Gooi hem gewoon op 85Hz moet die aankunnen, en dan is die wat kleiner, maar dan kan je je beeld gewoon weer vergroten met die knoppies op je monitor. 60HZ is namelijk bere slecht..

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

Topicstarter
heb ik echt geprobeerd.
maar ik krijg het beeld wel wat breder maar zeker niet in de hoogte. zo kijkt het dan niet prettig. het is een Goldstar van toch wel ca. 10 jr. oud hoor. maar kijkt nog perfekt.

Verwijderd

Topicstarter
ok, op 72 hrz gezet nu. vult wel niet mijn scherm volledig,maar volgens is er rechts niet zo'n waas, 'flikkering" meer. was niet zo erg,maar nu iets minder denk ik. kan dat?
is het altijd beter de herz hoger te zetten? waarom?

Dank.
Ellen.

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19
Op woensdag 17 oktober 2001 09:19 schreef ellen het volgende:
ok, op 72 hrz gezet nu. vult wel niet mijn scherm volledig,maar volgens is er rechts niet zo'n waas, 'flikkering" meer. was niet zo erg,maar nu iets minder denk ik. kan dat?

Dank.
Ellen.
Hij ververst het scherm dan meer, dus sneller. En daarom is het rustiger voor je ogen. En het kan je scherm scherper maken.

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

Topicstarter
oh, ok bedankt. ik laat het dan maar zo op 72 hrz.
Maar heeft verder niemand van jullie ervaring met zo'n opzetfilter dan???

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Op woensdag 17 oktober 2001 09:19 schreef ellen het volgende:

Dank.
Ellen.
Nee, het is niet altijd beter. Bij hogere refreshrates stuur je meer informatie in kortere tijd. Aangezien dit nog analoog naar je monitor wordt verzonden kan de kwaliteit van dit signaal bij hoge refreshrates lager zijn dan bij lagere refreshrates.

Bij hoge refreshrates treedt dus verlies van scherpte op. Je moet dus de balans vinden tussen optimale scherpte en verversingsfrequentie.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
wel, sorry dat ik iets te voorbarig was, maar het is me toch gelukt om de monitor op 75 of 85 hrz te zetten. met heel wat "knoppen geregel"lukt het met alleen dan nog een kleine zwarte gedeelte links en rechts. daar is niets aan te doen. Het beeld is inderdaad veel stabieler. het verschil tussen 75 en 85 herz zie ik niet echt. ik dacht eerst dat bij 75 herz het beeld wat"dieper"van kleur waren, maar ik twijfel toch wel.
Over zo'n opzetscherm(filter) daar ben ik nog niet aan uit.
Ik denk dat er weinigen onder jullie zijn die er gebruik van maken ;-)

bedankt voor jullie adviezen!
ellen.

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-07 19:22

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Hier is nog iemand die een screen filter heeft. Het is een AIDATA voor 15" monitor. Die heb ik in de tijd gekocht dat ik elke dag meer dan 12uur per dag 8ter een schermpje zat te loeren. Je merkt het echt wel! Het contrast is veel scherper en de straling van je monitor wordt gedeeltelijk geblokkeerd. Zonder een screenfilter kan je naast moede ogen ook nog last krijgen van een lichte vorm van lasogen. (voelt zoals zand in je ogen).
Ik heb er in dertijd 3,70 voor betaalt 8-)
Gekocht toen ik stageliep bij Dynabyte. Ik denk dat ze er misschien nog wel 1tje hebben liggen ergens. Gewoon naar de winkel en vragen naar een AIDATA SCREENFILTER.

You won't be dissapointed about the result B-)

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 22:52
Het resultaat van zo'n opzetfilter hangt echt van je beeldscherm af. Bij wat oudere beeldschermen, zeker de schermen die niet echt hoge refresh rates aan kunnen of monitoren die veel straling uitgeven, kan een filter positief werken.

Bij de modernere beeldschermen is het niet echt meer nodig. Deze vallen allemaal wel binnen de stralingsnorm en ze hebben ook allemaal al een anti-reflectie laag.

Wat ook nog helpt om vermoeide ogen te verminderen, is om de helderheid van je beeldscherm zo laag mogelijk te zetten en het contrast zo hoog mogelijk. Zolang je scherm daarbij nog redelijk scherp blijft heb je een perfect contrastrijk schermpje zonder dat het op je netvlies gaat 'branden' :)

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

Topicstarter
ik moet zeggen, nu ik de monitor op75 hertz heb gezet en de kleur op "warm"w at heb gezet dat het beeld veel beter is.
Een pak beter, "rustiger". ook de kleuren niet zo fel meer.
ik heb een Matrox G450 kaart.
ingesteld op 32bits ware kleuren. wat 32 bits z-bufferng is weet ik niet. staat niet aangevinkt.
Ik heb wel zo'n duur opzetscherm gezien op een monitor en ik moet wel zeggen dat het lijkt of het beeld toch "zachter"overkomt. mede waarschijnlijk omdat je niet direkt kijk op het beeld hebt maar door een getint glas. ik weet het niet.

Ellen.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar je bent dus een meisje met interesse voor computers....heb je al een vriend :9 ?

Geintje :D

I reject your reality, and substitute my own.

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik heb wel eens zo'n VOLTFREE apparaat gebruikr werkt lekker zeker op zo'n Philips Brillaince 201b 21"

Verwijderd

Topicstarter
Goh, juist met zo'n moderne monitor zou je denken dat je zo'n voorzetscherm niet nodig hebt.
Maken ze eigenlijk niet monitors met "dubbele"beglazing??
Zodat zo'n voorzetscherm overbodig wordt.

Trouwens, zo'n AIDA filter, als hierboven geschreven, dat ken ik hier niet. En voor die prijs , tja , hoe ziet het er dan uit??

Ellen.
Op vrijdag 19 oktober 2001 23:29 schreef Padje het volgende:
Ik heb wel eens zo'n VOLTFREE apparaat gebruikr werkt lekker zeker op zo'n Philips Brillaince 201b 21"
Pagina: 1