Moet de radiator eigenlijk nog in een bepaalde manier in de case liggen om het best koelen. Horizontaal of verticaal?
voor zover mij bekent maakt het niets uit. mischien dat wanneer je kampt met een gebrek aan stroomkracht je je radiator het beste plat kunt houden, maar da's dan ook het enige argument dat ik kan bedenken...
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Khad van iemand gehoord dat het het beste is om je radiator overeind te zetten. Volgens mij maakte dat niks uit.
Staand is volgens mij beter. warmte stijgt op.
[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]
Verwijderd
Door Whuzz - dinsdag 16 oktober 2001 20:11
--------------------------------------------------------------------------------
voor zover mij bekent maakt het niets uit. mischien dat wanneer je kampt met een gebrek aan stroomkracht je je radiator het beste plat kunt houden, maar da's dan ook het enige argument dat ik kan bedenken...
Met een koelsysteem, wat voor een dan ook, transporteer je energie in de vorm van warmte. De koelcapaciteit hangt dus o.a. af van de snelheid waarmee je de warmteenergie transporteert. In een waterkoeling betekent dit, dat hoe sneller je water stroomt, hoe meer energie je per tijdseenheid kan transporteren. Hier zitten natuurlijk grenzen aan: je radiator heeft maar een bepaalde capaciteit, dus een oneindig snelle waterstroom betekent niet dat je je water dezelfde temp krijgt als de omgevingstemperatuur. Er is altijd een bottleneck.
Trouwes, is er nou niemand die hier betrouwbaar cijfermateriaal over heeft?
Met een koelsysteem, wat voor een dan ook, transporteer je energie in de vorm van warmte. De koelcapaciteit hangt dus o.a. af van de snelheid waarmee je de warmteenergie transporteert. In een waterkoeling betekent dit, dat hoe sneller je water stroomt, hoe meer energie je per tijdseenheid kan transporteren. Hier zitten natuurlijk grenzen aan: je radiator heeft maar een bepaalde capaciteit, dus een oneindig snelle waterstroom betekent niet dat je je water dezelfde temp krijgt als de omgevingstemperatuur. Er is altijd een bottleneck.
Trouwes, is er nou niemand die hier betrouwbaar cijfermateriaal over heeft?
I reject your reality, and substitute my own.
Alleen op het wamte opsteig verhaal kan ik me iets bij voor stellen, alleen dan zal ik hem dan juist niet rechtop zetten
maar plat. Zodat alle warmte meteen weg kan, en niet eerst via de radiotor moet.
maar plat. Zodat alle warmte meteen weg kan, en niet eerst via de radiotor moet.
Shit doesn't happen by it self, it's made by a arsehole.
Ik denk zelf dat dit bij geforceerde luchtkoeling geen drol uitmaakt: de hete luchtstroom kan maar 1 kant op en heeft, als het goed is, pas kans om op te stijgen als het al lang je case uit is...Op dinsdag 16 oktober 2001 23:21 schreef interwork het volgende:
Alleen op het wamte opsteig verhaal kan ik me iets bij voor stellen, alleen dan zal ik hem dan juist niet rechtop zetten
I reject your reality, and substitute my own.
En die warmte zal pas opstijgen als je pomp(en dus ook je water) stil staat.
Een cliche is ooit origineel begonnen
Als het water langzamer stroomt (water loopt nietOp dinsdag 16 oktober 2001 23:02 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Als het water langzamer loopt zal het ook beter afkoelen in je radiator. Nou jij weer
Maakt dus geen zak uit. Heb je bij scheikunde gehad als het goed is. Qop = Qaf (oftwel, de opgenomen energie is gelijk aan de afgestane energie over een bepaalde tijd...)
Verwijderd
Ja, en als je water langzamer stroomt, dan word het al warmer in het blok, en vermindert de dT tussen proc en water, en word je proc dus warmer. Meer zeg ik er niet over, want ik heb al eens ooit blauwe vingers gehad van het antwoorden tiepen op deze discussie. Hoe sneller hoe beter, en boven de paar honder liter/uur maakt het geen zak meer uit.
Ontopic: Ik heb mijn radiator al in alle mogelijke standen gehad, tot en met een fan bovenaan die z'n lucht naar beneden blaast, en ik heb nog geen tiende graad verschil opgemerkt.
Oftewel, of je je rad nou staand of liggend, op z'n kop of niet, of hoe dan ook monteert: het maakt niets uit.
Ontopic: Ik heb mijn radiator al in alle mogelijke standen gehad, tot en met een fan bovenaan die z'n lucht naar beneden blaast, en ik heb nog geen tiende graad verschil opgemerkt.
Oftewel, of je je rad nou staand of liggend, op z'n kop of niet, of hoe dan ook monteert: het maakt niets uit.
Yaay, de expert spreekt. Hopen dat dit het einde is van de eeuwig duurdende stroom-snelheden discussieOp woensdag 17 oktober 2001 11:29 schreef DaBit het volgende:
Hoe sneller hoe beter, en boven de paar honder liter/uur maakt het geen zak meer uit.
Maar het heeft natuurlijk wel nut om een paar fans boven en onder de radiator te zetten om hem af te koelen.
Op dinsdag 16 oktober 2001 23:02 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Als het water langzamer loopt zal het ook beter afkoelen in je radiator. Nou jij weer
Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.
Verwijderd
Wat een geblaat allemaal, als het langzamer stroomt heeft je water meer tijd om de warmte af te staan, maar door de langzamere stroming moet het water in het koelblok meer warmte opnemen....Op dinsdag 16 oktober 2001 23:02 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Pagina: 1